Inlägg från: Anonym (Elisabeth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elisabeth)

Regler för 18-åring ?

Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-02 15:05:32 följande:

Inget hänt förutom att han fyllt 18. Dock har han adhd om det nu spelar nån roll.

Så folk menar att man ställer inga krav på sina hemmavarande ungdomar när dom fyllt 18? Vet att jag iaf inte fick göra som jag ville hemma fastän jag var 18. Så länge jag bodde hemma gällde mammas regler (där jag bodde)

Vad är det för typ av regler/överenskommelser du tönker på?

När det gäller mat och sånt brukar min dotter alltid berätta om hon ska nånstans och om hon inte gör det smsar jag och frågar när hon kommer hem så jag vet för matlagning. Det är ingen uttalad regel eller så men så funkar det hos oss utan att det direkt är något vi diskuterat. Hon brukar alltid tala om när hon ska nånstans och när hon kommer hem rent generellt. Så skulle jag vilja ha det oavsett vem man bor med, oavsett om det är barn, kompis eller partner. Jag gör förstås det samma.
  • Anonym (Elisabeth)
    Millnear skrev 2019-11-02 16:02:51 följande:

Utav det du har skrivit så är kraven ni kan ställa;

1. 18 åringen får inte ta dit vänner/okända utan att ha pratat med er om saken...Helst frågat om lov innan personen står utanför dörren i hopp om att vara Välkommen in.

2. I med 18 åringen nu är myndig så är djuren ej ert ansvar längre. Så nu kan ni ställa kravet, sköter 18 åringen ej om sina djur så säljer ni dem för djurens bästa.

3. 18 åringen får börja diska efter sig och eventuellt hjälpa till med att dammsuga/städa inne på toaletten...Dock får dennes sovrum se ut som bombnedslag om denne vill..Men på gemensam utrymme kan den få hjälpa till.

4. Vara tyst tex mellan 22 och 07...dvs personen får inte duscha mitt i natten...sjunga mitt i natten eller smälla med dörrar....Men har den teven på låg nivå på sitt egna rum så är det ok..Men det är inte ok att skratta högt av filmen.

Ni kan dock inte kräva att 18 åringen måste äta middag med er...Utan, äter den ej med er, så får den antigen mikra rester åt sig eller laga egen mat. Och ni kan inte kräva att denne ska sova en viss tid på dygnet, utan det bestämmer 18 åringen själv.

Jag tänker så här, att punkt 3 med rummet funkar om 18åringen har koll och struktur på det. Om han har NPF är det mycket möjligt att han fortfarande kan behöva stöd med det. Hemmet måste ju skötas, och fixar inte ens 18åring det behöver man stötta anser jag så att hen kan det när hen flyttar hemifrån. Man får vara lite försiktig så att man inte bara släpper all möjlig stöttning bara för att en person fyllt 18.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-11-04 18:27:18 följande:

Har talat med bonusen idag o sagt att han ska meddela om han inte äter med oss. Om han inte kommer hem o käkar utan meddelat så kommer jag göra lunchlåda till mig o ev.rester får han äta upp om han skulle dyka upp senare. Har även sagt att vi vill veta om han inte sover hemma för att vi annars blir oroliga.

Det låter ju bra.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Bonusmamma till 17 åring) skrev 2019-11-05 20:32:09 följande:

Om alla barnen vore gemensamma så hade vi fixat barnvakt till alla 3. Att sova hos farmor&farfar en natt tycker alla är mysigt.

Det enda du gör med ditt svar är att bekräfta detta med att det är synd om bonusbarnen. Var någonstans i det jag skriver behandlas bonusbarnen sämre? Att de inte kan komma och gå hur de vill? De har 2 hem och den vecka de vistas i respektive hem ska de vara där om inget annat blivit överenskommet.

Hade du fixat barnvakt till en 17åring?
Svar på tråden Regler för 18-åring ?