• Mon 28 Oct 2019 21:35
    925 visningar
    3 svar
    3
    925

    Mjölkfri ersättning köpa själv?

    En fråga. Vi har en sköterska på BVC som sagt att jag ska vara mjölkfri pga dottern har haft kolik och verkar vara känslig. Skriker mkt och kräks 40 ggr/dygn (minst).

    Däremot är hon VÄLDIGT matglad. Vill inte ta napp och äter från mig så fort jag erbjuder men kan inte mata henne hela tiden då hon inte verkar kunna sluta när hon är helt full och kräks medans hon äter. Fortsätter ändå äta.

    Nu till frågan. Jag nämnde att jag ville börja med ersättning för att se om hon blir mer nöjd (om nu inte min mjölk är det nog) för att ? stödmata? med det. Då sa hon att hon skriver recept när jag har testat vilken hon tycker om.

    När jag gick på apoteket reagerade de med att de aldrig sålt någon, då man får dessa på recept.

    Jag köpte en (för drygt 240 som hon fullkomligt vägrar äta. Så det var som att kasta pengar i sjön. Nu måste jag alltså fortsätta att prova andra sorter för egna pengar, då andra verkar få det på recept?!

    Någon som känner igen sig?

    Vore ju bra om man kunde köpa ?smakprover? då de är väldigt dyra. Men eftersom hon verkar reagera på mjölkproteinet så har jag inget val, förutom att fortsätta fylla henne med egen mjölk.

    Ska tillägga att det är en stor tjej på fyra månader och två snäpp över vikt- och längdkurvan.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Mjölkfri ersättning köpa själv?
  • Mon 28 Oct 2019 22:10
    #1

    Om hon inte vill sluta äta trots att magen är full kan det bero på reflux (googla gärna!). Vilket i sin tur ibland iofs beror på mjölkproteinallergi men inte alltid. Man brukar även få enstaka burkar ersättning på recept att prova. Kanske din bvc-sköterska inte har riktig koll?

    Oavsett så tycker jag du ska söka hjälp för barnet på barnläkarmottagning istället för bvc.

  • Mon 28 Oct 2019 22:43
    #2

    Tack för ditt svar. Misstanke om reflux finns och vi har medicin mot detta. Tycker hon kräks lite mindre efter intag men den får bara ges (enligt vår order) en gång/dygn. Verkar inte hålla så många timmar.

    Men som sagt , ska inte vi också kunna få ersättning på recept? Måste man själv med egna pengar prova ut vilken som passar?

  • Mon 28 Oct 2019 23:01
    #3

    Jo ni borde absolut få på recept. Vissa är väl även dyrare än den du testade. Och alla smakar de illa och kräver viss övning... lättare att pumpa ut kanske? Och försöka låta babyn slippa ligga ner. Hellre upprätt i möjligaste mån (tex i sele) eller åtminstone i babysitter (ryggen, jag vet, men dessa råd får man vid reflux. Även babyskyddet en halvtimme efter måltid etc)

    Sedan finns det ju olika mediciner att prova.


    Sommar26 skrev 2019-10-28 22:43:02 följande:

    Tack för ditt svar. Misstanke om reflux finns och vi har medicin mot detta. Tycker hon kräks lite mindre efter intag men den får bara ges (enligt vår order) en gång/dygn. Verkar inte hålla så många timmar.

    Men som sagt , ska inte vi också kunna få ersättning på recept? Måste man själv med egna pengar prova ut vilken som passar?


Svar på tråden Mjölkfri ersättning köpa själv?