• Sun 27 Oct 2019 10:44
    3817 visningar
    98 svar
    98
    3817

    Ta steget till utredning

    Nu när vi går in i november månad innebär det sista försöket innan vi ska söka hjälp och utredning.

    Kan vi följas åt vi som precis ska ta steget för att söka hjälp, och kanske kan ni som redan påbörjat utredning svara på frågor. Vad önskade ni att ni visste innan ni påbörjade utredningen? Kan man ha några förväntningar eller är det olika för alla?

    Dela gärna med er av allt från just första steget, vad händer på första mötet mm.

  • Svar på tråden Ta steget till utredning
  • Wed 8 Jan 2020 14:51
    #81

    Efter mycket om och men ringde vi första samtalet i morse. SEX MÅNADER väntetid till första mötet. Det hade vi verkligen inte räknat med då vi bor i en väldigt liten kommun. Så nu ångrar jag att vi inte ringde tidigare, men ändå rätt skönt att nått är på gång. Så nu är det väl bara att fortsätta försöka i väntan på remissen. Blä känns det nu.

  • Wed 8 Jan 2020 15:53
    #82
    Pusstuss skrev 2020-01-08 14:51:12 följande:

    Efter mycket om och men ringde vi första samtalet i morse. SEX MÅNADER väntetid till första mötet. Det hade vi verkligen inte räknat med då vi bor i en väldigt liten kommun. Så nu ångrar jag att vi inte ringde tidigare, men ändå rätt skönt att nått är på gång. Så nu är det väl bara att fortsätta försöka i väntan på remissen. Blä känns det nu.


    Finns det inte fler kliniker du kan ringa till då? Då är detta för en "vanlig" fertilitetutredning? Vi har valt en klinik som inte ligger i vår stad där vi bor för att vi inte var nöjda med hjälpen vi fick på vår närmaste kliniken..
    Men usch, va tråkigt att det var så lång väntetid :( Hoppas att det tar sig innan dess för er!
  • Wed 8 Jan 2020 16:47
    #83
    minnie768 skrev 2020-01-08 12:58:53 följande:

    Har läst om flera som gjort det i alla fall, så hoppas!! :) Det ska jag göra, plus att jag faktiskt misstänker att ägget inte släppte förra månaden för jag hade inga känningar alls. Hoppas verkligen att jag får den! Jag återkommer i frågan på fredag :)

    Konstigt.. Var du på vul innan äl? Minns inte. När skulle du börja med "menstabletterna" enligt gyn?


    Ja återkom på fredag :) spännande!!

    Ja jag var på VUL och då räknade hon på ägglossning om 5 dagar och det var precis efter 5 dagar den kom.

    Hon sa att har jag inte fått mens äl+14 och inte heller positivt gravtest så skulle jag köra igång med menstabletterna och köra dubbel dos nästa gång. Så på söndag är sista dagen med menstabletter så mensen kommer nog ca på tisdag nästa v.. brukar gå 2 dar efter jag slutat med tabletterna tills mensen kommer.

    Snälla låt oss båda plussa på denna cykel :)
  • Wed 8 Jan 2020 16:49
    #84
    Pusstuss skrev 2020-01-08 14:51:12 följande:

    Efter mycket om och men ringde vi första samtalet i morse. SEX MÅNADER väntetid till första mötet. Det hade vi verkligen inte räknat med då vi bor i en väldigt liten kommun. Så nu ångrar jag att vi inte ringde tidigare, men ändå rätt skönt att nått är på gång. Så nu är det väl bara att fortsätta försöka i väntan på remissen. Blä känns det nu.


    Oj det var lång tid.. landstinget eller privat? Är det sjukhuset så rekommenderar jag dig hellre att kontakta någon privatklinik brukar vara betydligt mindre köer och bättre hjälp! Googla upp något i närheten det bör finnas fler alternativ för er <3 6 månader är lång tid när man redan väntat..
  • Thu 9 Jan 2020 08:49
    #85
    Evelinaaan skrev 2020-01-08 16:47:08 följande:
    Ja återkom på fredag :) spännande!!

    Ja jag var på VUL och då räknade hon på ägglossning om 5 dagar och det var precis efter 5 dagar den kom.

    Hon sa att har jag inte fått mens äl+14 och inte heller positivt gravtest så skulle jag köra igång med menstabletterna och köra dubbel dos nästa gång. Så på söndag är sista dagen med menstabletter så mensen kommer nog ca på tisdag nästa v.. brukar gå 2 dar efter jag slutat med tabletterna tills mensen kommer.

    Snälla låt oss båda plussa på denna cykel :)
    Det gör jag absolut! :)
    Trist att cyklen gått bananas och att mensen inte kommer. Hoppas det blir bättre med dubbel dos!!

    Kan inte annat än att hålla med dig!! Har två par som är mycket goda vänner som båda drar igång med ivf så fort mensen kommer denna månaden så det känns tungt om de skulle bli gravida "utan oss", så hoppas på ett mirakel att detta är vår månad också! :)
  • Fri 10 Jan 2020 11:28
    #86
    Pusstuss skrev 2020-01-08 14:51:12 följande:

    Efter mycket om och men ringde vi första samtalet i morse. SEX MÅNADER väntetid till första mötet. Det hade vi verkligen inte räknat med då vi bor i en väldigt liten kommun. Så nu ångrar jag att vi inte ringde tidigare, men ändå rätt skönt att nått är på gång. Så nu är det väl bara att fortsätta försöka i väntan på remissen. Blä känns det nu.


    Usch... Vilket län tillhör ni? Kanske går det att ansöka om plats i något närliggande län? Sex månader är ju galet lång tid, åtminstone för mig, men kanske är jag inte särskilt tålmodig...
  • Sun 12 Jan 2020 19:54
    #87
    minnie768 skrev 2020-01-09 08:49:16 följande:

    Det gör jag absolut! :)

    Trist att cyklen gått bananas och att mensen inte kommer. Hoppas det blir bättre med dubbel dos!!

    Kan inte annat än att hålla med dig!! Har två par som är mycket goda vänner som båda drar igång med ivf så fort mensen kommer denna månaden så det känns tungt om de skulle bli gravida "utan oss", så hoppas på ett mirakel att detta är vår månad också! :)


    Ja det hoppas jag med!! Hur gick det för dig i fredags? :)

    Ja det förstår jag.. har bekanta som gjort ivf och det gick på första försöket för båda två så det verkar vara succé! Det hade ju varit kul såklart att dela graviditeten med någon nära! Min nära vän blev precis gravid så jag hoppas jag kan hinna ikapp här snart haha. Själva har vi ca 4 månader kvar till ivf om det inte tagit sig tills dess, hade ju varit skönt att ?slippa? men det återstår att se :)
  • Mon 13 Jan 2020 10:49
    #88
    Evelinaaan skrev 2020-01-12 19:54:06 följande:
    Ja det hoppas jag med!! Hur gick det för dig i fredags? :)

    Ja det förstår jag.. har bekanta som gjort ivf och det gick på första försöket för båda två så det verkar vara succé! Det hade ju varit kul såklart att dela graviditeten med någon nära! Min nära vän blev precis gravid så jag hoppas jag kan hinna ikapp här snart haha. Själva har vi ca 4 månader kvar till ivf om det inte tagit sig tills dess, hade ju varit skönt att ?slippa? men det återstår att se :)
    Det gick bra! Fin äggblåsa på 17 mm och slemhinnan var 8 mm så läkaren tyckte det såg väldigt bra ut. Fick Ovitrelle som hjälper till för att ägget ska växa till sig sista tiden och att det sen släpper, utskrivet som jag tog i lördags kväll. Så nu bör jag ha ägglossning någon gång idag om allt går som det ska :)

    Det hade varit en dröm om det gick vägen för oss denna månaden, och sen att det gick på kompisarnas första ivf försök. Ett av dom barnen blir i så fall syssling med vårt, och de andra paret är bästa vänner till oss, så hade ju verkligen varit en dröm!!
    Vi har inte ens fått bekräftelse på att de mottagit vår remiss till ivf  och som det ser ut just nu är väntetiden 7-8 månader i vårt landsting :( Vi kommer alltså ha tur om vi får göra ett försök innan detta året är slut om det inte tag sig på egen hand. Försöker att inte tänka på det, det är så långt bort dit. Hoppas att sprutan gör susen och att vi får plussa snart, hehe :P

    Hur går det för dig? Har mensen kommit?
  • Mon 13 Jan 2020 11:02
    #89
    minnie768 skrev 2020-01-13 10:49:00 följande:

    Det gick bra! Fin äggblåsa på 17 mm och slemhinnan var 8 mm så läkaren tyckte det såg väldigt bra ut. Fick Ovitrelle som hjälper till för att ägget ska växa till sig sista tiden och att det sen släpper, utskrivet som jag tog i lördags kväll. Så nu bör jag ha ägglossning någon gång idag om allt går som det ska :)

    Det hade varit en dröm om det gick vägen för oss denna månaden, och sen att det gick på kompisarnas första ivf försök. Ett av dom barnen blir i så fall syssling med vårt, och de andra paret är bästa vänner till oss, så hade ju verkligen varit en dröm!!

    Vi har inte ens fått bekräftelse på att de mottagit vår remiss till ivf  och som det ser ut just nu är väntetiden 7-8 månader i vårt landsting :( Vi kommer alltså ha tur om vi får göra ett försök innan detta året är slut om det inte tag sig på egen hand. Försöker att inte tänka på det, det är så långt bort dit. Hoppas att sprutan gör susen och att vi får plussa snart, hehe :P

    Hur går det för dig? Har mensen kommit?


    Åh va roligt för dig!! :) Hur är det med sprutan, är det ?säkert? att ägget släpper med den?? Och hur stort måste ägget vara när man ska ta den?

    Det känns som att den kommer göra susen för er :)

    Hade ju varit grymt kul för er om alla blev Prego samtidigt, kul att umgås när man har barn i samma ålder och kan dela allting tillsammans.

    Ja vi får tänka att ivf är sista alternativet. Nu har vi fullt upp med detta, och jag hoppas att vi får vårt pluss snart. Undrar verkligen hur det är när den stunden kommer, kommer man ens tro på det? ;)

    Jag har igår avslutat min 10 dagars primolutkur så imorgon eller ons kommer mensen. Och sen ringer jag väl för att göra VUL på dag 10-14 så får vi hoppas på någon stor blåsa :) tänker också lite på sprutan.. jag tar nog iallafall upp den och ser vad hon har att säga, förra cykeln kände jag ju av ägglossningen men vet inte om det släppt ändå? Klurigt dedär :)
  • Mon 13 Jan 2020 11:15
    #90
    Evelinaaan skrev 2020-01-13 11:02:50 följande:
    Åh va roligt för dig!! :) Hur är det med sprutan, är det ?säkert? att ägget släpper med den?? Och hur stort måste ägget vara när man ska ta den?

    Det känns som att den kommer göra susen för er :)

    Hade ju varit grymt kul för er om alla blev Prego samtidigt, kul att umgås när man har barn i samma ålder och kan dela allting tillsammans.

    Ja vi får tänka att ivf är sista alternativet. Nu har vi fullt upp med detta, och jag hoppas att vi får vårt pluss snart. Undrar verkligen hur det är när den stunden kommer, kommer man ens tro på det? ;)

    Jag har igår avslutat min 10 dagars primolutkur så imorgon eller ons kommer mensen. Och sen ringer jag väl för att göra VUL på dag 10-14 så får vi hoppas på någon stor blåsa :) tänker också lite på sprutan.. jag tar nog iallafall upp den och ser vad hon har att säga, förra cykeln kände jag ju av ägglossningen men vet inte om det släppt ändå? Klurigt dedär :)
    Säkert är det väl aldrig, men vad jag hört är det väldigt sällan det inte släpper efter sprutan men jag är inte säker. Vet inte heller hur stora blåsorna behöver vara. Nu var ju min 17 mm, och läkaren ville att jag skulle vänta 1,5 dygn innan jag tog sprutan för ytterligare några mm. 
    Jag tror ändå på sprutan! Jag svarar ju bra på letrozolen trots enkeldos. Och tidigare har jag haft egen äl. Så vi hoppas att detta ska göra susen!

    Jag tror att vi som kämpat länge kommer ha väldigt svårt att förstå att det är något som växer i magen och att faktiskt tro på det. Jag tror (!!) inte att jag kommer våga tro på det förrän magen börjar växa.

    Fråga kan man alltid göra! Jag frågade om sprutan förra månaden också men fick ett nej då. Tror att läkaren vill att man testar några kurer med bara letrozolen först.
  • Mon 13 Jan 2020 11:28
    #91
    minnie768 skrev 2020-01-13 11:15:14 följande:

    Säkert är det väl aldrig, men vad jag hört är det väldigt sällan det inte släpper efter sprutan men jag är inte säker. Vet inte heller hur stora blåsorna behöver vara. Nu var ju min 17 mm, och läkaren ville att jag skulle vänta 1,5 dygn innan jag tog sprutan för ytterligare några mm. 

    Jag tror ändå på sprutan! Jag svarar ju bra på letrozolen trots enkeldos. Och tidigare har jag haft egen äl. Så vi hoppas att detta ska göra susen!

    Jag tror att vi som kämpat länge kommer ha väldigt svårt att förstå att det är något som växer i magen och att faktiskt tro på det. Jag tror (!!) inte att jag kommer våga tro på det förrän magen börjar växa.

    Fråga kan man alltid göra! Jag frågade om sprutan förra månaden också men fick ett nej då. Tror att läkaren vill att man testar några kurer med bara letrozolen först.


    Detta låter ju lovande för dig!! Det verkar som det kanske är din månad :)

    Jag tror också det.. det kommer nog tårar och glädje men kommer inte kunna pusta ut ändå, utan då blir nästa mission att klara sig igenom till v. 12 när missfallsrisken är mycket lägre. Gud vilken resa man har gjort och har framför sig..

    Nu håller vi tummarna :) uppdatera gärna!!
  • Mon 13 Jan 2020 11:42
    #92
    Evelinaaan skrev 2020-01-13 11:28:44 följande:
    Detta låter ju lovande för dig!! Det verkar som det kanske är din månad :)

    Jag tror också det.. det kommer nog tårar och glädje men kommer inte kunna pusta ut ändå, utan då blir nästa mission att klara sig igenom till v. 12 när missfallsrisken är mycket lägre. Gud vilken resa man har gjort och har framför sig..

    Nu håller vi tummarna :) uppdatera gärna!!
    Hoppas på det! :)
    Det gör det säkerligen! Hoppas att man klarar av att slappna av rätt så snart och glädjas åt graviditeten och inte oroa sig för mycket. Minst sagt!! Jösses...

    Tack! Det gör jag, "bara" en lång väntan på dryga 2 veckor innan vi vet... :)
  • Anonym (Signe­)
    Thu 30 Jan 2020 17:47
    #93

    Hej. Jag och min sambo väntar på utredning. Hur gör ni andra för att hålla hoppet uppe och orken att fortsätta försöka? Jag är 30 år och är den enda i mitt kompisgäng som inte har barn eller är gravid På pricken alla jag känner har lyckas på första eller andra försöket, jag är såklart jätteglad för deras skull. Men för varje månad som går drar jag mig undan mer och mer. Jag vet att ett år inte är någon tid i sammanhanget och att många får vänta mycket längre än så. Tacksam för pepptips! 

  • Fri 31 Jan 2020 18:35
    #94
    Anonym (Signe) skrev 2020-01-30 17:47:06 följande:

    Hej. Jag och min sambo väntar på utredning. Hur gör ni andra för att hålla hoppet uppe och orken att fortsätta försöka? Jag är 30 år och är den enda i mitt kompisgäng som inte har barn eller är gravid På pricken alla jag känner har lyckas på första eller andra försöket, jag är såklart jätteglad för deras skull. Men för varje månad som går drar jag mig undan mer och mer. Jag vet att ett år inte är någon tid i sammanhanget och att många får vänta mycket längre än så. Tacksam för pepptips! 


    Även ett år, även några månader kan vara oerhört lång tid för den som väntar och längtar. Minns att du har rätt till alla känslor! De behöver inga förklaringar. Pepptips är svåra att komma på särskilt när det är vinter o allt har vissnat, jag hade arbete som räddade mig och gjorde mig tänka på annat. Annars är det bra att ha några människor i sin omgivning som förstår och kan stödja. Känner du brist på förståelse från ditt gäng eller det är bara du som tycker lite sådär att du kanske inte passar in?
    Det hjälper alltid att prata ut här för vi är ju också i samma/liknande situation :) Försök också göra något gott för dig själv varje gång när det finns anledning. Massage, bio, vandringstur, om sådana saker verkar för dig och kan göra att tankarna byter spår. 
    Välkommen hit och lycka till!
  • Sun 2 Feb 2020 14:22
    #95

    En månad har gått sedan vi ringde för utredning och nu behöver vi bara vänta i fem till haha. På ett sätt är det skönt. Vi använder dessa månader som lite paus. Försöker fortfarande mysa runt äl men skiter i allt vad gäller ältest, gravtest, känna efter symptom som inte finns och räkna dagar och prova olika kurer. Nu släpper jag lite ansvaret till slumpen tills dess att jag kan lämna över det till utredningen. Så jävla skönt. Jag som i vanliga fall testar som en idiot dagarna innan bim kunde denna gång utan stress vänta på mensen som jag var säker på skulle komma. Pressen släppte lite för första gången.

  • Thu 6 Feb 2020 11:21
    #96
    Pusstuss skrev 2020-02-02 14:22:45 följande:

    En månad har gått sedan vi ringde för utredning och nu behöver vi bara vänta i fem till haha. På ett sätt är det skönt. Vi använder dessa månader som lite paus. Försöker fortfarande mysa runt äl men skiter i allt vad gäller ältest, gravtest, känna efter symptom som inte finns och räkna dagar och prova olika kurer. Nu släpper jag lite ansvaret till slumpen tills dess att jag kan lämna över det till utredningen. Så jävla skönt. Jag som i vanliga fall testar som en idiot dagarna innan bim kunde denna gång utan stress vänta på mensen som jag var säker på skulle komma. Pressen släppte lite för första gången.


    Det låter ju så bra om ni orkar slappa av! Jag hade tröttnat av väntan, men om jag bara kunde låta bli tänk på allt så skulle jag nog också gå via landstinget och bara vänta. Hoppas ni vilar ordentligt!
  • Fri 7 Feb 2020 09:52
    #97

    Och nu blev man jättestressad före spolningen. Även tanken att det snart är helg och man kan koppla av hjälper inte... Hur hanterar ni stress i såna situationer? :D

  • Mon 2 Mar 2020 10:43
    #98

    Hallojs!
    Jag och min sambo har precis blivit uppsatta på väntelista för fertilitetsutredning. Vi har försökt i ett år och mina cyklar har varit helt bananas. 58 dagar, 28 dagar, 61 dagar, 55 dagar, 42 dagar, 53 dagar och är nu inne på dag 52.
    Jag använder NC och den hittar ägglossning varje månad men ägglossningstest visar aldrig positivt. Sjukt frustrerande.
    Har endometrios och celiaki, sambon har en pungkula. Känns som att oddsen är emot oss. 

    Vi vart uppsatta på väntelista 21 februari och det var ca 2 månaders väntetid till kurator och provtagning i Falun. 

    Nervös, peppad, stressad och matt haha! Alla känslor är liksom utanpå Tungan ute

Svar på tråden Ta steget till utredning