• megsi

    Magsjuka hur smittar det

    Hur smittar magsjuka? Vi träffade ett barn häromkvällen som tidig morgon ca 7 timmar efter att vi träffades kräktes. Kan vi ha blivit smittade av hen. Hur lång är inkubationstiden har vinterkräksjukan? Har den börjat redan eller är det någon annan magsjuka nu.

  • Svar på tråden Magsjuka hur smittar det
  • Vivala

    Inkubationstid 48 till 72 timmar

    Är det norovirus (vinterkräk) hjälper inte sprit

    Det smittar genom att virus från kroppsvätskor hamnar i ditt system. Ex barn har sina fingrar i munnen petar på bordet, du petar på bordet sen i ansiktet. Då är det kört.

    Det smittar snabbt och lätt. Ända skyddet är god handhygien, tvål och vatten, och att inte röra sitt ansikte för att undvika smittor.

  • megsi
    Vivala skrev 2019-10-27 20:43:57 följande:

    Inkubationstid 48 till 72 timmar

    Är det norovirus (vinterkräk) hjälper inte sprit

    Det smittar genom att virus från kroppsvätskor hamnar i ditt system. Ex barn har sina fingrar i munnen petar på bordet, du petar på bordet sen i ansiktet. Då är det kört.

    Det smittar snabbt och lätt. Ända skyddet är god handhygien, tvål och vatten, och att inte röra sitt ansikte för att undvika smittor.


    Men jag tänker smittar det om man träffar någon så lång tid innan den blir sjuk
  • Vivala
    megsi skrev 2019-10-27 20:50:05 följande:

    Men jag tänker smittar det om man träffar någon så lång tid innan den blir sjuk


    Det är fullt möjligt. Hen var redan smittad när ni träffades men symptomfri tills ett par timmar efter. Man smittar under inkubationstid med.
  • megsi
    Vivala skrev 2019-10-27 20:52:45 följande:

    Det är fullt möjligt. Hen var redan smittad när ni träffades men symptomfri tills ett par timmar efter. Man smittar under inkubationstid med.


    Tack då fick jag det svaret jag trodde men inte ville ha.
  • cosinus

    Att det är möjligt betyder inte att det är sannolikt. Jag hade personligen inte varit det minsta orolig i det scenariot.

    Hade ungen kräks över mig eller två timmar före vi träffats hade det varit en annan sak.

  • septemberbarn08

    Det är en droppsmitta, och smittar alltså inte innan det brutit ut. Däremot kan ju smittan ha funnits på den nu sjukes kläder och ni kan ha blivit smittade på så vis. Men jag skulle känna mig rätt lugn om jag var du.. Och jag är ändå väldigt rädd för skiten ;)

  • megsi
    cosinus skrev 2019-10-27 21:12:05 följande:

    Att det är möjligt betyder inte att det är sannolikt. Jag hade personligen inte varit det minsta orolig i det scenariot.

    Hade ungen kräks över mig eller två timmar före vi träffats hade det varit en annan sak.


    Jag har inte sagt något hemma och för ett tag sedan så säger mitt ena barn att den mår lite konstigt därav mun fråga. Jag tycker iofs det verkar osannolikt med att ha blivit smittat av någon så långt innan den blivit sjuk men man blir ju lite orolig
  • Vivala
    megsi skrev 2019-10-27 21:54:07 följande:

    Jag har inte sagt något hemma och för ett tag sedan så säger mitt ena barn att den mår lite konstigt därav mun fråga. Jag tycker iofs det verkar osannolikt med att ha blivit smittat av någon så långt innan den blivit sjuk men man blir ju lite orolig


    Nu är det ioförsäg anekdotiska bevis som bäst men jag blir alltid smittad av både magsjukor och förkylningar innan "smitto"personen får symptom.

    Ex umgås med min bror på måndag. På tisdag får han symptom, på onsdag torsdag är jag oxå sjuk.
Svar på tråden Magsjuka hur smittar det