• Fri 1 Nov 2019 17:57
    712 visningar
    13 svar
    13
    712

    OLW

    Köpte mig en påse ostbågar precis. Ska det verkligen vara 55% luft i påsen?


    Känner mig lurad. Visst visste jag om att det var luft i påsarna men det här blev jag seriöst förvånad över, det är mindre nu i dom än för några år sedan tycker jag ! 


    Riktig dålig stil OLW! 

  • Svar på tråden OLW
  • Fri 1 Nov 2019 18:05
    #2
    nnnnnnnn skrev 2019-11-01 17:59:11 följande:

    Du köper ju en viss vikt, påsens storlek motsvarar inte vikten utan är till för att fungera även som transportförpackning. Det ska vara mkt luft i så att inte innehållet krossas under transporten.


    Finns det någon annan orsak till varför det är så mycket luft i dom förutom än vid leverans? 
  • Mon 4 Nov 2019 00:12
    #4
    nnnnnnnn skrev 2019-11-01 18:07:23 följande:

    iofs om chips, men samma gäller för alla sorters snacks:
    www.metro.se/nyheter/darfor-ar-det-sa-mycket-luft-i-chipspasen-hAF1r93JgQ1

    Har du någon gång funderat över mängden chips i påsen i förhållande till påsens storlek när du sitter i soffan och är redo för fredagsmys? Du är inte ensam. Men det finns en rimlig förklaring, menar chipsmakarna.


    Många livsmedelsprodukter i matbutikerna lockar till köp med stora påsar som sedan visar sig innehålla betydligt mindre än vad de ger sken av vid en första anblick. Chipspåsen är kanske det tydligaste exemplet på detta fenomen.


    Men det finns en förklaring till varför påsarna med de knapriga potatisskivorna ser ut som de gör.


    Metro har pratat med en av de störta chipstillverkarna i landet, och enligt dem är det helt och hållet en fråga om att skydda chipsen från att gå sönder.


    ? Luften finns där för att skydda chipsen på vägen från fabriken till konsumenten. Dels under själva transporten till butiken, men också från det att någon plockar påsen från hyllan, lägger den i sin korg och tar med den hem. Påtryckningen på påsen är stor, och luften blir som ett skydd mot chipsen, säger Stina Petrini, pressansvarig på OLW.


    LÄS MER: Bästa nyheten ? nu kan du köpa prosecco-chips!


    Att stapla chipsen ovanpå varandra i rör, som vissa tillverkare gör, är inte ett alternativ när det handlar om potatischips, menar hon.


    ? De aktörer som använder den förvaringsmetoden gör chips av en potatismassa som gjuts i en form, vilket gör att alla chips blir exakt lika stora. Potatisen är en levande råvara, ingen är den andra lik, vilket gör att alla chips blir unika och kan inte staplas i ett rör, säger Stina Petrini.


    Så det är inte ett försäljningsknep att locka med stora påsar?


    ? Vi har luft i chipspåsen av förpackningstekniska skäl, inte för att locka till köp. Chipspåsarna packas med en viss mängd ?luft?. Innehållet sjunker också ihop under transporten. För att undvika att förpackningen uppfattas som vilseledande anger vi vikt på framsidan av förpackningen och produkten säljs också på vikt, säger hon.


    Filip Joelsson [email protected]
    Tack för ditt inlägg! Har jobbat mycket på lager med lossning och lastning av lastbilar. Kan säga att jag inte tror inte ett skit på det där! Hade dom viljat vara ärliga så hade ju slags sträck-markering på påsen inte skadat så man få en fysisk uppfattning. La inte märke till viktenheten försen jag läste om det här i tråden och det säger en ju inte så jätte mycket ändå när man inte har en uppfattning om hur mycket påsen hade rymt om en var så full den kunde vara. En uppskattning är att påsen i sig hade kunnat innehålla ca 1200gr oförslutet. Förslutet hade det nog fått plats ca 800gr. Men nu var det visst 225gram. Men nu vet jag att man får kolla ordentligt på påsen då viktenheten står där det inte är så synligt då det ofta är tillknyckat just där nere i hörnet o botten
  • Fri 13 Dec 2019 12:18
    #9
    flygrl skrev 2019-12-12 22:18:27 följande:

    Äh, klart som fan det handlar om skydda chipsen från mosas sönder. Inget konstigt med det.

    Jag gillar OLW.


    Fast så är det ju faktiskt inte då ca 10 påsar står i en kartong och kartongerna staplas på varandra o dessa har något förstärkta kanter så att kartongen inte trycks ihop. Dessutom när man staplar med blandade livsmedel på pallar så ställer man inte dessa kartonger i botten utan så högt upp som möjligt. Och är det bara kartonger på pallen så ställer man inte en tung pall uppe på då kartongen inte håller för det. Det är liksom en oskriven grundregel. O skulle man göra det så är inte problemet att ostbågarna trycks ihop utan att påsen går sönder, vilket gör att man får kasta produkten ändå.
  • Fri 13 Dec 2019 17:35
    #12
    flygrl skrev 2019-12-13 13:24:42 följande:
    Jo, fast jag har också sett hur chips & ostbågepåsar stått fritt i butik dvs utan den skyddande kartongen. Sen ska ju påsen också klara kundvagnen och transporten hem och eventuellt följa med i typ en ryggsäck ut på picknick eller nåt. Både chips & ostbågar år ju spröda och då är iaf jag glad att dom är stötsäkert förpackade.
    Ja, den biten har du ju faktiskt rätt i! ^^ ;) 
Svar på tråden OLW