• Anonym (Lägenhetsboende - tacksam.)

Stackars alla ni som bor i hus..

Jag tycker synd om er som bor i hus. Rånen i bostäder ökar dramatiskt och kommer att fortsätta öka i antal. Det finns inget som kan hindra dem från att fortsätta begå brott. Bara att ringa på dörren, slå in fönster mm.

Vi har inget som skyddssystem som avskräcker de som begår brott. Hur ska en ensam pensionär kunna göra något som bor ensligt i ett eget hus.

Jag känner mig lite säkrare som bor i ett hyreshus, krävs bricka för att komma in i fastigheten, bor lite högre upp, har titthål och säkerhetsdörr. 

Här är några exempel på rån i bostäder senaste tiden.

27/10-19
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ran-i-valdemarsvik

1/11-19
    http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/hotfullt-ran-i-bostad/

23/10-19
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opP0yK/barn-utsatt-for-knivran-i-villa--fick-slag-i-ansiktet

D
    et finns många fler exempel bara att söka.

Vad gör ni som bor i hus för att skydda er? Vad kan man göra om man bor i en liten bygd? Behöver samhället börja tänka om och bygga "inhägnade bostadsområden"?

• Svar på tråden Stackars alla ni som bor i hus..
  • Anonym (nja)
    Vad gör ni som bor i hus för att skydda er? Vad kan man göra om man bor i en liten bygd? Behöver samhället börja tänka om och bygga "inhägnade bostadsområden"?
    Vi bor i en relativt liten ort (ca 4000 invånare), i ett villakvarter. Vi har inte låst vår dörr sedan vi flyttade hit 2012.
    Bor man i ett område med extra hög andel inbrott kan man ju skaffa larm som avskräcker, men i övrigt tror jag livet blir lättare av att slappna av.
  • AndreaBD

Tja. Vi har larm och vi låser dörren bakom oss när vi kommer hem. Man kan också ha på larm på natten när man är hemma, men det brukar vi inte göra. Om det dock blir fler inbrott på nätterna i området så gör vi nog det med. 

Men varför skulle det inte bli inbrott i lägenheter också? Det förekommer väl! 

• fjanten

Jag tycker också synd om mig som bor i hus, men mest för att det innebär tråkigt och tidskrävande gårdsarbete och snöskottning.

Inbrottsrisken kan vi tyvärr inte göra så mycket åt. Vi har hemlarm kopplat till larmcentral, men nog fasen brukar ju bovarna försöka i alla fall skulle jag tro. Har en granne vars hus är riktigt pampigt, han har inbrottsförsök säkert en gång i kvartalet... Kanske tur för oss att hans kåk är så fin..?

• Anonym (Jn)

De som bor i hus har ju också valmöjligheten att flytta till hyresrätt eller bostadsrätt. Men de väljer att bo i hus pga alla fördelar de ser, vägda mot nackdelarna. På så sätt är det knappast synd om alla som bor i hus.

Det är dock synd om dem som blir drabbade av ett brott, oavsett vad det är. Men du kan knappast säga ?det är synd om alla som har pengar. De kan ju bli rånade!?. Inte avstår du pengar för det?

• MajaMaria79

Vi bor i villa och vi har löst säkerheten med två stora svarta hundar vilka skrämmer det mesta på flykt ????

• Anonym (Härliga samhälle)

Jag ich mitt ex bodde i en villa med häck runt om så det var helt insynsskyddat.

Eftersom han var sjukpensionär var han alltid hemma och dörren alltid olåst eller öppen på baksidan så att djuren kunde gå ut och in.

Jäkla tur måste vi haft. Alla på gatan hade inbrott utom vi.

För att slippa inbrott får en alltid vara hemma. Det är dyrt men ända som funkar. Härligt samhälle!

• Anonym (Husägare)

Vet inte varför jag skulle vara mer rädd att bo i villa än lägenhet. Tycker däremot det är lättare att ha koll på vilka som rör sig utanför huset och ser så fort någon går in på våran uppfart. Kvällstid har vi en rörelselampa som tänds så fort någon går in på tomten m.m kände mug då mera otrygg i lägenhet när man inte vet vem som befinner sig i trapphuset. Är inte direkt svårt att smita in och alla dessa brickor och koder och nyklar som cirkulerar. Blev utsatt för både inbrott i lägenheten men främst i föråddet ca 1ggr per år, ingen gång har vi haft inbrott i huset på 10år.

Vet inte vem du försöker lura med att det aldrig sker rån i lägenhet utan att de bara skulle ske i villor..

www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8bJO/tre-unga-man-atalas-for-grovt-ran-i-lagenhet

www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG846x/maskerade-ranare-brot-sig-in-i-lagenhet--stal-markesklocka

www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/fangelse-for-duo-som-holl-aldre-man-insparrad-i-lagenhet-jag-var-livradd

www.skovdenyheter.se/article/ran-i-lagenhet-i-skovde-polisen-spanar-efter-tva-garningsman/

• Anonym (Norrland)

Alla äldre som råkar ut för bedrägeri och stöld i sina hem är alla boende i lägenhet... (dessutom majoriteten har kodlås, blippar etc) Så det är knappast säkrare att bo i hyreshus. Just saying...

Jag bor i en liten bruksort i Norrland. Drygt 3500 invånare och stöket, skadegörelsen, inbrotten, stölderna, slangning av bensin etc sker alla i anslutning till hyreslängorna med 3-våningshus och punkthus.

Jag bor i villaområde där vi sällan låser dörren. Vi har en lampa på huset som tänds när nån går in på gården. Det är allt.

• Frontline

Bott 16 år i hus och låser endast om vi är borta en längre tid, har larm som är på nattetid samt om vi åker bort en längre stund.
    Ända som har blivit stulet är en Bobby Car som fanns på trädgården men det var förmodligen en fyllegrej där ungdomar gick förbi och hade roligt..

Skulle jag bo i lägenhet på samma ort skulle jag garanterat behöva låsa dörren dygnet runt för där förekommer det både rån, misshandel, våld, stölder mm jag skulle inte ens släppa ut barnen där då det förekommer vapen och droger överallt i bostadsområden så att bo i villa är frihet och lugn..

Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Stackars alla ni som bor i hus..