• Ess

Regler för 18-åring ?

Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-02 15:07:00 följande:
    För att? Han är ju vuxen o kan väl meddela själv
    Du har ju själv svaret, strunta i honom. Antingen sköter han sina djur annars skänker ni bort eller avlivar dem.
    Drar han med sig främmande som ni inte känner när som helst, så släng ut dem. 
    Se till att det finns basvaror så att han kan laga sin egen mat. Har du mat/godis du vill ha ifred och han struntar i när du säger ifrån, så ställ undan det. 
  • Ess
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-02 19:31:36 följande:
    . Stänger av elementet i rummet o sover med öppet fönster på vintern fastän vi förklarat att huset inte mår bra av det. Vägrar ha mattor fastän han har splitterny golv i sitt rum som förstörs av hans datastol osv
    Skruva igen fönstret.
    Om där är termostat på elementet så ta bort vredet så att han inte kan stänga av det. Annars tar ni bort dörren och sätter ett liksom tråddraperi istället, så kommer värmen från övriga huset in på rummet.
    Sen köper ni ett plastunderlägg från Ikea och lägger under stolen, eller så får han börja spara nu för att betala renoveringen av rummet när han flyttar. 
  • Ess
    Anonym (ä) skrev 2019-11-04 14:41:13 följande:
    Ett barn ska alltid vara välkommen hem, hon ska inte behöva be om lov för det. Vill man absolut göra något som inte får störas så får ni väl hyra en lokal.
    Barnet är välkommet, i det hemmet hen ska vistas den veckan. Vill hen komma över på fel vecka så får hen höra av sig och kolla om det går bra.
  • Ess
    Anonym (ä) skrev 2019-11-04 18:14:48 följande:
    Nej, man kan inte förvisa dem från sitt hem även om det är den andre veckans förälder. Ska man göra något speciellt ifred så får man särskilt komma överens om det med barnet, eller hyra en lokal eller ta in på hotell.

Hade det varit min pappa när jag varit i tonåren som inte välkomnade mig ALLTID så hade jag flyttat hem till mamma och inte kommit tillbaka. Relationen skulle också vara allvarligt skadat. Men bonusmamman skulle kanske bli nöjd av det.
    Jo det går alldeles utmärkt att hålla schemat. Otroligt respektlöst av en vuxen/nästan vuxen individ att tro den kan komma precis när den vill. Hade aldrig accepterat svängdörrar, de hade fått gå igen om jag var ensam hemma.

Barnsligt och tramsigt resonemang. Ja, då hade du fått flytta hem till din mamma.
  • Ess
    Jemp skrev 2019-11-04 18:36:49 följande:
    Hade du själv varit okej med att inte få komma hem som du ville?
    Har man två hem att växla mellan så har man, och då håller man sig där man ska va. Annars får man ringa först och kolla om föräldern är hemma och om det går bra att komma. 
  • Ess
    Anonym (ä) skrev 2019-11-04 19:34:16 följande:
    Det är ändå deras hem. Det är inte respektlöst att vilja komma hem. Nu har barnet 2 hem och det är inte barnet själv som har satt sig i den situationen.Det är inte barnets fel att det tillkommit bonusföräldrar att ta hänsyn till, det är inte familj som de har valt. Det är helt föräldrarnas fel att de har barn som har 2 hem. Barn är barnsliga, du kan inte förvänta dig att de ska se det ur en vuxens synvinkel. Och de ska ALLTID vara välkomna av sina föräldrar.
    Föräldrarna har mycket riktigt satt barnet i den sitsen, och föräldrarna upprättar ett umgängesavtal som ska gälla. Föräldern väljer att ta in en partner och då kan det mycket väl krävas att avtalet hålles, annars får föräldern välja att leva ensam istället.

"Barn" i myndig ålder är faktiskt vuxna och får se till att bete sig därefter, och nej, de är välkomna utanför avtalet OM föräldern är hemma och de kollar av först.

• Ess
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 19:42:45 följande:
    Av sina föräldrar kanske ja, men inte av sin styvförälder.  En styvförälder som inte har det minsta intresse av detta besök.
    De ska vara i sitt hem under den veckan som är bestämd.

Vad är det du inte förstår`?
    Precis, jag har inget intresse av särkullarna så varför skulle de då komma och tränga sig på när jag inte ville träffa dem.
  • Ess
    Anonym (fdsfdsf) skrev 2019-11-04 20:24:47 följande:
    fast föräldrarna är ändå föräldrar och har väl rätt att ha regler i sitt egna hus även om han är myndig. att bara gå rätt in, dra med massa polare, sticka mitt i natten osv tycker inte jag är nåt man ska ta iallafall. jag höll inte på så, när jag var sån. lydde jag inte mina föräldrar fick jag minsann höra att det var bäst jag gjorde det, för det är deras hus. lite väl hårt kanske ibland, men samtidigt, man måste ju ha regler. menar absolut inte att man ska vara taskig för det. men jag tycker man måste ha regler för annars gör ju tonåringar hur de vill. 
    Det fick jag också höra om jag inte skötte mig. Göra vad jag ville fick jag göra när jag flyttat hemifrån.

• Ess
    Anonym (Elisabeth) skrev 2019-11-06 07:17:54 följande:

Hade du fixat barnvakt till en 17åring?

Är 17 åringen lika curlad som makens barn var, så behövs det.
  • Ess

Är han över 18 och inte går på gymnasiet längre så har föräldrarna ingen försörjningsplikt längre.
    Jag hade tagit det samtalet med mitt barn att hon hade antingen gått tillbaks till skolan och skött sig, annars hade jag dragit in på precis allt och hon hade fått flytta ut på gatan eller till en kompis. Berätta för honom att försörjningsplikten upphört och att han inte har ett skit att hämta hos er, speciellt inte om han inte sköter sig och hjälper till som den vuxna man han faktiskt är nu.

• Ess
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2020-03-05 11:11:09 följande:

Frågan är Vad gör man och Hur ska man nå fram till han så han fattar allvaret det är ju hans framtid han förstör!

Han får helt enkelt falla och upptäcka att det inte funkar att skita i allt.
  • Ess
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2020-03-05 16:32:09 följande:

Tyvärr så ger hans mamma efter o orkar inte tjata på han. Och hon mår inte så bra just nu så för hennes skull biter vi ihop tills hon har blivit på bättringsvägen. Då kommer vi ge ultimatum att antingen skärper han till sig eller så får han flytta dit på heltid. Så får hon välja hur hon ska göra med han då.

Dra in på allt under tiden. Speciellt du som inte är förälder kan gott berätta det för honom att du tröttnat och kommer bara strunta i honom i fortsättningen, så det är inte lönt att han ber dig om något, varken pengar, mat eller andra tjänster. För from nu så kommer du behandla honom som vilken vuxen inneboende som helst och han får klara sig själv. Tala gärna om för honom att han är en vuxen man och du kommer bemöta honom som han förtjänar.
  • Ess
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2020-03-05 16:58:25 följande:
    Han får mat och husrum inget mer just nu. Har påpekat några gånger om olika saker som skulle behövas göras härhemma men svaret blir varför ska jag göra det? Då säger jag för att han oxå bor här o då blir han bara tyst o går på sitt rum. Om han svarar alls vill säga för det mesta ignorerar han mig.han ska få veckan ut på sig men sen kommer vi ta ett snack med han. Troligtvis kommer han sticka till sin mamma som vanligt
    Sticker han till sin mamma så kan han stanna där och hjälpa henne tills hon mår bättre, det är vad en vuxen man förväntas göra. Han förväntas inte springa runt som ett småglin för att det inte passar på det ena eller andra stället. 
Svar på tråden Regler för 18-åring ?