• JohannaSaGo

    Kan svampinfektion LUKTA??

    Är nu i vecka 30 och haft detta bekymmer sen ett par månader INNAN jag blev gravid. Alltså borde det kanske inte vara något "farligt" som en allvarlig infektion. Men vill få bukt med detta.

    Jag har haft återkommande svamp i kanske 10års tid. Behandlat med pevaryl, Canesten, Diflucantabletter. Iallafall..
    Under dessa 10 år har min svamp Aldrig gett ifrån sig någon direkt "stank" förutom att flytningarna såklart luktar syrligt, och är vita kesoaktiga. Klassiskt..

    Strax innan jag blev gravid så började jag få typiska besvär igen. Fast denna gång även en lukt som luktade utpå kläderna. Vilket besvärade och Besvärar mig mycket på te.x jobbet. Såfort jag suttit en liten stund me benen i kors och ska byta ställning så luktar det. (Jag har haft Bakteriell vaginos ett par gånger tidigare, men detta är inte en fisklukt)

    Jag hann inte riktigt gå kolla detta innan jag blev gravid så jag tog upp detta med min BM som sa att detta är svamp och att PHbalansen kan göra att det luktar.
    (vilket det aldrig gjort förr) Hon bad mig använda pevaryl. Sagt och gjort.. använde pevaryl och besvären försvann i någon vecka för att sedan återkomma. Upplevde att lukten även blev bättre under behandlingen. Så förmodligen är det väl svampen?? 


     


    Men efter att besvären återkom bad jag om en undersökning av BM pga lukten. Hon kollade bara jättesnabbt utan att göra en undersökning och sa "jag behöver inte göra något mera här, för jag ser att det är en svampinfektion" 

    Men kan man kräva göra en odling eller en undersökning? 


    Nu sitter man här och tycker att besvären och lukten är värre. Vill inte använda pevaryl igen utan står hellre ut. Men låter detta som klassiska svampsymptom för er? 


     


    *en typ unken lukt (ej fisk) unket blandat med öl/jästlukt
    *Jag har inte dom vanliga vita kesoaktiga flytningarna, utan det varvas med luktfri genomskinliga flytningar, men sen när jag torkar mig eller i trosorna kommer det ut som jättetjocka, som blött pappersbitar som är lite gul/grå/gröna, och det är DOM som luktar denna speciella lukt. Tjockt som papper.
    *Luktar genom kläderna
    *klåda

  • Svar på tråden Kan svampinfektion LUKTA??
  • ballerinakakaoreo

    Du kan ju faktiskt ha en svampinfektion OCH bakteriell vaginos! Just grå flytningar som luktar illa är ju tecken på BV, det kan även klia. Flytningarna behöver inte lukta just rutten fisk, när jag hade BV så luktade det mer som gamla sopor eller något annat som legat och dött. Du kan ju fråga din barnmorska om hon kan göra en odling för både svamp och BV, för just BV är ju en bakterie infektion som skall behandlas under graviditet då infektionen kan leda till för tidig födsel bland annat, så det borde hon ju faktiskt ta på allvar. Om inte hon gör något så skulle jag byta barnmorska till någon som värnar mer om dig och det barn du bär på. Det är ju psykiskt påfrestande om inte annat att gå runt och känna att man luktar från underlivet :/

Svar på tråden Kan svampinfektion LUKTA??