Västerviksdialekt?
Någon mer som stött på denna roliga variant av svenskan? :)
Någon från bygden som kan hjälpa mig förklara?
Denna?
Honoms?
Skärde?
Någon mer som stött på denna roliga variant av svenskan? :)
Någon från bygden som kan hjälpa mig förklara?
Denna?
Honoms?
Skärde?
Småländska menar du?
Småländska menar du?
Småländska menar du?
Vad är det som är konstigt med ordet denna? Används det på något märkligt sätt i just Västervik?
Hur kunde jag ha gått hela livet och missat det här tänkte jag när jag 30 år gammal för första gången sedan barndomen besökte Västervik. H
Att dialekten är ganska okänd tror jag har att göra med att det utav Sveriges 10,1 miljoner invånare, så pratar kanske bara 20-30 tusen tjustmål
Tror du alla smålänningar pratar västervikiska så vet du väldigt lite om Småland. Västervik har en väldigt speciell dialekt.
Vad är det som är konstigt med ordet denna? Används det på något märkligt sätt i just Västervik?
Det finns ingen småländska, det är ett vardagligt samlingsnamn för ganska många varierande dialekter som talas i Småland.
Tjustdialekten runt Västervik är ganska speciell. Aldrig hört nåt liknande ärligt talat. Dialekten är starkt östgötsk, men innehåller dessutom inslag av skorrande, något vi normalt sett inte har på dessa breddgrader här i Sverige.
Nehe du. Dialekten är definitivt INTE östgötsk, Långt ifrån det. Jag är själv från Östergötland så jag vet.
Från Wiki....
?? Även om området geografiskt sett ligger i Småland har dialekten mer gemensamt med östgötskan än småländskan. Detta beror antagligen på en närmare kontakt med Östergötland, området tillhör till exempel Linköpings stift och det är närmare till Linköping än till de småländska metropolerna Växjö och Kalmar. ??