• Wed 30 Oct 2019 09:59
    566 visningar
    9 svar
    9
    566

    Underhåll

    Underhållsstöd undrar om jag kan få underhållsstöd när jag är gift fast vi inte kommer att bo ihop han kommer att flytta sin adress till en annan kommun och bo där

  • Svar på tråden Underhåll
  • Kusine­n
    Wed 30 Oct 2019 10:00
    #1
    Fredriksson1 skrev 2019-10-30 09:59:25 följande:

    Underhållsstöd undrar om jag kan få underhållsstöd när jag är gift fast vi inte kommer att bo ihop han kommer att flytta sin adress till en annan kommun och bo där


    Är du gift med pappan till barnet?
  • Wed 30 Oct 2019 10:07
    #2

    Om det är pappan till barnet du är gift med så är det väl klart att han ska betala underhåll till ert barn om ni inte bor ihop!? Men det gör ni ju upp er föräldrar emellan.. Om det är underhållsstöd från FK som du syftar på så betalas väl det bara ut om den betalningsskyldige föräldern skiter i det eller inte har ekonomiska förutsättningar för det.

    Om det är en annan man som är pappa till barnet är det ju den pappan som ska betala underhåll.

  • Wed 30 Oct 2019 10:10
    #3

    .. men sen beror det ju såklart på vem barnet är folkbokförd hos samt hur ni delar på tiden med barnet om det ska utgå något underhåll samt vilka inkomster föräldrarna har i förhållande till varandra!

  • Kusine­n
    Wed 30 Oct 2019 10:19
    #4

    För att försöka reda ut det.

    Underhållsstöd betalas ut av FK i de fall där umgängesföräldern (enligt FKs beräkningar) inte har ekonomisk möjlighet att betala ut fullt underhåll eller att det blir stora problem med utbetalningarna. De går alltså in och stötter upp när den underhållsskyldige inte klarar av sitt ekonomiska åttagande för barnet.

    Underhållsbidrag betalas ut av den förälder som inte bor med barnet till den föräldern som bor med barnet.

    Om din make är förälder till ditt barn är han underhållsskyldig om han ej bor med barnet (tex har barnet varannan helg). Har han inte ekonomisk möjlighet till detta kan FK efter ansökan gå in och stötta upp med underhållsstöd. Vad jag kan se från FKs info spelar ert civilstånd ingen roll. (Men bra att ringa till FK och dubbelkolla). Däremot kan jag tänka mig att de gör en extra undersökning kring maken och barnets boende i ett sådant fall för att säkerställs att det inte handlar om fusk.

    Du skriver att han ska skriva sig i en annan kommun - men han ska alltså flytta dit han skriver sig också? Låter öite lurigt när du formulerar dig så.

  • Wed 30 Oct 2019 10:28
    #5

    Ja jag är gift men vi ska gå isär fast vi vill fortfarande vara gifta han kommer att betala men får jag resten av fk

  • Wed 30 Oct 2019 11:26
    #6
    Fredriksson1 skrev 2019-10-30 10:28:30 följande:

    Ja jag är gift men vi ska gå isär fast vi vill fortfarande vara gifta han kommer att betala men får jag resten av fk


    Det beror på hur mycket han kan betala själv om det blir någon rest..
    Men om det han kan betala blir lägre än minimumbelopp som man kan få i underhållsstöd från FK så kan du få utfyllnad från dem.
  • Wed 30 Oct 2019 12:09
    #7

    Pratade med fk nyss och vi måste vara skilda mm

  • Wed 30 Oct 2019 14:53
    #8

    Det var märkligt eftersom jag fått underhållsstöd av f-kassan under 1 års tid fast vi var gifta. Vi behövde vara intyga att vi inte bor på samma adress längre.


    Fredriksson1 skrev 2019-10-30 12:09:27 följande:

    Pratade med fk nyss och vi måste vara skilda mm


  • Wed 30 Oct 2019 15:34
    #9
    Kanunsi skrev 2019-10-30 14:53:38 följande:

    Det var märkligt eftersom jag fått underhållsstöd av f-kassan under 1 års tid fast vi var gifta. Vi behövde vara intyga att vi inte bor på samma adress längre.


    Det kan vara så att det är skillnad om man ansökt om skilsmässa och avser att skilja sig (om det var så för dig?).

    Tolkar TS som att de inte har planerat att skilja sig, bara bo på olika ställen.
Svar på tråden Underhåll