• BDN

BF JULI 2020

qaswas122 skrev 2019-12-02 16:58:12 följande:

Jag är inne v.9 (8+3) nu. Äcklad av mycket mat, blir mätt snabbt och trött konstant. Och ja, mycket flytningar + lite ömma bröst. Har fått total avsmak för godis, chips, läsk och sådant. Det mesta är jag ganska osugen på helt ärligt :( Frukt och potatis är det som fungerar bäst för tillfället.. Jag blir liksom inte illamående så att jag ska spy, utan mest äcklad och ett svagt illamående. Jobbigt, men tänker att alla symtom är bra symtom!

Imorgon ska vi på vul. Är såå exalterad och nervös :) 

Jag har samma symptom som dig. Kan äta typ pasta, vissa frukter, youghurt och godis. Vill kräkas av allt annat. Jag ska också på vul imorgon. Så nervös..
  • BDN
    Anonym (F) skrev 2019-12-03 09:33:57 följande:

Igår var jag på ultraljud igen (vecka 7) och hörde hjärtslagen, wow vilken häftig upplevelse!! Blev en liten lyckotår.

Jag har mild molvärk dagligen, är äcklad av vanlig mat, är trött och har nu blivit sjukt gasig i magen hehe .... lite jobbigt , någon som har samma i landsproblem ? Måste liksom gå och släppa mig lite här och var! Lol

Haha, jag har samma som du. Magen svullnar upp under dagen och på em kan jag knappt ha mina jeans! Var på tidigt UL idag och fick också se hjärtat slå, så galet!
  • BDN
    Moyha skrev 2019-12-11 21:34:02 följande:

Hej & grattis alla!

Blev så glad när jag hittade den här tråden. ????

BF 11 juli 2020. Förstföderska och 31 år gammal. Bor I Sthlms län, någon annan där ute med liknande status?

Har så stort behov av att få prata med någon i samma sits som jag själv. Det här hemlighetsmakeriet gör mig galen! ????

Hej! Jag är ungefär i samma ålder som du, samma bf, samma län. Håller helt med om att hemlighetsmakeriet gör en galen. De enda som vet är min sambo och två nära vänner. Tycker framförallt att det är jobbigt att hemlighålla på jobbet då jag känner mig som en helt annan person. Galet trött, illamående, virrig osv. Haha. Kommer även bli svårt under nära umgänge med familjen under jul- och nyårshelgen. Jag vill göra KUB innan jag berättar för familjen och det kommer tyvärr nog bli först någon vecka efter nyår, hade annars varit en fin julgåva ju! Hur är det för dig? :)
  • BDN
    BDN skrev 2019-12-12 06:41:19 följande:
    Hej! Jag är ungefär i samma ålder som du, samma bf, samma län. Håller helt med om att hemlighetsmakeriet gör en galen. De enda som vet är min sambo och två nära vänner. Tycker framförallt att det är jobbigt att hemlighålla på jobbet då jag känner mig som en helt annan person. Galet trött, illamående, virrig osv. Haha. Kommer även bli svårt under nära umgänge med familjen under jul- och nyårshelgen. Jag vill göra KUB innan jag berättar för familjen och det kommer tyvärr nog bli först någon vecka efter nyår, hade annars varit en fin julgåva ju! Hur är det för dig? :)
    Eller ungefär samma bf, några dagar senare :) 
  • BDN
    Moyha skrev 2019-12-12 12:05:30 följande:
    Det förstår jag verkligen! Man blir ju verkligen en helt annan och det är jobbigt att ljuga för alla tycker jag. Oj vilken hemlis att hålla på över jul!! Haha, men det går bra! Håller dock med dig om att det hade varit en perfekt julklapp. :) Känner du dig orolig för att det kommer att synas nåt? Personligen känner jag mig lite ?plufsig? och brösten är enorma mot mina vanliga ?mums mums?. ;)

Vi berättade för våra föräldrar och syskon som vi står väldigt nära i vecka 7 ungefär. Dels för att vi står nära, dels för att jag har mått pyton. Fick sjukskriva mig på grund av illamåendet. Helt klart min räddning då ingenting hjälpte. Vi har KUB 23 dec så förhoppningsvis blir det tidernas bästa jul. Jag är Helt trygg med att vi har en liten krabat där inne som är fullt frisk. Men blir lite orolig när man ser vad alla här går igenom. :/
    Jag tycker redan att det syns lite vid magen men känner ingen större oro för det. Fick MA i vecka 13 i somras och då syntes det ungefär som nu och ingen som märkte då ;) 

Skönt att dina närmsta vet, särskilt när du mår så pass dåligt! Hoppas du mår bättre snart! Och najs med KUB den 23:e! :) 
  • BDN
    Lunne skrev 2020-01-05 21:42:24 följande:

I Stockholm är det officiellt gratis från 35 år, men även p.g.a. oro eller liknande. Jag är 32 och både nu samt sist jag blev gravid frågade BM rakt ut om vi ville göra KUB och bokade in det utan fler frågor, så inofficiellt verkar det vara för alla nu mera. Det kanske är något liknande i Uppsala? 

Varit samma för mig för båda mina graviditeter som påbörjades förra året. Också Stockholmsområdet.
  • BDN
    anette81 skrev 2020-01-06 11:22:21 följande:

Får jag fråga anledningen till att ni vill göra KUB?

Jag vill göra ett ultraljud för att se att allt är bra och sen vill jag veta om eventuella kromosomfel så att vi kan agera därefter.
  • BDN
    Chastity92 skrev 2020-01-12 21:24:02 följande:

Nu har jag fått göra kub, och allting såg helt bra ut! Det fanns en sprattlande liten sak där inne ????

Känns så orealistiskt samtidigt som man är överlycklig!

Ska även träffa min ordinarie läkare i veckan, för att stämma av hur jag mår under graviditeten och så.

Hur går det för er andra?

Grattis! Samma för mig, gjorde KUB för några dagar sedan och såg en sprattlande liten person. Lätt det häftigaste jag varit med om hittills, så sjuk upplevelse!!
    Chastity92 skrev 2020-01-12 21:24:02 följande:

Nu har jag fått göra kub, och allting såg helt bra ut! Det fanns en sprattlande liten sak där inne ????

Känns så orealistiskt samtidigt som man är överlycklig!

Ska även träffa min ordinarie läkare i veckan, för att stämma av hur jag mår under graviditeten och så.

Hur går det för er andra?

Grattis! Samma för mig, gjorde KUB för några dagar sedan och såg en sprattlande liten person. Lätt det häftigaste jag varit med om hittills, så sjuk upplevelse!
  • BDN
    BDN skrev 2020-01-13 19:02:41 följande:

Grattis! Samma för mig, gjorde KUB för några dagar sedan och såg en sprattlande liten person. Lätt det häftigaste jag varit med om hittills, så sjuk upplevelse!!Grattis! Samma för mig, gjorde KUB för några dagar sedan och såg en sprattlande liten person. Lätt det häftigaste jag varit med om hittills, så sjuk upplevelse!

Oj, blev två samtidigt. Haha!
  • BDN

Har ni berättat för jobb, vänner och familj? Jag har berättat för några vänner sedan typ dag ett. Men jag inbillar mig att jag vill vänta till RUL innan familj och jobb får veta, för att inte göra familj besvikna och för att slippa hantera "offentligt" på jobbet om något inte står rätt till. Är ganska privat av mig. Hur tänker ni andra? :)

• BDN
    Anonym (J) skrev 2020-01-14 13:47:53 följande:

Jobbade/jobbar ingen av graviditeterna (studerar) så kan inte berätta om just den delen. Men när jag väntade dottern valde vi att berätta för svärmor och min mamma och pappa samt min bästa vän vid plus. Sen höll vi det hemligt och berättade inte för resten av familjen förrän vecka 13 efter KUB. Vi väntade ytterliggare med att berätta för sambons mormor/morfar - för att vi glömde bort, haha. Vi gick aldrig ut på sociala medier så för många blev det en chock att jag helt plötsligt fött barn. :) 

I somras fick jag ett missfall och då hade jag inte berättat om graviditeten innan. Det blev genast lite konstigt att säga "jo, jag var gravid och har nyss fått ett missfall och behöver nån att prata med" till familjen. Så jag visste att denna graviditet vill jag berätta för familjen redan i början, för om jag får missfall vill jag inte vara ensam igen. Dessutom har jag mått rätt så illa, så jag har behövt ursäkta mig ibland om vi träffat familjen och jag såg helt förstörd ut (typ skittrött, blek osv). Så vi berättade för närmsta familjen denna gång redan i början (eller ah, efter tidiga VUL:et i vecka 7+2) och det kändes skönt. Den enda vi inte berättat för återigen är sambons mormor/morfar (dom är väldigt gamla och förvirrade så vi väntar lite tills det syns och så) och sambons avlägsna syster m. familj. Vi berättar för dom efter RUL. Tror inte vi går ut på sociala medier denna gång heller, men jag vet inte. :) 

Jag håller med och förstår. Jag fick också missfall i somras och familjen visste inte att jag var gravid så det kändes också märkligt att ba "by the way så är jag gravid men inte längre". Mådde dåligt och drog mig undan och hade dålig ork men orkade inte berätta. Så förstår din känsla av att vilja dela med dig tidigt:)
  • BDN
    Anonym (Äntligen.) skrev 2020-01-14 17:12:33 följande:

Hej!

Hur har ni funderat ang att ta reda på könet?

Jag och min man har hela tiden sagt att vi inte ska ta reda på könet men nu börjar jag bli såååå nyfiken:)

Vi vill definitivt ta reda på könet :)
  • BDN
    Thisisme84 skrev 2020-01-15 06:58:24 följande:

Vi resonerade precis likadant, denna gång och förra med sonen.

Vi gjorde nipt och har fått reda på att det blir en flicka så nu är namnet redan bestämt :)

Vad roligt att ha fått veta, Grattis! Längtar till mitt RUL och att få veta :) jag har flera tjejnamn som jag är sugen på, dock inga killnamn än så länge. Kände du på dig att det var en flicka? Om man nu kan det, haha.
  • BDN
    va91 skrev 2020-01-19 23:53:40 följande:

Plussade starkt den 29/11. Det är vårt första barn som (än så länge) är beräknat till den 23/7 ????

Från det att jag slutade med preventivmedel tills det att vi började försöka, tills det att jag blev gravid, så tog det ungefär ca 5 månader.

Jag är än så länge "bara" i v 14. Men vi har fått se lill* plutten på ett tidigt UL redan, då vi valde att åka iväg till en annan stad för att göra NIPT test. Vilken häftig upplevelse!

Det är en mycket aktiv bebis som bor där inne, den skuttar och har sig! Jag tror att det kanske är bebisen som jag "känner", dock inte som tydliga sparkar (såklart) utan det känns typ som massor av bubblor/brus eller som små fiskar som simmar omkring där inne (precis nedanför naveln). Konstig känsla, kanske bara inbillning? Må så vara!

Min livmoder ligger (tydligen) högt i framvägg, inget konstigt eller ovanligt med det egentligen (alla ser olika ut, även där). Men bl.a. så kan sparkar kännas utanpå lite senare än vanligt. Vet inte vad det annars mer skulle kunna betyda för ev. graviditeten och/eller förlossningen. Men som sagt, det är inget ovanligt!

Men åh, vad vi längtar tills vår lill* sommarbebis äntligen vill titta ut! ????

Grattis till bebisen! Jag ligger några dagar före dig med bf 17/7. Kände också de där fladdren i samband med KUB men nu tycker jag inte de känns så mycket längre! Hoppas på mer rörlighet och större mage snart :)
  • BDN
    reptilina skrev 2020-02-21 19:50:38 följande:

Vilka har ni berättat för, än så länge? Vi håller det under radarn, det är bara våra familjer som vet ännu.

Jag berättade för några nära vänner i princip när jag plussade. Familj, jobb och övriga fick veta v 17. Då hade flera redan misstänkt.
  • BDN
    eemlo skrev 2020-07-06 11:37:27 följande:

Har BF den 28e juli. Så drygt 3 veckor kvar. Känner mig också redo nu, tycker bäbisen kan få komma snart. Är förstagångsföderska så jag tycker att det är lite klurigt att liksom veta vad man ska förvänta sig, hur det ska kännas när allt sätter igång. Har känt molvärk och ett ganska kraftigt tryck nedåt till och från i en vecka ungefär. Det är väl livmodern som övar sig. Är väldigt förväntansfull och nyfiken på vem som är där inne och att få träffa den lilla människan snart. Håller med om att det är skönt att det är lite svalare! Värmen gjorde mig galet trött och matt.

Relaterar till allt du skriver. Jag har 11 dagar till bf och är så less.. vill ha bebis här nu.
Svar på tråden BF JULI 2020