Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Nekad staket

Om man bor i en bostadsrätt och blir nekad att sätta upp staket runt tomten, kan man då sätta upp något som står ?löst? på marken? Tex blomlådor med hög spaljé eller insynsskydd? Eller får de neka sånt också?

• Svar på tråden Nekad staket
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2019-10-26 17:13:53 följande:

Om det är en bostadsrätt är det väl knappast en tomt...

Varför skulle det inte vara det?
  • Anonym (Jag)

Det är ett radhus och ja vi har tomt.

• Anonym (Jag)
    Anonym (tomtägare) skrev 2019-10-26 17:50:57 följande:

Ja ni har tomt men äger ni eller föreningen tomten, det kan också vara så att kommunen äger marken som husen står på. Bostadsrättsregler är svåra att förstå dig på.

Ja vi äger den.
  • Anonym (Jag)
    viseversa skrev 2019-10-26 18:18:31 följande:

Vad gav dom för anledning? Att neka? Tycker det låter konstigt. Jag vill också sätta upp staket utanför vår lägenhet som har en egen uteplats då dom andra har balkong. Vi bor i hyresrätt. Mest för att folk nu bara kan gå rätt in på vår uteplats. Jag går inte in på folks balkonger liksom. Sen för att småbarnen ska hålla sig på uteplatsen och inte springa iväg. Men verkar inte som det var omöjligt att få sätta upp när jag frågade. Så länge jag inte fäster något i väggen på själva huset. Men det fattar jag ju själv.

De sa bara att det bryter enhetskänslan.
  • Anonym (Jag)

Tomten står med i kontraktet, men står ingenstans om man får inhägna eller inte. När man valde hus så stod även de olika tomternas storlekar med där.

• Anonym (Jag)
    Skogshuggaren skrev 2019-10-26 21:10:49 följande:

Jag tror i ju för sig att det är ytterst ovanligt att ha en friköpt tomt precis utanför ett hus som ägs av en bostadsrättsförening. Det rimligaste är nog att föreningen äger den mark som ni betraktar som er. Om det är så kan styrelsen bestämma vilka regler som gäller.

Friköpt sa jag inte, men den tillhör huset.

Kan ni vara snälla och hålla er till det jag faktiskt frågar nu?
  • Anonym (Jag)

Kan ni bara svara på det jag frågar istället? Det är fritt fram att ställa möbler och annat där, så får man då inhägna med annat än staket och dyl?

Svar på tråden Nekad staket