• Mummur

    Laktosintolerant? Får man inte testa sig hos vårdcentralen?

    Jag kollade med min vårdcentral och sköterskan sa att jag ska testa själv att undvika laktos i maten under en period. Problemet är bara det att all mat jag äter beställer jag färdigt från ett företag så jag lagar knappt mat själv så det blir en omställning som jag varken har ork eller tid för och då förstår jag att det är mitt val om jag vill ha kvar besvären eller inte så det behöver ingen kommentera. Det jag undrar är om man generellt sett nekas att testa sig hos vårdcentralen? Någon som har fått testat sig? Symptomen jag uppgav var att jag dagligen har gasbesvär och avföringen är ofta lite lös men jag får varken ont i magen och har sällan diarré. Det är mestadels gasbesvär och det har jag haft i flera år.

  • Svar på tråden Laktosintolerant? Får man inte testa sig hos vårdcentralen?
  • Daphodil

    Laktos är inte lika lätt att testa som gluten. Det finns ett DNA-prov som knappt används, eftersom det bara kan förutsäga om det kan uppkomma sänkt aktivitet av det spjälkande enzymet i fråga, och detta gäller bara nordeuropeer. Dessutom verkar olika genotyper korrelera dåligt med graden av besvär. Det vanliga är istället att man gör en laktosprovokation.

  • lövet2

    Jag har försökt i ett halvår att få läkarintyg, eftersom det krävs för att jag ska få specialkost på jobbet. Det verkar i alla fall vara väldigt svårt det där.

  • Ebo88

    Jag gjorde test på vårdcentralen 2011, men inte enbart laktos utan det var gluten och lite annat också. Jag hade sådana magproblem och låg inne på sjukhus av och till.

    Provsvar kom hem nån vecka senare på att allt var normalt, bortsett från att jag var laktosintolerant.

  • lövet2

    I dag har jag fått ett definitivt besked från vårdcentralen. De kommer inte att testa mig för laktosintolerans, utan jag får känna efter själv om jag mår dåligt av att äta laktos. Jag får alltså inget läkarintyg och kan inte få specialkost på jobbet.

  • fjanten
    lövet2 skrev 2019-10-31 21:53:38 följande:

    I dag har jag fått ett definitivt besked från vårdcentralen. De kommer inte att testa mig för laktosintolerans, utan jag får känna efter själv om jag mår dåligt av att äta laktos. Jag får alltså inget läkarintyg och kan inte få specialkost på jobbet.


    Kan ju tycka att de borde skriva intyg om specialkost oavsett - om de vägrar testa dig. Fy fasen vad dåligt!
  • Daphodil
    fjanten skrev 2019-10-31 21:58:08 följande:
    Kan ju tycka att de borde skriva intyg om specialkost oavsett - om de vägrar testa dig. Fy fasen vad dåligt!
    Låter konstigt. Skriva intyg för något de inte kan intyga? Se mitt svar ovan om att det tyvärr inte finns något bra test för laktos, därav att man "vägrar" testa.
  • Mummur

    Om man inte får testa sig och det inte finns något bra test så är det ju märkligt att vissa kräver ett intyg för att kunna få specialkost. Det går ju inte ihop.

Svar på tråden Laktosintolerant? Får man inte testa sig hos vårdcentralen?