• Mysgos

Jag har fått svar från Politikern i GT!

Hej

tack för ditt mejl, och låt mig säga att jag också blev upprörd över "mitt" uttalande i GT i söndags.

Jag skall inte helt skylla ifrån mig för vad jag har sagt, för jag måste erkänna att jag inte minns det ordagrant, men GT:s reporter ringde mig för drygt en vecka sedan och frågade om IVF-behandlingarna i regionen. En av de frågor hon ställde var att hon hade mött patienter som kände behov av kontakt med kurator eller psykolog och om de inte borde ha rätt till det. Jag svarade då att det är en medicinsk fråga som läkare och sjuksköterskor i organisationen måste avgöra, det är ingen politisk fråga. På efterföljande frågor klargjorde jag att jag inte trodde att alla som väntar på en IVF-behandling mår så dåligt att de måste träffa en kurator eller psykolog. Det är antagligen detta svar som utanför sitt sammanhang har blivit väldigt konstigt i GT i söndags. Jag ber om ursäkt för detta - även om jag inte anser att det är mitt fel att det har vinklats som det har gjort.

Jag vill nog bedöma mig själv av att ha en hög grad av empati och förståelse för den jobbiga situation som ofrivilligt barnlösa befinner sig, även om jag och andra som inte hamnat i den situation sannolikt har svårt att helt förstå vad ofrivilligt barnlösa tvingas gå genom. Jag har vänner som har befunnit sig i just den situationen och jag har under de senaste åren starkt engagerat mig i frågan om att fortsatt ha en avgiftsfrihet för tre IVF-försök, om att få en bra regelverk och om att få ned väntetiderna till reproduktionsmedicin.

I förra veckan gjorde hälso- och sjukvårdsutskottet, där jag är ordförande, en extra beställning så att ytterligare 150 par kan få hjälp med en IVF-behandling under 2006. Det är så mycket som SU klarar av att utöka verksamheten med och även den sannolikt långsiktiga ökningen som behövs åren som kommer. Kvarstår gör ett problem på 500-600 par som behöver få hjälp. Tillsammans med reproduktionsmedicin tittar vi nu på olika alternativ för att kunna erbjuda dessa par behandling vid andra IVF-kliniker i landet om de så önskar för att så snabbt som möjligt kunna bli av med den "puckel" av väntande patienter som har uppstått till följd av för liten kapacitet de senaste åren.

Jag är ledsen för egen del att artikeln blev vinklat som den blev, men mest ledsen för att människor som känt sig sårade till följt av hur tidning framställde mitt uttalande.

Jag hoppas att dina ansträngningar kommer att leda till att du får ett efterlängtat barn.

Med vänliga hälsningar

Jonas Andersson

• Svar på tråden Jag har fått svar från Politikern i GT!
  • Agronom

Känns som att han fick sig en tankeställare och uppenbarligen behövdes den....

Jag har inte fått något svar på mitt mail (han är väl i och för sig helt mailbombad av alla från FL så det är svårt att svara alla) så det var bra att se att våra åsikter i alla fall har tagits emot och behandlats!!!

• Nettan N

Bra att han svarade på ditt mail. Blev nämligen så förbannad så jag höll på att gå i taket när jag läste artikeln.

Men bra att han förklarde sig!

• Agronom

Jag ahde fått svar på mitt mail. Samma svar som till dig men han hade i alla fall gjort sig besväret att byta ut namn och att peronifiera avslutet lite vilket kändes bra för då har han ju i alla fall inte skickat ut ett komplettstandrad svar!

• Mysgos

Hej!
    Ja, jag misstänkte att han skulle skicka ungefär samma svar till alla, Det var därför jag publicerade mitt.
    Men det var ju bra att han personifierade det lite iallafall.

Tinselflickan här på FL, som är den som har skrivit artikeln, håller dock inte riktigt med honom när hon fick läsa hans svar.
    Och jag tror nog att han blev lite iskall och kände att han var tvungen att ge ett annat svar - men han har inte bett GT om att få bli omformulerad heller...så riktigt vad man ska lita på vet jag inte.

Men positivt för min del, som bor i Västra Götaland, är ju att det kommer bli kortare IVF kö iallafall. Det känns skönt!
    Men orättvist fortfarande i hela Sverige.

KRAM

• Agronom

Mysgos: Jag tror precis som du att han nog slingrar sig lite och friserar sanningen så att han framstår i en bättre dager... Han trodde nog aldrig det skulle bli den storm som det blev !

• girlie 01

Jag har med fått exakt samma svar som er. Men i mitt mail har han inte orkat byta ut namnet så nog är det ett litet massmail som gått ut ändå... Ja, ja, han svarade i alla fall och det får väl ses som positivt. Men jag tycker också det känns som han slingrar sig och försöker komma undan. Mig lurar han inte...

• Mysgos

Ja han är väl en politiker - är inte det vad de är bra på att göra:
    Slingra sig!!!

• infan

Jag har också fått svar, mitt var dock lite personifierat med mitt namn. Jag tror också han har aft en tuff dag idag med att svara på mail!

Jag förstår faktiskt inte riktigt svaret om man ser det i egenskap av att han är politiker och att i alla fall jag har en föreställning om att det finns ett uns med mediaträning då... Även om man INTE har kontakt med media så är man ju ganska införstådd med att man ska be att få läsa igenom en artikel innan den publiceras. Hur kommer det sig att detta har fallit bort? Hade han gjort det och INTE varit nöjd med formuleringen så hade det ju inte stått som det gjorde i artikeln. Eller hur?!

• Mysgos

Nej jag tycker också det var en lam ursäkt ifrån honom och inte alls godtagbar på långa vägar och jag svalde den inte!
    Däremot blev jag glad för att han hade gett 150 barnlösa till en IVF plats i år här i göteborg, det var ju något bra och kreativt iallafall.
    Men det hjälper ju inte att han inte tror att vi mår dåligt och att vi skulle behöva mer hjälp under vägens gång - INNAN vi kommer fram till IVF:en.
    Det finns inte en människa som har frågat mig om jag behöver träffa en psykiatriker.
    Om jag inte hade haft alla mina goa vänner inne på FK, FL och bligravid.nu så hade jag ALDRIG orkat kämpa så här länge!

Kram från Mysgos/ även kallad Sommartjejen inne på andra sidor.

Svar på tråden Jag har fått svar från Politikern i GT!