Inlägg från: Aurora Borrealis |Visa alla inlägg
  • Aurora Borrealis

Hur skall jag få min fru att förstå

Man kan inte både få trygghet, dvs en trygg relation med en trygg människa och bygga upp ett tryggt liv och en tillvaro som går att lita på (mao förutsägbar) och samtidigt ha spänning. Man får välja - en spännande tilmvaro, en spännande partner där det är spel, "vinna eller försvinna" och het passion ELLER en trygg partner och ha en trygg, stabil relation. Priset man betalar för lojalitet, trygghet, stabilitet är att det kan kännas tråkigt.

Att ha spänning efter 20 års relation är inget positivt om så skulle vara, spänning kommer med drama och osäkerhet på vart man har den andre. Man kan inte ha mycket spänning på ett område i relationen och trygghet i alla andra områden i relationen. Det är antingen eller. Spänning kommer när kortison utsöndras i den första förälskelsefasen. I den fasen man är i efter 20 år med en trygg partner grundar sig i endorfiner, ett lugn och en säkerhet på varandra. Det går inte att försöka få spänning på det där viset. Åk en tur på Liseberg i bergochdalbanorna istället, för att få en kick, bli rädd, hoppa bungyjump eller liknande och försök se vad du har i den trygga, fina relation du är i. Man får välja. Det kan vara lite tråkigt men en spännande relation har ett annat pris och det är otrygghet, nervositet, hjärtklappning och ostabilitet.

• Aurora Borrealis
    Anonym (Ellie) skrev 2019-10-30 07:02:23 följande:

Fast det är en skillnad på spänning i sexlivet och spänning i förhållandet. Två helt skilda saker. Det går att ha ett helt tryggt förhållande och ändå bra och spännande sex. Nog håller jag med om att det inte går att få samma spänning i sängen med någon man känner så väl som efter 20 års relation.

Men om man överhuvudtaget ska kunna ha en längre relation där sexet fungerar så måste man ändå jobba på sexet så att man åtminstone får någon nytändning och lite spänning i sängkammaren.

Många slutar ju ha sex efter en längre tid tillsammans för att de blir mer som syskon efter ett tag, men alla gör inte det. Nu råkar ju ts och frun ha ett väldigt bra sexliv redan troligen beroende på att han bryr sig om att hålla det spännande och vid liv.

Det tycker inte jag. Det kan aldrig bli lika spännande när man gjort något med en person en miljon gånger som det var första gången man kysstes. Man kan bara ha sin första kyss en gång, hur hjärtat bultade och kortisonets kick, man visste inte vad som skulle ske. Det ruset lägger sig. Det hör till. Att jaga det där igen efter 20 år med samma är som att jaga regnbågar. Man får göra det bästa av det man har istället. Tycker jag. Det finns inget nytt när man gjort allt och känner varandra utan och innan i sängen. Man har ju gjort allt minst en gång. Allt är ju mao upprepning. Allt som upprepas blir vardagligt. Allt man gör ofta blir vardagligt. Hoppar man bungyjump dagligen vänjer man sig vid det också och blir uttråkad tillslut av att det inte är spännande mer efter 20 år. Men vissa blir ju också lättare uttråkade än andra. Jag är en sådan som blir uttråkad väldigt fort. Så jag försöker leva med det och berättar hur det funkar för en som lätt blir uttråkad.
  • Aurora Borrealis
    Anonym (Ellie) skrev 2019-10-30 14:00:09 följande:

Vilket halmdocke-argument. Jag har inte hävdat att det kan bli lika spännande att kyssa någon för miljonte gången som första gången. Jag har inte heller skrivit att man ska jaga det. Personligen är jag inte mycket för spänning och osäkerhet i förhållanden.

Däremot tror jag på att hela tiden utvecklas och bry sig om sin relation och fortsätta att göra nya och roliga saker tillsammans. Det finns ju massa spänning i att leva i en lång relation som aldrig går att uppnå med personer som man enbart lär känna ytligt.

Att du tycker att man ens kan komma till ett stadie i livet där man har gjort ALLT handlar nog mer om dig som person och din förmåga att förnyas än något annat. Jag tror aldrig att någon blir så fulländad att man har gjort allt eller tänkt allt. Personligen utvecklas jag fortfarande och tänker och lär mig nya saker hela tiden vilket jag utgår ifrån att jag kommer att göra hela livet.

Tack för din åsikt. Jag pratade om det sexuella med att ha gjort allt. Då förvinner den sexuella spänningen i en trygg lång relation. Man har gjort allt sexuellt med sin partner. Du tycker annorlunda och då får du göra det, har inget att säga om det.
Svar på tråden Hur skall jag få min fru att förstå