• Lilla Gs mamma

Hur välja äggdonator?

Anonym (xx) skrev 2019-11-02 13:18:38 följande:

Jag fattar inte detta, det finns så många barn som inte har en familj, som lever under fattiga förhållanden etc. Varför adopterar man inte, rent biologiskt blir ju inte ts släkt med barnet ändå?

Sen kan vi ju även diskutera det etiska med äggdonation, ja absolut det är osjälviskt att ge möjligheten till någon att få ett barn. Men samtidigt så blir det human trafficing, många äggdonationer sker i fatiiga länder tex ukraina, ryssland georgien etc där kvinnan i princip måste göra det för att överleva; sälja sin kropp till rika västerlänningar. nej men det äcklar mig

Det finns ju något som heter altruistisk donation. Och blanda inte ihop äggdonation med surrogatmödraskap.

Adoption är inte möjlig för alla på grund av hemländernas regelverk och på grund av att det är otroligt dyrt. Det är nästan omöjligt att få adoptera ett svenskt barn.

De flesta som ställs inför alternativet äggdonation har nog läst på väldigt mycket om alla möjliga alternativ, för det är inget enkelt beslut - gör det gärna du med innan du dömer.
  • Lilla Gs mamma
    Anonym (xx) skrev 2019-11-03 15:44:05 följande:

Så du påstår alltså att det ger mer psykisk ohälsa att adopteras än att bo kvar på barnhem som i många fall inte har resurser att ta hand om barnen eller att barnet får växa upp utan en familj heeela barndommen....

Du läser bara delar av svar? Vill du inte förstå? Det är väl bättre att du startar en egen tråd om äggdonation istället för att kapa den här.
  • Lilla Gs mamma
    Anonym (välj noga) skrev 2019-11-03 17:55:38 följande:

Hahaha ja, jag menar så klart Brorsans fru eller helst någon på min frus sida, inte direkt blodsband till mig. :D

Men varför inte ge ägg till din egen dotter om det kan ge henne möjligheten att få barn?

Är det så hemskt att donera att ägg? Hur går det till?

Att donera ägg går till på samma sätt som ett ägguttag vid vanlig IVF. Det är bara det att det befruktade ägget sätts in i en annan kvinna.
  • Lilla Gs mamma
    Anonym (Villrådig) skrev 2019-11-04 12:17:54 följande:

Är det någon mer som antingen funderar på att genomgå, genomgår eller har genomgått behandling med äggdonation/embryodonation och som vill dela sina tankar?

Det finns en tråd som heter ?Vi som planerar äggdonation? här på FL - där kan du hitta mycket kring det du funderar på, tror jag.
Svar på tråden Hur välja äggdonator?