Hörselskada barn?
Jag är barnaudionom och arbetar dagligen med barn med hörselnedsättning/dövhet. Ett fantastiskt roligt och givande jobb :)
Jag förstår att det är mycket för dig att ta in nu efter diagnosen, men försök komma ihåg att för din dotter har ingenting förändrats, mer än att ni nu kommer erbjudas mer stöd och kunskap för att underlätta för henne. Hennes hörsel är likadan nu som den var innan hörselnedsättningen upptäcktes och ditt barn har alla förutsättningar att leva ett precis lika ?bra liv? som ett barn med normal hörsel på båda öronen.
På de allra flesta ställen i Sverige erbjuds barn med hörselnedsättning kontakt med Hörselhabilitering som oftast består av ett helt team med olika professioner. Rutinerna ser lite olika ut så jag vågar inte säga exakt hur det ser ut där du bor, men ni kommer garanterat få stöd. Det finns olika hjälpmedel som kan underlätta även vid ensidig dövhet. CI är i nuläget inte aktuellt vid ensidig dövhet i Sverige, av flera olika skäl.
Där jag arbetar brukar barn med ensidig dövhet röntgas för att se hur hörselnervens anatomi ser ut, och för att det är det enda sättet att säkert kunna avgöra om hörselnedsättningen beror på en inneröreskada (cochleär/sensorisk) eller skada på hörselnerven (retrocochleär/neural). Dock vill man gärna vänta tills barnet är äldre eftersom röntgen innebär vissa risker. Det är sällan en ensidig dövhet innebär en ökad risk att även bli döv på andra örat.
Ni kommer få stöd och din dotters hörsel kommer följas upp.