• Anonym (Förtvivlad)

    Kan de döda hunden?

    Min hund bet en man för några dagar sen. Mannen åkte till akuten och fick det sytt och vad de nu gör och så polisanmäldes det.

    En jag pratat med säger att de kommer avliva min hund, vad kan jag göra!? Blir det ord mot ord? Nån med erfarenhet?

  • Svar på tråden Kan de döda hunden?
  • Kjell2

    En hund som biter kan avlivas.
    Det blir inte ord mot ord, mannen har skador som han kan visa upp.

    Läs gärna på om strikt ägaransvar för hundar  i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

  • Dexter dot com

    Om hunden visar sig vara aggressiv kan det bli tal om avlivning men det räcker oftast med koppeltvång och munkorg. Har du varit vårdslös och inte kan hantera hunden kan det bli omplacering.

    Hur gick det hela till? Har hunden visat aggression tidigare? Vad är det för ras?

  • Anonym (Förtvivlad)
    Dexter dot com skrev 2019-11-03 12:45:21 följande:

    Om hunden visar sig vara aggressiv kan det bli tal om avlivning men det räcker oftast med koppeltvång och munkorg. Har du varit vårdslös och inte kan hantera hunden kan det bli omplacering.

    Hur gick det hela till? Har hunden visat aggression tidigare? Vad är det för ras?


    Hunden försvarade mig när mannen tog tag i mig när jag inte stannade. Han tog tag i min axel bakifrån. Det är en blandras som har flera raser i sig, ca 50 cm manke. Aldrig visat sig aggressiv.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-03 20:01:51 följande:
    Hunden försvarade mig när mannen tog tag i mig när jag inte stannade. Han tog tag i min axel bakifrån. Det är en blandras som har flera raser i sig, ca 50 cm manke. Aldrig visat sig aggressiv.
    Vad ville mannen dig? Är det någon du känner? Eller var han i någon form av yrkesroll när det hände?
  • Anonym (x)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-03 20:01:51 följande:
    Hunden försvarade mig när mannen tog tag i mig när jag inte stannade. Han tog tag i min axel bakifrån. Det är en blandras som har flera raser i sig, ca 50 cm manke. Aldrig visat sig aggressiv.
    M.a.o en farlig hund som biter.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Linda) skrev 2019-11-03 20:06:24 följande:

    Vad ville mannen dig? Är det någon du känner? Eller var han i någon form av yrkesroll när det hände?


    Han blev arg över att jag inte svarade honom. Nej jag känner honom inte.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (x) skrev 2019-11-03 20:14:52 följande:

    M.a.o en farlig hund som biter.


    Hunden skyddade mig.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (x) skrev 2019-11-03 20:14:52 följande:

    M.a.o en farlig hund som biter.


    Han försvarade TS, de är ingen farlig hund. Han skulle aldrig ha tagit tag i henne. TS, polisanmälan mannen för övergrepp eller nått. Det är olagligt att ta tag i folk så.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-03 20:17:55 följande:
    Han blev arg över att jag inte svarade honom. Nej jag känner honom inte.
    Vad obehagligt, förstår att hunden reagerade.
Svar på tråden Kan de döda hunden?