• Anonym (Oroli­g mormor­)
    Sun 3 Nov 2019 13:21
    845 visningar
    15 svar
    15
    845

    Min dotter är gravid

    Har precis fått veta att mina dotter är gravid, hon har inte tagit ett beslut om hon ska behålla barnet eller inte ännu. Men nu är det så att de blivande barnets far har problem med missbruk och kriminalitet. Om hon väljer att behålla barnet, vad bör hon tänka på då och har han några rättigheter? Han är verkligen inte lämplig som pappa. Någon här som varit i liknande situation?

  • Svar på tråden Min dotter är gravid
  • Sun 3 Nov 2019 13:33
    #1

    Det rationella rådet är att göra abort. Hon kommer att vara tvungen att ha med mannen ifråga att göra i mer än 18 år, är hon beredd på det? Barnet får en olämplig pappa, vill hon att barnet ska ha en sådan pappa?

    Sedan är det ju så att hjärtats röst kan vara starkare än förnuftets. Hon kanske känner att hon inte vill göra abort och då är det ju så. Går inte att säga att det är fel beslut.

    Det är inte primärt föräldrarna som har rätt till barnet utan barnet som har rätt till föräldrarna. Skulle räkna med att det blir gemensam vårdnad, delat boende längre fram och tills dess umgänge. Barnet har rätt till sin far även om han är kass.

  • Anonym (Ej gemens­am vårdna­d)
    Sun 3 Nov 2019 13:42
    #2

    Hon ska inte skriva på för gemensam vårdnad. Sen har pappan alltid umgängesrätt och det kommer hon inte komma ifrån men vårdnaden ska hon inte dela med någon med sådan problematik.

  • Sun 3 Nov 2019 13:57
    #3
    LoveRain skrev 2019-11-03 13:33:53 följande:
    Det rationella rådet är att göra abort. Hon kommer att vara tvungen att ha med mannen ifråga att göra i mer än 18 år, är hon beredd på det? Barnet får en olämplig pappa, vill hon att barnet ska ha en sådan pappa?

    Sedan är det ju så att hjärtats röst kan vara starkare än förnuftets. Hon kanske känner att hon inte vill göra abort och då är det ju så. Går inte att säga att det är fel beslut.

    Det är inte primärt föräldrarna som har rätt till barnet utan barnet som har rätt till föräldrarna. Skulle räkna med att det blir gemensam vårdnad, delat boende längre fram och tills dess umgänge. Barnet har rätt till sin far även om han är kass.
    Massa bullshit de tutat i din hjärna. Självfallet har föräldrar rätt till sitt barn. Självfallet är det så.
  • Anonym (o)
    Sun 3 Nov 2019 14:39
    #4

    Det krävs mycket rättegångar och skit som kan ta år för att få ensam vårdnad, bara så att ni vet.

    Och då måste ni ha mycket skit på honom och papper på att han är aktiv missbrukare och aktiv kriminell så till den grad att han är en direkt fara för barnet. Annars kan han kräva halv vårdnad.

    Hon kommer att få svårare att träffa ny också med ett barn redan som dessutom har en sådan far med i bilden.

  • Sun 3 Nov 2019 16:45
    #5
    Anonym (o) skrev 2019-11-03 14:39:16 följande:

    Det krävs mycket rättegångar och skit som kan ta år för att få ensam vårdnad, bara så att ni vet.

    Och då måste ni ha mycket skit på honom och papper på att han är aktiv missbrukare och aktiv kriminell så till den grad att han är en direkt fara för barnet. Annars kan han kräva halv vårdnad.

    Hon kommer att få svårare att träffa ny också med ett barn redan som dessutom har en sådan far med i bilden.


    Inte alls. För att mamman ska få ensam vårdnad räcker det med att hon inte skriver på för gemensam vårdnad när barnet är fött, så får hon ensam vårdnad per automatik. Vill pappan ha gemensam vårdnad får han gå till domstol.
  • Anonym (o)
    Sun 3 Nov 2019 17:07
    #6
    MammaTillDansband skrev 2019-11-03 16:45:05 följande:
    Inte alls. För att mamman ska få ensam vårdnad räcker det med att hon inte skriver på för gemensam vårdnad när barnet är fött, så får hon ensam vårdnad per automatik. Vill pappan ha gemensam vårdnad får han gå till domstol.
    Så är det inte alls.
    Han kan anmäla faderskap och att han vill ha vårdnad.
    Då måste hon gå till domstol och bestrida om faderskapstest visar sig vara giltigt.

    Om han vill ha vårdnad så kommer han att få det. Hon måste kämpa för att hindra det.

    Det är inte bara att säga "näää jag vill ha egen vårdnad" och vägra att skriva på ett papper.

    Knarkaren kan dra kortet om vårdnad när han vill, det kommer alltid att finnas där tills att hon krossat honom i domstol och dom har beslutat att han är en fara för barnet och att han inte ska ha någon vårdnad alls.
  • Sun 3 Nov 2019 17:21
    #7
    Anonym (o) skrev 2019-11-03 17:07:27 följande:
    Så är det inte alls.
    Han kan anmäla faderskap och att han vill ha vårdnad.
    Då måste hon gå till domstol och bestrida om faderskapstest visar sig vara giltigt.

    Om han vill ha vårdnad så kommer han att få det. Hon måste kämpa för att hindra det.

    Det är inte bara att säga "näää jag vill ha egen vårdnad" och vägra att skriva på ett papper.
    Jo, det är det faktiskt. Är paret inte gifta har mamman ensam vårdnad per automatik, och hon bestämmer själv om hon vill skriva på för gemensam vårdnad eller inte.
    Har du någon källa till ditt påstående?
  • Sun 3 Nov 2019 17:36
    #8
    Kramklubba skrev 2019-11-03 13:57:04 följande:

    Massa bullshit de tutat i din hjärna. Självfallet har föräldrar rätt till sitt barn. Självfallet är det så.


    Notera ordet primärt. Har inte påstått att föräldrar inte har rätt till sina barn.
  • Anonym (Hm)
    Sun 3 Nov 2019 18:44
    #9
    MammaTillDansband skrev 2019-11-03 17:21:22 följande:
    Jo, det är det faktiskt. Är paret inte gifta har mamman ensam vårdnad per automatik, och hon bestämmer själv om hon vill skriva på för gemensam vårdnad eller inte.
    Har du någon källa till ditt påstående?
    Så var det när mitt barn föddes och det är troligen så nu med.
  • Anonym (Rebec­ca)
    Sun 3 Nov 2019 20:31
    #10

    Det hon bör göra först och främst (om hon inte redan gjort det) är ju att lämna killen.

  • Anonym (Oroli­g mormor­) Trådstartaren
    Mon 4 Nov 2019 11:36
    #11
    Anonym (Rebecca) skrev 2019-11-03 20:31:29 följande:

    Det hon bör göra först och främst (om hon inte redan gjort det) är ju att lämna killen.


    De har hon gjort, men hon mår fruktansvärt dåligt av hela situationen
  • Mon 4 Nov 2019 13:11
    #12
    Anonym (Orolig mormor) skrev 2019-11-04 11:36:27 följande:
    De har hon gjort, men hon mår fruktansvärt dåligt av hela situationen
    Du får stötta henne, tala om att du står vid hennes sida oavsett vilket beslut hon fattar. Förklara också barnets och hennes rättigheter, om det är så att hon bestämmer sig för att behålla barnet.
  • Mon 4 Nov 2019 13:18
    #13
    Anonym (o) skrev 2019-11-03 17:07:27 följande:

    Så är det inte alls.

    Han kan anmäla faderskap och att han vill ha vårdnad.

    Då måste hon gå till domstol och bestrida om faderskapstest visar sig vara giltigt.

    Om han vill ha vårdnad så kommer han att få det. Hon måste kämpa för att hindra det.

    Det är inte bara att säga "näää jag vill ha egen vårdnad" och vägra att skriva på ett papper.

    Knarkaren kan dra kortet om vårdnad när han vill, det kommer alltid att finnas där tills att hon krossat honom i domstol och dom har beslutat att han är en fara för barnet och att han inte ska ha någon vårdnad alls.


    Är de inte gifta bestämmer enbart mamman om gemensam vårdnad. Mitt barns "pappa" skrev på faderskapet och frågade mig om han fick gemensam vårdnad. Jag sa nej och har haft enskild vårdnad sedan dess.
  • Anonym (o)
    Sat 16 Nov 2019 20:14
    #14
    smulpaj01 skrev 2019-11-04 13:18:37 följande:
    Är de inte gifta bestämmer enbart mamman om gemensam vårdnad. Mitt barns "pappa" skrev på faderskapet och frågade mig om han fick gemensam vårdnad. Jag sa nej och har haft enskild vårdnad sedan dess.
    Om han krävt vårdnad så hade han fått det, han avstod den frivilligt när du sa nej.
    Han kan kräva och då hade han fått eftersom att han är pappa till barnet. Allt han behöver göra är att själv starta processen för att få delad vårdnad.
    Det enda som stoppar i det fallet är om han är en fara för barnet.
  • Anonym (Aaaaa­a)
    Sun 17 Nov 2019 16:55
    #15

    Berätta inte till pappan att hon är gravid, låt henne lämna han o gå vidare så han är ute ur ert liv och föda barnet utan att han vet och hjälp henne ta hand om ungen, eller om han vet att hon är gravid låt henne säga till honom att det är inte han som är pappan det är någon annan så att han backar från er, o ni gör ett beslut själv

Svar på tråden Min dotter är gravid