• Anonym (Förvirrad)

Hjälp kring anst. Avtal väktare

Påbörjar nyanställning . Går under transportavtalet- väktare.

Anställningsavtal säger 40 timmar vecka.

I kollektivavtal står det snitt 165,5 t månad, 40 Tim helgfri vecka.

Min chef vill att jag arbetar även röda dagar

, inget mig emot egentligen men min kollega säger att jag ska vara ledig röda dagar eller ha övertid för dom röda dagarna jag arbetar annars kommer jag arbeta för många timmar på årsbasis .

Jag har räknat på det men blir inte klok.

Är det någon som sitter på kunskap kring detta?

På min förr arbetsplats hade jag liknande problem och där kom dom efter många om o men fram till att jag skulle vara ledig röd dagar.

Jag vet ring facket men vill först höra vad ni säger här .

• Svar på tråden Hjälp kring anst. Avtal väktare
  • SandraEriksson92

Om du har ett rullande schema så kan således ett arbetspass infalla på en röd dag. Hur lyder din anställningsform? Om du däremot jobbar på ex. julafton så utgår det ju OB-ersättning.

• Anonym (Förvirrad)

[quote=79997582][quote-nick]SandraEriksson92 skrev 2019-10-30 07:19:39 följande:[/quote-nick]Om du har ett rullande schema så kan således ett arbetspass infalla på en röd dag. Hur lyder din anställningsform? Om du däremot jobbar på ex. julafton så utgår det ju OB-ersättning.[/

Jo klart in utgår.

Jag är tillsvidareanställd.

Vad jag inte förstår är min kollegas resonemang kring att jag skulle arbetar för många timmar pga dom röda dagarna. Han hävdar att jag sk vara ledig röd dagar.

Jag förstår inte detta egentligen. Årets har 52 veckor, oavsett om det är en röd veckodag eller ej ska jag arbeta mina 40 timmar i veckan .

Vad exakt innebär kollektivavtalets formulering??

Helgfri vecka ?. Innebär det måndag- fredag enbart eller ?måndag- fredag samt veckodagarna som är helgdagar??

• Erkens mamma

Ofta finns det flera mått på heltid i ett kollektivavtal.

Tex jobbar du kontorstid Mån-fre har du 40 Tim men är ledIg på röda dagar.

Jobbar man mån-sön inkl kvällar tex rullande skift så har man ex 38,25 Tim på heltid.

Jobbar man i huvudsak natt har man 36 Tim som heltidsmått exempelvis.

Hittar du någon liknande skrivelse i ditt avtal?

• MsM84

Det brukar stå specat i kollektivavtal hur man hanterar röda dagar? T ex i hotell & restaurang står det att om man jobbar en röd dag får man betald ledighet en annan dag.

• Anonym (Få?)

Är det få kvinnor som jobbar som väktare

• Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-10-30 07:14:20 följande:

Påbörjar nyanställning . Går under transportavtalet- väktare.

Anställningsavtal säger 40 timmar vecka.

I kollektivavtal står det snitt 165,5 t månad, 40 Tim helgfri vecka.

Min chef vill att jag arbetar även röda dagar

, inget mig emot egentligen men min kollega säger att jag ska vara ledig röda dagar eller ha övertid för dom röda dagarna jag arbetar annars kommer jag arbeta för många timmar på årsbasis .

Jag har räknat på det men blir inte klok.

Är det någon som sitter på kunskap kring detta?

På min förr arbetsplats hade jag liknande problem och där kom dom efter många om o men fram till att jag skulle vara ledig röd dagar.

Jag vet ring facket men vill först höra vad ni säger här .

Hänger helt på ditt avtal. Är det avtalat att du ska jobba 8 till 17 vardagar så kommer helgjobb innebär övertid.

Är det istället sagt att du har heltid om t ex 40 timmar per vecka som ska schemaläggas innebär det ingen övertid om du blir schemalagd helg, däremot ob.

Så knäckfrågan är hur det står i ditt avtal.
  • Anonym (Förvirrad)
    Erkens mamma skrev 2019-10-30 10:01:41 följande:

Ofta finns det flera mått på heltid i ett kollektivavtal.

Tex jobbar du kontorstid Mån-fre har du 40 Tim men är ledIg på röda dagar.

Jobbar man mån-sön inkl kvällar tex rullande skift så har man ex 38,25 Tim på heltid.

Jobbar man i huvudsak natt har man 36 Tim som heltidsmått exempelvis.

Hittar du någon liknande skrivelse i ditt avtal?

Nej står enbart 40 Tim v. Mitt schema rullar på mån- fre ej kontor.
  • Anonym (T)

Väktare arbetar ju inte bara dagtid under kontorstid. Dina timmar i v tyder på att du har ett avtal m morgon/kväll och helgpass. Då betyder det att du inte är ledig lördagar utan arbetar på rullande schema.

Så ligger ditt schema julafton får du arbeta den dagen.

De arbetspass som hamnar på kväll och helger och storhelger får ob-tillägg enligt avtalet.

Vill du vara ledig får du ta semester eller om du har föräldradagar.

Du vet ju dina arbetsuppgifter och med tanke på rullande schema så är det ett dygnet runtarbete. Med andra ord även under helger.

• Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2019-10-30 12:06:16 följande:

Väktare arbetar ju inte bara dagtid under kontorstid. Dina timmar i v tyder på att du har ett avtal m morgon/kväll och helgpass. Då betyder det att du inte är ledig lördagar utan arbetar på rullande schema.

Så ligger ditt schema julafton får du arbeta den dagen.

De arbetspass som hamnar på kväll och helger och storhelger får ob-tillägg enligt avtalet.

Vill du vara ledig får du ta semester eller om du har föräldradagar.

Du vet ju dina arbetsuppgifter och med tanke på rullande schema så är det ett dygnet runtarbete. Med andra ord även under helger.

Nu läste jag och blandade ihop veckotimmarna. Mitt inlägg handlar om skiftarbete.
  • Erkens mamma
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-10-30 11:59:28 följande:

Nej står enbart 40 Tim v. Mitt schema rullar på mån- fre ej kontor.

Har ni någon skrivelse liknande hotell som har kompensation i lediga dagar. Dvs om man arbetar en röd dag så får man kompensation att man får vara ledig en annan dag. Det skapas ett slags saldo på lediga dagar.
Svar på tråden Hjälp kring anst. Avtal väktare