• Brumma

Saknar mina bonusbarn

Barn har, enligt föräldrabalken, rätt till umgänge med närstående.

Vårdnadshavaren har skyldighet att tillgodose barnens behov här.

Om det INTE sker kan socialnämnden väcka talan i domstol om umgänge mellan barnet och närstående (far-morföräldrar, faster, bonusförälder osv). Det är sällan detta sker - att det går till domstol alltså, däremot kan samtalen innan leda till att föräldern förstår barnens behov här och man kommer överens om umgänge utan att det behöver gå till domstol.

Så om jag var du skulle jag främst kontakta socialnämnden i barnens kommun, prata med dem och se vad de säger.

• Brumma
    Anonym (X) skrev 2019-10-28 21:35:40 följande:

Barn har rätt att träffa anknytningspersoner, kolla detta med en jurist!

Anonym (Ledsen) skrev 2019-10-28 21:38:07 följande:

Tack för tipset! Det ska jag absolut göra.

Man får inte själv väcka talan gällande ungönge med barn man inte är förälder till, så en jurist kan enbart skicka TS vidare.

Men TS kan ta kontakt med socialbämnden som i sin tur kan väcka talan.
  • Brumma
    Anonym (Samma här) skrev 2019-10-29 09:49:02 följande:

Du är inte ensam Ts!

Jag var mamma till bonus i 15år, men pappan är psykiskt sjuk och vägrar bonus all kontakt med mig.

Jag har gråtit floder och saknar bonus varje dag. Jag förstår inte hur man kan vara så ego att ta ett barn från sin tryggaste anknytning (mig), bara för att jävlas.

Jag hoppas att din fd inte är så sjuk som min, och kan tillåta att ni har kontakt då och då.

Har du kontaktat socialnämnden?

Värt att prova tänker jag...

För barnets skull ..
  • Brumma
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-10-29 09:35:00 följande:

Han har ringt nu på morgonen!! Han har ändrat sig!!!

Hans mamma har varit där igår och pratat med honom och barnen. Barnen vill träffa mig och han säger att han har varit orättvis mot dom. Dom kommer hem till mig i eftermiddag!!!!!! Han säger att dom kan sedan få vara hos mig varannan helg. Jag är så fruktansvärt glad!!!

Gud så skönt! För både dig och barnen :)

Bra mamma som "lägger sig i" när barnbarnen mår dåligt!

Jag hade tur när vi separerade (vi hittade dock tillbaka senare men det visste vi inte då). Både pappan och mamman avsatte tid med dottern på "sin" tid och "gav" till mig :)

Skönt att även ditt ex tänkt till :)
  • Brumma
    Anonym (Samma här) skrev 2019-10-29 10:41:03 följande:

För att han är psykiskt sjuk. Men inte tillräckligt för att buras in. Jag skyddade henne så länge jag kunde, men alla har en gräns, så även jag. Till slut fick jag inget annat val än att dra därifrån och lämna bonus :(

Jag hoppas att han ska sänka garden så småningom, men det troligaste är att allt rinner ut i i sanden iom att bonus blir äldre och kanske skaffar egen familj.

Tack!

En tanke- men en jobbig sådan..

Bonus vill/kan inte flytta hem till dig istället?

Det är svårt att gå emot sin förälder, men med stöttning så kanske?
Svar på tråden Saknar mina bonusbarn