• Wimmie

    Får inte ihop det

    Jag håller på att bli knäpp...

    Jag plussade i slutet av augusti. Hade hyfsad koll på min ÄL och var därför tämligen säker på att BF skulle bli 1/5. 6-10/9 fick jag tyvärr en större blödning och på inskrivningssamtal så konstaterades MF. Negativt graviditetstest och inga spår av graviditet på VUL.

    Sedan gick veckorna och min mens kom inte tillbaka. Tillslut anade jag oråd och 4/10 plussade jag på nytt. Använde veckoindikator som visade 1-2 veckor. 8/10 gjorde jag ett nytt test som visade 2-3 veckor.

    Jag känner graviditetssymtom.

    29/10 var jag på inskrivningssamtal med VUL för att datera graviditeten. Läkaren daterade det då till 5 + 3 veckor.

    Hur är det möjligt? Kan någon snälla hjälpa mig få ihop matematiken? För om jag var i 5 + 3 i tisdags så får jag det till att jag sannolikt blev gravid 5/10. Alltså dagen efter jag plussade. Det ju självklart är omöjligt.

    Läkaren sa att allt såg fint ut och gratulerade mig till graviditeten.

    Jag vänder och vrider på detta så att jag känner att jag blir tokig.

    Jag har ringt upp min fantastiska BM och fått ett nytt VUL inbokat om två veckor. Men två veckor är en evighet.

    Så snälla. Ge mig era teorier.

    Visst tyder allt på att graviditeten stannat av?

  • Svar på tråden Får inte ihop det
  • Anonym (Sånt händer)

    Jag glömde skriva i mitt svar ovanför att jag också gjorde vul. I vecka 9+. Då sa gynekologen att bebisens storlek motsvarade vecka 7+ eller mindre och att det var svårt att säga om det var ett missfall eller ej. Jag visste precis när jag hade haft ägglossning. Bebisen i magen då är nu fem år gammal och föddes på datum som stämde med min ägglossning.

  • Wimmie
    Anonym (Sånt händer) skrev 2019-11-05 18:12:55 följande:

    Jag glömde skriva i mitt svar ovanför att jag också gjorde vul. I vecka 9+. Då sa gynekologen att bebisens storlek motsvarade vecka 7+ eller mindre och att det var svårt att säga om det var ett missfall eller ej. Jag visste precis när jag hade haft ägglossning. Bebisen i magen då är nu fem år gammal och föddes på datum som stämde med min ägglossning.


    Såg du hjärtat på VUL?
  • Anonym (Sånt händer)
    Wimmie skrev 2019-11-05 18:55:22 följande:

    Såg du hjärtat på VUL?


    Ja, hjärtat slog som det skulle men eftersom jag var säker på min ägglossning så tyckte läkaren att det inte var bra att bebisen var så liten. Det tydde på att något var fel sa hon. Jag gjorde sen ultraljud igen två veckor senare, kub, och då stämde bebisens storlek plötsligt med min ägglossning.
  • Anonym (aaa)

    Sa läkaren att graviditeten var 5+3 veckor eller sa han att fostret såg ut att vara 5+3 veckor? Jag tänker att i det första fallet så stämmer det ju inte så bra om man ska utgå från testen, men i andra fallet får du ju lägga på två veckor för att få mensen första dag och då stämmer det ju. 

    Jag har läst att visa läkare talar om hur gammalt fostret är vid sådana undersökningar och inte hur långt gången graviditeten är, vilket är olika saker eftersom man inte är gravid de första två veckorna.  

  • Anonym (aaa)
    Anonym (Sånt händer) skrev 2019-11-05 18:12:55 följande:

    Jag glömde skriva i mitt svar ovanför att jag också gjorde vul. I vecka 9+. Då sa gynekologen att bebisens storlek motsvarade vecka 7+ eller mindre och att det var svårt att säga om det var ett missfall eller ej. Jag visste precis när jag hade haft ägglossning. Bebisen i magen då är nu fem år gammal och föddes på datum som stämde med min ägglossning.


    Men då stämde ju ditt bra, om fostret var i storlek motsvarande vecka 7+ och graviditeten i 9+ (sen senaste mensen) så är det ju bara dagar det handlar om isf eftersom man inte är gravid de första två veckorna. 
  • Wimmie
    Anonym (aaa) skrev 2019-11-05 19:05:28 följande:

    Sa läkaren att graviditeten var 5+3 veckor eller sa han att fostret såg ut att vara 5+3 veckor? Jag tänker att i det första fallet så stämmer det ju inte så bra om man ska utgå från testen, men i andra fallet får du ju lägga på två veckor för att få mensen första dag och då stämmer det ju. 

    Jag har läst att visa läkare talar om hur gammalt fostret är vid sådana undersökningar och inte hur långt gången graviditeten är, vilket är olika saker eftersom man inte är gravid de första två veckorna.  


    Jag vill minnas att han sa att jag var i vecka 5 + 3. Alltså att han varken använde ordet graviditet eller foster. Han sa att embryot var så litet att man inte riktigt såg det än och han pekade ut gulesäcken. Han mätte tvärs över hinnan och den fick han till ca 1,8-2 cm.
  • Anonym (Sånt händer)
    Anonym (aaa) skrev 2019-11-05 19:12:23 följande:

    Men då stämde ju ditt bra, om fostret var i storlek motsvarande vecka 7+ och graviditeten i 9+ (sen senaste mensen) så är det ju bara dagar det handlar om isf eftersom man inte är gravid de första två veckorna. 


    Nej. Det stämde inte. Läkaren frågade när jag hade haft min sista mens och sa att det inte alls stämde med fostrets storlek. Hon sa att enligt sista mensens första dag var fostret ungefär två veckor yngre storleksmässigt än det borde vara. Och därför trodde hon att det kanske var ett missfall på gång. Jag visste precis när jag hade haft mens och när jag hade haft ägglossning så jag trodde också att det var missfall då. Men när jag gick på nästa ultraljud två veckor senare hade fostret ?ökat? motsvarande fyra veckor i storlek. Så jag är rätt säker på att ultraljudsmaskinen var dålig/gammal vid första ultraljudet.
  • Vattendjuret

    Jag vet såklart inte alls hur det ligger till för dig men jag var tidigare under min nuvarande graviditet med om något lite liknande fast minus missfallet; www.familjeliv.se/forum/thread/79922060-flyttad-fran-v11-till-v9-pa-ul/1
    Som du kan se i den tråden som jag passade på att uppdatera precis så händer det tydligen att de mäter riktigt felaktigt så det behöver verkligen inte betyda något mer än det. Även om jag har full förståelde för din oro, jag mådde inte helt bra innan jag fick ett nytt UL och även idag så känns den här graviditeten mycket skakigare än min förra (är i v17 nu). All lycka till dig och din lille!

  • Wimmie
    Vattendjuret skrev 2019-11-06 15:36:30 följande:

    Jag vet såklart inte alls hur det ligger till för dig men jag var tidigare under min nuvarande graviditet med om något lite liknande fast minus missfallet; www.familjeliv.se/forum/thread/79922060-flyttad-fran-v11-till-v9-pa-ul/1

    Som du kan se i den tråden som jag passade på att uppdatera precis så händer det tydligen att de mäter riktigt felaktigt så det behöver verkligen inte betyda något mer än det. Även om jag har full förståelde för din oro, jag mådde inte helt bra innan jag fick ett nytt UL och även idag så känns den här graviditeten mycket skakigare än min förra (är i v17 nu). All lycka till dig och din lille!


    Tack ???? Så skönt att det gått bra för dig.

    Jag vet inte om jag vill säga att jag är orolig. Mer att det är jobbigt att inte veta.

    Jag har ju varit gravid länge nu känns det som. Ända sedan jag plussade i slutet av augusti. Och det är tråkigt om jag inte får något för det. Det är ju dessa första veckorna som är jobbigast med trötthet, illamående, uppsvälld mage och allt annat ?göttigt?.

    Har en väninna som plussade i början på augusti. Så jag ser ju hur långt jag ?borde varit?.

    Vi längtar ju efter vår trea. Jag hoppas ju innerligt att det är en felmätning eller sådär men försöker vara realistisk. Det är ju bara en liten prick på ultraljudet. Tror tyvärr det är avstannat.
  • Vattendjuret
    Wimmie skrev 2019-11-06 15:54:03 följande:
    Tack ???? Så skönt att det gått bra för dig.

    Jag vet inte om jag vill säga att jag är orolig. Mer att det är jobbigt att inte veta.

    Jag har ju varit gravid länge nu känns det som. Ända sedan jag plussade i slutet av augusti. Och det är tråkigt om jag inte får något för det. Det är ju dessa första veckorna som är jobbigast med trötthet, illamående, uppsvälld mage och allt annat ?göttigt?.

    Har en väninna som plussade i början på augusti. Så jag ser ju hur långt jag ?borde varit?.

    Vi längtar ju efter vår trea. Jag hoppas ju innerligt att det är en felmätning eller sådär men försöker vara realistisk. Det är ju bara en liten prick på ultraljudet. Tror tyvärr det är avstannat.
    Ja, klart att det är bra att vara realistisk men håller alla tummar och tår för att det ska gå bra för dig! Det är ju absolut de där veckorna i början som är jobbigast så när man klarat sig igenom dem flera gånger om som i ditt fall så borde man verkligen belönas med en liten. 
Svar på tråden Får inte ihop det