• Anonym (Jobbigt!)

Jobbigt!

Hej!

Från oktober månad så drar kronofogden nästan 7100:- på en av lönerna jag har där jag ska få kvar nästan 4700:-, denna lön är en fast inkomst.

Jag har ett annat extra arbete som jag tjänar mellan 3000:- - 9000:- efter skatt beror på hur mycket hjälp dom behöver ha, men dom har räknat ut att jag får ut 9700 före skatt varje månad och det går dom på, men det får jag inte.

Efter räkningarna är betalda denna månad så fick jag kvar 381:- och nu har jag knappt 10:- kvar till nästa lön som jag vet redan nu blir ännu sämre månad.

Alltså är det på riktigt att jag ska leva så här i 8 månader OM inga fler skulder hinner hamna där förstås då blir det typ många år till.

Jag vet att jag får skylla mig själv när det gäller detta, men det jag tycker är konstigt är att kronofogden räknar på mitt extra jobb 9700:- före skatt när jag aldrig får ut samma varje månad.

Nån som kanske har suttit eller sitter i samma sits och vill dela med sig om sin liv situation? 

Jag ska väl också säga att jag är en ensam person som är 40+ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-14 06:17
    Oktober förlorade jag 1057:-
    November förlorade jag 2820:-
    December förlorade jag 508:-
    Januari kommer jag att förlora 1194:-

Jätte, jätte, tungt är detta pga att krono räknar alltid att jag får ut 9700:;- före skatt på mitt extra jobb.

• Svar på tråden Jobbigt!
  • Anonym (Jobbigt!)
    Ms H skrev 2019-10-30 09:58:01 följande:

Har du fått veta ditt förbehållsbelopp?

4700 från fasta lönen och resten från extra jobbet, men en hyra på 7500:- + andra räkningar kommer man inte långt.
  • Ms H
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2019-10-30 10:53:13 följande:

4700 från fasta lönen och resten från extra jobbet, men en hyra på 7500:- + andra räkningar kommer man inte långt.

Det ska väl finnas ett uträknat belopp på hur mycket du ska ha som förbehållsbelopp?
  • MammaTillDansband

Prata med din handläggare på Kf igen! Föreslå att man gör löneutmätningen från ditt extrajobbs lön istället, så får du faktiskt behålla hela förbehållsbeloppet (om det motsvaras av lönen på ditt fasta jobb).
    När en person som bara har ett jobb har utmätning på lönen får löneadministratören hos arbetsgivaren veta personens förbehållsbelopp och det betalas ut till personen, och sen betalas resten in till Kf. Det funkar alltså även för folk som har varierande inkomst, förbehållsbeloppet varierar ju inte bara för att lönen gör det. Du har alltid rätt att behålla samma summa att leva på!

• Anonym (A)
    Anonym (G) skrev 2019-10-30 09:43:19 följande:
    Så där kan du inte ha det. Kontakta Kronofogden och förklara situationen.
    Håller med
  • Anonym (Jobbigt!)
    Ms H skrev 2019-10-30 11:33:25 följande:
    Det ska väl finnas ett uträknat belopp på hur mycket du ska ha som förbehållsbelopp?
    Ja, jag skrev 4700 från fasta lönen och jag får behålla allt från extra jobbet.
  • Tiina87
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2019-10-30 15:52:47 följande:

Då innebär det att du jag mellan 7700 kr och 13700 kr varje månad. Du får se över dina fasta utgifter, kanske pröva att jobba mer extra.
  • Anonym (AB)
    Då får du spara undan pengar de månader du får mkt från extrajobbet. Sedan får du försöka jobba extra. Samt se över dina räkningar.

• Ms H

Det är ju INTE ett fast belopp. Ring dem igen, be dem berätta vilket ditt förbehållsbelopp är.
  • Anonym (Jobbigt!)
    Ms H skrev 2019-10-30 16:24:16 följande:
    Det är ju INTE ett fast belopp. Ring dem igen, be dem berätta vilket ditt förbehållsbelopp är.
    Det står i beslutet förbehållsbelopp 4670:-
    Disponibelt belopp 7071:-
  • Anonym (Jobbigt!)
    Anonym (AB) skrev 2019-10-30 16:04:17 följande:
    Då får du spara undan pengar de månader du får mkt från extrajobbet. Sedan får du försöka jobba extra. Samt se över dina räkningar.
    Som är så sällan nu för tiden tyvärr...
  • Ms H
    Anonym (Jobbigt!) skrev 2019-10-30 16:41:02 följande:

Det står i beslutet förbehållsbelopp 4670:-

Disponibelt belopp 7071:-

Delar du boende med någon?

Har du läst på sidan jag länkade tidigare?
  • Villaramed

Har du svarat på Kronofogdens inkomstredogörelse? Så de vet din hyra, ev uppvärmning, resekostnader till arbete, mediciner och vård upp till högkostnadsskyddet och vad mer jag kan ha glömt? Det låter som att du bara får behålla normalbeloppet för en ensamstående vuxen. Ditt förbehållsbelopp ska bestå av både boendekostnad och övrigt jag skrev, puls ett normalbelopp.

Svar på tråden Jobbigt!