Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Klippt i huden hos frisören, smittorisk?

Fick ett litet sår vid örat. Frisören klippte mig i huden, råkade liksom sticka in saxen.

Såret är som en prick som man kan få av att ha klämt en pormask. Det kom lite blod.

Detta var en drop in salong.

Hur stor är risken att få blodsmitta av detta? Om tex frisören klippt en annan i örat precis innan och inte gjort rent saxen. Hur stor är risk för hiv och hepatit tex

Är gråtfärdig och ångrar mitt besök. Är jag överdriven eller ska man vara rädd för att bli skuren av frisören? Hittar knapphändig info om smittorisker hos frisörer. Men det borde väl vara vänligt att få små skärsår? Eller??

Någon frisörer eller sjukvårdare här som kan lugna mig?

• Svar på tråden Klippt i huden hos frisören, smittorisk?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Överdriver) skrev 2019-11-02 18:43:27 följande:

Det är ingen fara. Släpp din oro.

Risken är större att du blir smittad av något på en offentlig toalett

Är det så? Jag är livrädd för sticksår och undviker alltid frisören men nu gick jag och så hände det ändå. Jag vet att jag är nojigare än andra men har så himla svårt för just sånt här
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-02 18:49:53 följande:

Men gud...! Svårt att ta detta seriöst.

Är det sant? Är det så överdrivet? Jag blir bara glad om det är helt överdrivet i andras ögon för då kanske risken är så mycket mindre än jag tror. Skulle du inte bli orolig alls om det hände dig alltså?

Önskar jag var så cool också för jag är skiträdd för detta:(
  • Anonym (Orolig)
    Pope Joan II skrev 2019-11-02 19:03:58 följande:

Ja, det är oerhört överdrivet och helt i onödan. Du behöver verkligen inte undvika att gå till frisören och det som hänt kan du släppa helt. 

Har du tvångstankar/hälsoångest rörande annat också eller är det bara just det här?

Ja jag har alltid lidit av hälsoångest tror jag samma sak hände för tio år sen då blev jag klippt ordentligt i örat av en frisör och jag gick efter det och tog vaccin mot hepatit b av rädslan att jag kanske fått i mig något. Är nog rädd för mycket kring sjukdomar kanske pga en nära släkting fick en hemsk sjukdom som påverkade mig mycket och gjorde mig rädd. Jag vet inte.

Men ja jag är nog räddare än andra i min bekantskapskrets och uppenbarligen mer än andra.

Jag blir som sagt bara glad om ni tycker jag är överdriven här det lugnar en aning.
  • Anonym (Orolig)
    Drottningen1970 skrev 2019-11-02 19:06:56 följande:

Men herregud människa. Din livskvalitet måste påverkas oerhört negativt av en så irrationell rädsla.

Du behöver söka hjälp för den.

Skönt att du tycker den är irrationell. Jag har sökt KBT förr för den. Bleb lite bättre då. Som ex kunde jag nåja över att fikat på ett café var dåligt av olika anledningar. Att tex servitören smutsat ner kaffet. Såna katastroftankar som min kbt kallade det blev jag av med. Men detta är svårare eftersom saxen stack in några mm i min hud känns det läskigt och en risk. Vem vet hur många som denna frisör stuckit denna sax med idag utan att göra rent den ordentligt. Så tänker jag. Å blir skiträdd och gråtfärdig
  • Anonym (Orolig)
    Drottningen1970 skrev 2019-11-02 19:06:56 följande:

Men herregud människa. Din livskvalitet måste påverkas oerhört negativt av en så irrationell rädsla.

Du behöver söka hjälp för den.

Skönt att du tycker den är irrationell. Jag har sökt KBT förr för den. Bleb lite bättre då. Som ex kunde jag nåja över att fikat på ett café var dåligt av olika anledningar. Att tex servitören smutsat ner kaffet. Såna katastroftankar som min kbt kallade det blev jag av med. Men detta är svårare eftersom saxen stack in några mm i min hud känns det läskigt och en risk. Vem vet hur många som denna frisör stuckit denna sax med idag utan att göra rent den ordentligt. Så tänker jag. Å blir skiträdd och gråtfärdig
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-02 19:06:06 följande:

Jag hade inte ens reflekterat över det.

Jag önskar jag vore så
  • Anonym (Orolig)
    Pope Joan II skrev 2019-11-02 19:15:13 följande:

Försök att ta hjälp för din hälsoångest. För precis som Drottningen skrev så får du ju förstås en oerhört mycket försämrad livskvalitet genom att upprätthålla irrationella och totalt onödiga rädslor. 

Jag känner ju innerst inne att det är överdrivet. Saxen stacks ju inte in så långt och detta borde vara ganska vanligt. Sen att någon ska ha blivit stucken av samma sax med någon smittsam sjukdom måste ju vara väldigt liten risk. Men ändå så tänker jag tänk om. Å blir skiträdd alltså. Hela kvällen är förstörd för mig.

Har gått på KBT förr och blev bättre men ja jag vet att det nog är för mycket att vara rädd förr. Allt i livet är ju farligt säger man.

Jag vet inte varför jag är räddare än andra. Ni här verkar helt coola och skulle inte bry er om det hände er säger ni.

Undrar varför jag är så nojig.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (??) skrev 2019-11-02 19:20:32 följande:

Väldigt överdriven rädsla. Jag hade inte ens reflekterat över det öht. Det vore nog en bra idé att söka hjälp för dina hälsofobier. De begränsar uppenbarligen ditt liv och stjäl tid och kraft i onödan.

Ja skäl jättemycket kraft. Jag har tryckt ut blod ur det lilla såret i fem minuter efter att frisören var kvar samt googlat på hur länge vissa virus överlever utanför kroppen.

Så kvällen e förstörd och jag livrädd. :((
  • Anonym (Orolig)
    Roryrory skrev 2019-11-02 20:45:17 följande:

Jag kan också bli orolig för sånt men risken borde vara minimal?

Jag har läst att hepatit c kan överleva i flera dagar och att man inte ska dela nagelsax med smittade... det verkar ju jättesmittsamt .

Jag blir skitorolig
Svar på tråden Klippt i huden hos frisören, smittorisk?