Inlägg från: Anonym (Audionom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Audionom)

Hörselskada barn?

Jag är barnaudionom och arbetar dagligen med barn med hörselnedsättning/dövhet. Ett fantastiskt roligt och givande jobb :)

Jag förstår att det är mycket för dig att ta in nu efter diagnosen, men försök komma ihåg att för din dotter har ingenting förändrats, mer än att ni nu kommer erbjudas mer stöd och kunskap för att underlätta för henne. Hennes hörsel är likadan nu som den var innan hörselnedsättningen upptäcktes och ditt barn har alla förutsättningar att leva ett precis lika ?bra liv? som ett barn med normal hörsel på båda öronen.

På de allra flesta ställen i Sverige erbjuds barn med hörselnedsättning kontakt med Hörselhabilitering som oftast består av ett helt team med olika professioner. Rutinerna ser lite olika ut så jag vågar inte säga exakt hur det ser ut där du bor, men ni kommer garanterat få stöd. Det finns olika hjälpmedel som kan underlätta även vid ensidig dövhet. CI är i nuläget inte aktuellt vid ensidig dövhet i Sverige, av flera olika skäl.

Där jag arbetar brukar barn med ensidig dövhet röntgas för att se hur hörselnervens anatomi ser ut, och för att det är det enda sättet att säkert kunna avgöra om hörselnedsättningen beror på en inneröreskada (cochleär/sensorisk) eller skada på hörselnerven (retrocochleär/neural). Dock vill man gärna vänta tills barnet är äldre eftersom röntgen innebär vissa risker. Det är sällan en ensidig dövhet innebär en ökad risk att även bli döv på andra örat.

Ni kommer få stöd och din dotters hörsel kommer följas upp.

• Anonym (Audionom)
    Anonym (Lavendel) skrev 2019-11-01 09:27:02 följande:

Hej!

Jag är otroligt tacksam för du tagit dig tid att svara så utförligt! Tacksam till alla som svarat i tråden. Jag vet att inget egentligen förändrats sedan i somras (eller då troligen sedan födseln) men man blir ju otroligt medveten om allt som har med detta att göra. och rädslan för andra örat är ju påtaglig men börjar lägga sig. Jag kan bara hoppas att det håller sig. Jag sjunger varje morgon för att väcka henne och tanken finns ju varje morgon där att Tänk om hon inte hör idag... Men jag hoppas som sagt att det lägger sig med tiden. Hon är ju också medveten nu, att hon egentligen skulle hört på båda öronen. Kanske därför vi märker sådan stor skillnad och tycker hon hör jättedåligt från att vi innan har tyckt att hon hört väldigt bra!

Jag hoppas också på röntgen men detta är inget som vår läkare har tagit upp. Jag och vi behöver och har rätt till att få veta vad felet är och om röntgen kan visa det så ska vi ha röntgen. När det är säkrare för vår tjej självklart, hon går alltid först. Hoppas också på habiliteringen och att de kan ge det stöd som läkarna tyvärr inte har gjort. 

Tack igen, så tacksam! Du har hjälpt en medmänniska idag!

Inga problem! :)

Om det är så att hörselnedsättningen är medfödd så kom ihåg att för din dotter är det här det naturliga. Barn är otroligt anpassningsbara, hon har ingenting att jämföra med och vet inte hur det är att höra på båda sidorna. Ensidig dövhet/hörselnedsättning påverkar ytterst sällan språkutvecklingen om det inte är i kombination med andra svårigheter, utan svårigheterna handlar mer om att lokalisera ljud samt urskilja tal från störljud i mer krävande miljöer. Det finns som jag nämnde olika hjälpmedel som kan underlätta och kompensera samt att din dotter har rätt till anpassningar under sin skolgång.

Röntgen är ett bra komplement vid ensidig dövhet men det finns som sagt vissa risker. Där jag arbetar väntar läkarna helst med röntgen tills barnen är 8-10 år (undantagen är barn med dubbelsidig grav hörselnedsättning/dövhet som behöver få CI). Sen finns det andra prover som brukar tas i samband med en diagnostiserad hörselnedsättning hos barn. Som jag skrev innan är det mycket ovanligt att en ensidig dövhet innebär ökad risk för hörselnedsättning/dövhet på det andra örat.

Genomgick din dotter hörselscreeening som nyfödd?
  • Anonym (Audionom)
    Anonym (Lavendel) skrev 2019-11-02 20:36:46 följande:

Hej igen, undrar om du kanske kan svara på en fråga till? Vet du hur ofta en ensidig dövhet beror på genetiska faktorer? Försökte fråga läkaren men har bara viftar bort frågan. Tänkte om du eller någon annan här inne kanske kan svara på det?

Vänligen jag

Hej :)

Ensidig dövhet är sällan genetiskt betingad, ärftliga typer av hörselnedsättning är oftast liksidiga. Det finns vissa undantag, men det bör er läkare följa upp.

Om hon får godkända OAE-svar även nu (det test som görs på nyfödda) så betyder det att hörselnedsättningen med stor säkerhet beror på hörselnervens funktion, och då är det också mycket sannolikt medfött. Att ni märker av det mer nu är inte alls konstigt eller ovanligt utan det beror troligen på att din dotter nu är i en sån ålder att hon rör sig mer och att ni talar mer på längre avstånd med henne än när hon var yngre. Med små barn talar man oftast på nära håll och då är det svårare att upptäcka och märka av ensidiga hörselnedsättningar. Innan hörselscreening av nyfödda infördes i Sverige var medelåldern för att upptäcka ensidig dövhet/hörselnedsättning runt 6-7 år, just för att yngre barn dels inte själva vet att något är annorlunda med dem, de har ju inget att jämföra med, och också beroende på det naturliga sättet att tala med barn.

Det kommer gå bra för din dotter :)
Svar på tråden Hörselskada barn?