• jon100

    Sover ni något?

    Vår barn är nu lite över 3 år gamla och jag måste fråga hur ni andra med tvillingar i den åldern gör med sömnen?

    Vi har delat upp oss och sover i olika rum med var sitt barn bredvid i barnsäng bredvid våra sängar..flera gånger per natt klättrar barnen upp i min och min sambos säng och ligger nästan på en så det knappt går att få en blund, någon som känner igen sig? Jag lyfter ned min son i sin säng ibland 3 ggr per natt och är helt slut när man tillslut ska gå upp.

  • Svar på tråden Sover ni något?
  • Solblomma30

    Jag har inte tvillingar men mitt bästa tips är att sova i dubbelsäng med barnet. Så gör vi här. Nu har vi fyra barn, så det blir två barn plus förälder i varje säng så lite trångt ändå, men har man bara ett barn plus vuxen i dubbelsäng så brukar även den vuxne kunna sova gott. Äldsta barnet som är sex år börjar vilja sova i sin egen säng i eget rum nu, och gör det då och då så det går ju över tillslut :)

  • LFF
    jon100 skrev 2019-10-25 20:11:37 följande:

    Vår barn är nu lite över 3 år gamla och jag måste fråga hur ni andra med tvillingar i den åldern gör med sömnen?

    Vi har delat upp oss och sover i olika rum med var sitt barn bredvid i barnsäng bredvid våra sängar..flera gånger per natt klättrar barnen upp i min och min sambos säng och ligger nästan på en så det knappt går att få en blund, någon som känner igen sig? Jag lyfter ned min son i sin säng ibland 3 ggr per natt och är helt slut när man tillslut ska gå upp.


    Mina killar är 6 år och kommer periodvis in till "stora" sängen. Ibland handlar det om någon timme, ibland handlar det om nästan hela natten. Ibland kommer en, ibland kommer båda. Det blir bättre och bättre. Jag har aldrig orkat bära in dem i sina egna sängar när de väl kommit över till "stora" sängen. Pappan tycker det blir för trångt och går och lägger sig i soffan om båda kommer in. I 3-års åldern kom de definitivt in varje natt och sov nästan hela natten bredvid mig, gärna väldigt tätt. 

    Det är helt enkelt deras sätt att "tanka närhet" som de inte hinner med när de är vakna. 
  • legomum

    Mina tröttisar har alltid sovit bra, de somnar tidigt och vaknar tidigt.

    Prova ställa in en extra 90 säng bredvid eran så sängen blir större så får ni plats allesammans utan att ligga på varandra.

    Vår säng är 210 bred och den får vi plats i även om det idag kan bli lite trångt om grabbarna kommer och ska se på morgontv i sängen hos oss.

Svar på tråden Sover ni något?