• felicia0405

    Vad tycker ni om de här namnen?

    Hej det här är några av mina favorit namn vilken/ vilka gillade du mest, vilka tyckte ni var snygga/fula? Dela gärna din åsikt

    1. Ilayda

    2. Zendaya

    3. Queency

    4. Kendall

    5. Mariell

    6. Alexandra

    7. Elizabeth

    8. Rebecca

    9. Nicole

    10. Bella

    11. Grace

    12. Renata

    13. Saga

    14. Lina

    15. Linn

    16. Lucia

    17. Mary

    18. Jayda

    19. Madelyn

    20. Juliet

    21. Mehrsa

    22. Patienceh

    Killar

    1. Rami

    2. Christiano

    3. Liam

    4. Yousef

    5. William

    6. Axel

    7. Raymond

    8. Rikardo

    9. George

    10. Alejandro

    11. Eyman/ayman

    12. Isac

    13. Kenzo

    14. Adam

    15. David

    16. Roberto

  • Svar på tråden Vad tycker ni om de här namnen?
  • Anonym (??)

    Du har en salig blandning av muslimska, judiska, svenska, italienska och engelska namn.

    Vilken riktning vill du mest gå i?

  • Kusinen

    Nr 3, 19, 21,22 bland flicknamnen och kanske 4 på både flick- och pojknamnslistan tror jag blir svåra att uttala i en svenskspråkig kontext. Så de skulle jag nog personligen välja bort. 11 pch 20 bland flickorna är också tveksamma av den anledningen, funkar om du är ok med ett försvenskat uttal. Är z i Elizabeth bara för syns skull eller vill du ha något särskillt uttal där?

    Lucia är jag pckså tveksam till som namn i Sverige.

    Som namn (om man bortser från hur väl de kan uttalas av svenskspråkiga) gillar jag Ilayda, Elizabeth, Grace, Rami och David.

    Vad gäller George föredrar jag den "svenska" varianten Georg (som då också har ett annat uttal än George).

  • LoveRain

    1. Ilayda - rätt fint, som en längre version av Aida/Ayda.

    2. Zendaya - alltför förknippat med skådisen!

    3. Queency - väldigt mycket ett smeknamn. Tveksamt om Skatteverket skulle godkänna. Gulligt smeknamn men passar inte som förnamn.

    4. Kendall - alltför förknippat med kändisen!

    5. Mariell - tänker tyvärr bara på Mariella, billigt vin på systemet. Tycker att det ska vara ett e på slutet, annars ser det avhugget ut.

    6. Alexandra - klassiskt namn, fint!

    7. Elizabeth - klassiskt namn som jag tror är på väg att bli mer populärt på bebisar. Gillar stavningen med s bättre annars är det en favorit!

    8. Rebecca - klassiskt men ingen favorit. Tycker det låter lite hårt och avskyr smeknamnet Becca!

    9. Nicole - hör bara ?hole? (hål) tyvärr.

    10. Bella - gulligt smeknamn gör Isabelle och Isabella. Välj något av de namnen och ha Bella som smeknamn.

    11. Grace - fin betydelse men är ett engelskt namn som inte riktigt funkar så bra i Sverige då uttalet inte blir så vackert.

    12. Renata - coolt namn, låter som en kvinna med attityd!

    13. Saga - vackert namn men vacker betydelse! Gillar!

    14. Lina - helt ok men lite smeknamnskänska och lite...trist. Hade valt ett längre namn som slutar på Lina och sedan haft det som smeknamn.

    15. Linn - helt ok

    16. Lucia - Med svenskt uttal - nej. Med italienskt uttal - ja. Dock kommer väldigt många uttala det på svenska eftersom det är så förknippat med 13:e december.

    17. Mary - klassiskt men föredrar det ljuva Marie.

    18. Jayda - döpt efter en pappa som heter Jay och har kass fantasi.

    19. Madelyn - hemsk stavning! Hade hellre valt klassiska Madeleine som är ett klassiskt namn.

    20. Juliet - fint men föredrar stavningen Juliette.

    21. Mehrsa - tänker tyvärr vara på Merca.

    22. Patienceh - väldigt amerikanskt, funkar inte i Sverige men gillar det på nåt sätt. Absolut inte med ett H på slutet dock.

    Killar

    1. Rami - enkelt men kraftfullt! Gillar!

    2. Christiano - alltför förknippat med fotbollsspelaren!

    3. Liam - för trendigt för min smak, hellre det också populära längre namnet William.

    4. Yousef - klassiskt, funkar alltid med lite trist.

    5. William -fint, otroligt populärt de senaste 10 åren av en anledning.

    6. Axel - rejält! Kan vara en skogshuggare eller en rockstjärna.

    7. Raymond - riktigt fult med svenskt uttal. Ok med engelska uttal men ingen favorit. Tänker på en raggare med skinnväst och för liten t-shirt och träskor.

    8. Rikardo - helt ok men lustigt att stava med k.

    9. George - väldigt brittiskt, rätt fint

    10. Alejandro - vackert, vackrare än Alexander

    11. Eyman/ayman - Eyman ser ut som ett tillrop ?Ey, man!? hade valt Ayman i så fall. Låter rätt fint.

    12. Isac - klassiskt! Föredrar stavning Isak eller Isaac

    13. Kenzo - alltför förknippat med märket!

    14. Adam - klassiskt som börjar bli mer populärt! Gillar, funkar typ överallt och lätt att stava.

    15. David - också ett klassiskt namn som borde vara mer populärt då det är fint och lättstuvad och funkar överallt.

    16. Roberto - gillar varken Robert eller Roberto. Har svårt för namn som innehåller bert, har ingen fin klang.

    Sammanfattningsvis:

    Jag skulle valt: Elisabeth, Ilayda, Alexandra eller Juliette. Rami, Alejandro, David eller Adam.

Svar på tråden Vad tycker ni om de här namnen?