Inlägg från: reptilina |Visa alla inlägg
  • reptilina

BF JULI 2020

Tigerianna1 skrev 2020-03-21 09:38:25 följande:

Bra idé med ny bf- lista. Känns som att många försvinner till fb och annat. Hur mår ni? Jag mår bra men känner lite oro inför förlossningen. Var lite orolig även innan med bemanning på förlossningen under semestertider och nu i dessa coronatider känns det ännu mer osäkert

Jag är redan nu orolig för förlossning. Min första unge föddes på 5,5h från första värk och vet ju att andra brukar gå snabbare. Jag brukar inte vara lättskrämd men den här gången har jag svårt att värja mig. Ska prata med min barnmorska om det på onsdag.
  • reptilina

Jag behöver inte äta hittills, hade hb på 132 förra gången jag mätte hos bm. Men åt niferex med dottern.

• reptilina
    reptilina skrev 2020-04-25 20:24:03 följande:

Någon annan med sammandragningar? :/

Fick svaret imorse varför jag haft så många sammandragningar och ont i magen: GBS från senaste urinprovet. Nu väldigt orolig men har fått antibiotika utskrivet och ska komma in till förlossningen om det inte blir bättre. Åh! Att man aldrig kan känna sig lite trygg och säker.
  • reptilina
    Tigerianna1 skrev 2020-04-26 14:08:19 följande:

Åh, tråkigt men hoppas det lugnar ner sig nu då. Skönt också kanske att dom hittade en förklaring så att du behandlas direkt. Sökte du för sammandragningar och därför dom tog ett urinprov eller kollar dom det när man lämnar urinprov vid de vanliga mvc- kontrollerna?

De hittade det på ett standardprov från ett MVC-besök två veckor sedan, jag hade sagt att jag gärna lämnade urinprov, men symptomen kom typ en vecka senare. Nu är jag bara nervös, kommer jag få tillbaka det under graviditeten, kommer jag hinna in två timmar före babyn tittar ut, kommer något hända med barnet. Mycket oro, tyvärr. Och förmodligen för ingenting, jag har funderat på det och skulle inte vara förvånad om jag också hade det med min dotter.
  • reptilina
    staar skrev 2020-05-04 09:03:25 följande:

Usch va jobbigt med denna oro för er. Du kan inte få till ett planerat snitt för att minska risken att något händer?

Skönt dock att du vet om att du har det , för det är nog ovissheten som utgör störst risk att det händer något

Jag vet faktiskt inte hur de förhåller sig till snitt grundat GBS. Min känsla är att risken för komplikationer är för liten för att man skulle kunna rättfärdiga ett snitt. Av 4000 smittade mammor dör en baby, har jag för mig att jag läste någonstans. Och blir man behandlad i någesånär tid före förlossningen är risken ännu mindre. Min svägerska hade det, hann aldrig få behandling men ungen klarade sig fint ändå. Det enda som är lite surt är att de vill ha en inne för observation tre dagar efter förlossning om man inte hinner få antibiotika, och i Coronatider så är jag väl måttligt intresserad av att ligga på BB när min man inte kan vara med där (hoppas saker och ting ändras!!!)
  • reptilina
    staar skrev 2020-05-04 09:03:25 följande:

Usch va jobbigt med denna oro för er. Du kan inte få till ett planerat snitt för att minska risken att något händer?

Skönt dock att du vet om att du har det , för det är nog ovissheten som utgör störst risk att det händer något

Jag vet faktiskt inte hur de förhåller sig till snitt grundat GBS. Min känsla är att risken för komplikationer är för liten för att man skulle kunna rättfärdiga ett snitt. Av 4000 smittade mammor dör en baby, har jag för mig att jag läste någonstans. Och blir man behandlad i någesånär tid före förlossningen är risken ännu mindre. Min svägerska hade det, hann aldrig få behandling men ungen klarade sig fint ändå. Det enda som är lite surt är att de vill ha en inne för observation tre dagar efter förlossning om man inte hinner få antibiotika, och i Coronatider så är jag väl måttligt intresserad av att ligga på BB när min man inte kan vara med där (hoppas saker och ting ändras!!!)
  • reptilina

Jag har BF den 23 juli, har 2,5v kvar nu och är rätt trött på att vara gravid. Lite svårt att sova, men framför allt orolig för att något ska gå snett nu på sluttampen. Skönt dock att det är svalare nu, jag höll på att koka över där ett tag i förra veckan. Jobbar hela vägen fram till leverans och är så glad för att jag inte behöver ha 28-29 grader i arbetsrummet längre... har gått upp typ 6-8kg, men startade på lite högre än vad jag nog velat från förra graviditeten. :/

• reptilina
    staar skrev 2020-07-12 09:52:23 följande:

I fredags kom vår lilla prins efter en igångsättning och igår fick vi komma hem. Älskar livet så himla mycket just nu !

Grattis!!! Vi alla andra väntar så mycket på samma situation som ni.
  • reptilina

Ingen slempropp, inga förvärkar, typ inga tecken alls. En vecka kvar. Jag börjar tro att denna krabat kommer vänta till 40+4, som sin storasyster. Seeeegt

• reptilina
    hösten84 skrev 2020-07-16 11:48:32 följande:

40+2 idag. Har hela tiden ställt mig in på att behöva gå över då jag gick över med storasyster, men jag känner mig så färdig med graviditet nu. Var på besök hos bm och hoppats på en hinnsvepning och att jag skulle hänga på förlossningen vid det här laget, men tappen var tydligen bakåtlutad och 2cm lång fortf. Blev helt knäckt, vill bara att bebis ska komma nu. Bm sa "vissa kvinnor är till för att föda barn och vissa är till för att bära barn". Förstår att det var menat som en tröst, men känner mig rätt nere...

Fast det är ju inte att gå över tiden, att vara 40+2. Du är ju först över tiden om du passerar 41+6, i obstetrisk mening. Allt mellan 39+6 och 41+6 är ju högst normalt och inget att oroa sig över, men jag vet helt klart att man räknar dagarna på ett helt annat sätt när man passerat 40+0.
  • reptilina
    hösten84 skrev 2020-07-17 19:41:22 följande:

Lellebecca78: men det låter ju positivt om du känner huvud så pass långt ner, hoppas det sätter igång snart for dig!!

Reptilina: nej inte over tiden, över bf. Jag vet att drt är normalt och så länge bebis mår bra så får jag väl fint invänta ankomst. Men har haft grav foglossning sedan v 20 så jag hade hoppats att den här bebisen skulle vilja komma tidigare än storasyster(som kom först efter igångsättning i v 42+0).

Skoja inte. Jag som hade en problemfri graviditet med min dotter och nästan detsamma med denna graviditet kan inte vänta på att den här krabaten kommer ut. Det är bara synd känner jag hur mycket barnmorskorna ger detta datum som vore det sanningen - för varje dag som går över 40+0 så blir man ju stressad. Önskar de skulle ge ett tvåveckorsintervall istället, skulle säkert lugna många och visa att det är helt normalt med lite variation, spännvidd och flexibilitet i datumet.
  • reptilina

Vår lilla son kom ut i söndags, 39+2. Jag kände mig märklig redan på lördagen när vi var på utflykt, och hade sedan ont i mage och rygg på lördagskvällen. Kvart i fyra på söndagsmorgonen gick vattnet i sängen, utan den minsta värk. Ringde då till Danderyd som bad mig komma in på kontroll. Efter att ha fått mina föräldrar som barnvakt åkte vi in och var inne vid kvart över sex på morgonen.

Babyn konstaterades i tvärläge med rörligt huvud och med de två riskfaktorerna togs beslut om igångsättning (efter att babyn hamnat rakt igen), istället för att jag skulle åka hem och invänta värkarbete. Jag fick första dosen angusta klockan 13.15 och hann ta andra dosen 15.25 innan barnet kom ut 17.32 (utan något som helst smärtstillande utom fyra Alvedon, något jag är omåttligt stolt över). Liten grad 1-bristning, pojken 3560gr och 51cm. Efter två dagar på BB drar vi hem i eftermiddag. Skönt! Hoppas det också går bra för er andra i tråden!

Svar på tråden BF JULI 2020