• S23

    Pappa som inte gillar sitt barn.

    Vår dotter är 9 månader.
    Min man har aldrig varit särskilt förtjust i små barn generellt, men har alltid velat ha egna barn. För att ge perspektiv på situationen så har han tidigare utryckt att om vi får tre barn av samma kön så vill han nog ha ett fjärde. Idag är det på gränsen att han kan tänka sig ens ett till sedan.

    Under graviditeten var nog ingen av oss helt känslomässigt med på att en bebis skulle komma. Han har dessutom någon form av fobi för gravidmagar, jag fick en mage som knappt syntes, men han hade ändå svårt för den (något som jag helt enkelt bara accepterade och inte lagt särskilt stor vikt vid). Men som kanske ändå påverkar hans känslor för vår dotter idag?

    Vi var båda övertygade om att det är som alla säger... Att man alltid älskar sitt eget barn. RIktigt så blev det nog inte för någon av oss från början. Själv har jag vuxit in i det, men min man har fortfarande inga känslor för vår dotter och saknar henne inte om vi åker bort utan honom i några dagar.

    Han pratar inte med henne. Det faller sig inte naturligt för honom och är en ansträgning att göra det.

    Han tycker att snor och dreggel är äckligt.

    Han tycker inte att hon är söt

    Han tycker inte att hon är rolig

    Han är ljudkänslig och får panik när hon skriker

    Han ger henne ingen form av närhet och bär på henne som att hon vore en hösäck (troligtvis för att han inte hyser någon form av ömhetskänsla för henne).

    Han kan sitta med henne och se helt borta ut. Ger henne alltså då inte bekräftelse genom ögonkontakt eller dylikt.

    Jag kan inte lämna dem ensamma mer än möjligtvis en timme (då när hon sover). Han vågar inte vara själv med henne ifall hon blir gnällig. 
    Hans "kvot" blir liksom fylld och när den är det spär allt umgänge med henne på den dåliga relation de redan har, vilket gör att jag inte vill utsätta honom för att hamna i situationen att han är själv med henne och det blir för jobbigt.

    Han gör sitt bästa! Och oj vad vi har pratat om hur vi ska lösa detta. Det har blivit bättre. Tidigare hade han henne aldrig själv ens när jag var hemma.

    För honom är allt som har med dottern att göra ett lidande. Han får plåga sig själv till att prata med henne men vissa dagar när han är på "fel" humör så går det bara inte.

    Så han försöker. Han gör sitt bästa och är själv besviken över att det inte är som alla sagt. Att man alltid tycker om sitt eget barn. Besviken över att han inte kan hantera detta bättre.

    Känner någon igen sig? Tips på vad vi kan göra? Att söka hjälp hos psykolog tror inte någon av oss på då vi är oroliga att han kommer se psykologen som ännu en "jobbig" grej med dottern vilket isf skulle kunna komma att försämra relationen ännu mer.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-12 21:04
    Uppdaterar nu 2 månader senare ifall någon i liknande situation snubblar in här.

    Situationen har absolut förbättrats och barnets pappa har mer och mer börjat kommunicera med dottern. I takt med att hon blivit mer "människa" har han också börjat tycka att hon är roligare.
    Problemet är troligtvis att han själv behöver få ut något av dottern för att tycka att hon är rolig/få känslor för henne. Nu när hon börjat säga sina första ord och få en mer tyslig personlighet så får han ut något av henne (bekräftelse av honom själv kanske) och har således lättare för henne.

    Det som framförallt underlättat situationen är att vi nu bestämt att jag tar ALLT ansvar för henne i tio veckor. Detta gör att han inte känner press och förväntningar på sig. I kombination med att hon följer med honom ut och matar fåren varje dag, för att man inte skall hamna i en situation där han ofrivilligt fatsnar i någon form av bekvämlighet. Detta funkar toppen för oss båda, blir lättare för mig när jag inte behöver bli frustrerad över hans oförmåga.

    Att dottern är mer nöjd gör också sitt till. Nu kan hon leka "själv" på golvet. Tidigare har det knappt gått att sätta ner henne och hon har blivit gnällig väldigt snabbt. I dessa situationer reagerar pappan för sent och vet inte vad han skall göra, vilket resulterar i missnöjd bebis. Dessa situationer uppstår sällan nu då dottern som sagt är mer nöjd.

    Mannen har av andra skäl träffat en person för samtal vid två tillfällen (mer än så anses inte behövas, rörde egentligen ett annat problem men samtalskontakten ansåg inte att mer hjälp behövdes gällande dottern). Det ända denna person egentligen tllfört gällande dottern är att vi tänker helt rätt i hur vi valt att lösa problemet. Först med att han bara skulle ha dottern när det kändes bra, och nu med ännu tydligare avgränsning att jag tar allt ansvar. Detta innebär naturligtvis inte att dottern inte är i kontakt med sin pappa när han är hemma. Han är bara avsagd allt oficiellt ansvar, vilket bidrar till en mindre stressig situation.

    Med detta skrivet vill jag säga att det går att komma till rätta med problem av denna typ utan professionell hjälp, även om jag tror att det är något som i de allra flesta fall behövs.

  • Svar på tråden Pappa som inte gillar sitt barn.
  • S23
    LoveRain skrev 2019-11-04 18:28:43 följande:

    Tror att du måste göra en omvärdering av vad som kan anses vara att göra sitt bästa.

    Du skriver att han tycker att snor är äckligt och att han tycker det är jobbigt när hon skriker.

    Nästan alla föräldrar tycker att det är jobbigt när barnet skriker och gnäller. Många föräldrar tycker det är äckligt med slem, snor och bajs. När man är vuxen då får man helt enkelt stå ut med att det är äckligt och ta hand om barnet ändå. Om han verkligen hade gjort sitt bästa hade han torkar snoret och tröstat barnet trots att det var jobbigt för honom.

    Han kan ge barnet närhet och ögonkontakt även om han inte känner kärlek till barnet. Han får använda förnuftet och ge barnet det hon behöver, oavsett sina egna känslor.

    Om han inte kan bjuda till och prata, leka med och ha ögonkontakt med sitt eget barn skulle jag inte kalla det att göra sitt bästa.

    Uppenbarligen mår han dåligt på något sätt. Han är både vuxen och förälder och har alltid ett stort ansvar att göra något åt både sitt beteende och sitt mående.

    Han vägrar söka hjälp skriver du. Vad är hans plan för att lösa de problem han har? Förstår han verkligen hur stor påverkan hans beteende har på er dotter? Förstår han att du i praktiken är ensamstående då han inte kan ta hand om sitt eget barn?

    Man kan absolut må dåligt, det har inte hans fel att han mår dåligt men det är 100% hans ansvar att göra något åt det!

    Tror du måste vara hård och kräva att han söker hjälp.

    Hoppas att du vågar vara tydlig och ställa krav och att han får den hjälp han behöver!


    Tack för ett trevligt och välformulerat svar!
    Jag verkar vara otydlig med att han faktiskt torkar snor och tröstar henne efter bästa förmåga? problemet är hans oförmåga till interaktion och icke existerande känslor.
    För honom är det jobbigare än för andra gällande skrik och snor, det är liksom på en annan nivå. Och det är inte "bara" att tvinga sig till att interagera. Detta är svårt för mig att förstå då det för mig är en sådan självklarhet.

    Att vara hård och "tvinga" någon till att söka hjälp tror jag inte alls på. Däremot försöker jag att prata om hur vi ska komma vidare. Han tror att det kommer ge sig med tiden (och anser nog inte problemet riktigt lika stort som jag) vilket jag inte är lika säker på. Det börjar gå mot det bättre och jag kan ge honom någon månad till. Men sedan lär vi nog försöka ta hjälp. Detta förutsätter att han också är med på att det är den bästa lösningen.

    Ska kanske tilläggas att jag själv är extrem åt andra hållet. Pratar och sjunger hela tiden. Kör babytecken, blw och babypottning. Alltså stor vikt vid kommunikation.
  • S23
    Anonym (veteran) skrev 2019-11-04 18:48:19 följande:

    Han kanske önskade sig en son och har svårt att hantera sin besvikelse?


    Nej han önskade faktiskt en dotter (och vi hade kollat kön så tid fanns att förbereda sig mentalt annars). Men hade ju naturligtvis kunnat vara en tanke
  • S23
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-04 18:54:56 följande:

    Har ts försvunnit från tråden? Hade varit intressant med lite respons från henne.


    Ts har tyvärr haft fullt upp med att vara mamma och hade heller inte förväntat sig att få så pass många svar så snabbt ;)
  • S23
    Anonym (MMMMM) skrev 2019-11-04 19:15:20 följande:

    Sådär reagerade min mamma också när hon fick mig, och ungefär så när hon fick barnbarn också. Min mamma började tycka mer om mig när jag var tonåring. Det som är bra i din dotters situation är ju att hon har dig. Du får helt enkelt vara ensamförälder till din dotter och så får mannen gästspela när det är något intressant eller när hon blivit gammal nog att vara intressant för honom. Jag tror inte det går att "fixa" din man. Han borde kunna lära sig att spela kärleksfull, det kunde min mamma inför gäster t.ex. Men några äkta känslor kommer nog inte att växa fram på många år, om ens någonsin. Det märkliga med din man är väl att han inte försöker dölja det och att han pratar om det öppet med dig och säger sig vara "besviken". Besviken på vem? Han skulle haft min mamma som mamma, hon varnade alltid mig och sa att jag inte skulle älska mina barn när de kom: det var en myt trodde hon. Men jag älskade dem från första stund. Han borde nog låtsas älska barnet för barnet skull, man blir såklart inte helt lurad för ointresset skiner ju såklart igenom för det mesta, men man vill gärna tro att man är älskad, så barnet kan välja att tro på det. Men då måste han ju stå ut med att spela lite kärleksfull för fasen!


    Han är besviken på sig själv och sin oförmåga att tycka om sitt barn. Jag hoppas och tror att känslor kan växa fram med tiden. 

    Anledningen till att min man inte försöker dölja det är för att det inte går. Jag frågar rakt ut och han svarar ärligt. Så funkar vår relation vilket gör livet väldigt mycket lättare många gånger. Hade vi inte varit öppna mot varandra gällande detta så hade vi inte haft någon relation nu. Jag hade ställt för höga krav som han inte hade orkat med och klappat ihop. Och jag hade troligtvis tyckt att han var lat som inte tog hand om vår dotter mer.
    Nu  är vi istället ärliga mot varandra vilket gör att det finns en ömsesidig respekt som gör att livet fungerar hjälpligt för oss båda.

    Jag anser att det är en positiv egenskap att vara öppen gällande sådana saker. Då jag tror att måååånga faktiskt har större problem med sitt föräldraskap än de vill erkänna.

    Tack för ett perspektiv från någon som vuxit upp i liknande situation
  • S23
    Anonym (psi) skrev 2019-11-05 06:43:59 följande:

    Fast den där "jobbiga" grejen att gå till en psykolog är ju bara under en begränsad tid, och tänk om det är en bra psykolog som kan hitta punkter där han kan känna sig intresserad för henne. Då vore det väl värt att ha lagt den tiden på det där "jobbiga". 
    Jag tycker det är intressant med någon som vågar erkänna att man inte kände den där himlastormande lyckan med en gång. Det är likväl ett barn man kommer att ha ansvar för resten av livet så då kan det vara värt att träffa den där psykologen och se om det kan tillföra något. Annars kanske det där ansvaret kommer att kännas onödigt tungt. 
    Jag skulle kunna tänka mig att ni har haft ganska mycket förväntningar på hur man känner sig som förälder, med tanke på att han hade föreställt sig så många barn. Nånting är det som har gjort att han tänkte sig så många barn, och nånting har inte klaffat med hans förväntningar när ert barn väl kom. 


    Tack för ett fint svar. Planen är nog nu att ta hjälp av det familjestöd som finns i vår kommun. Alltså inte psykolog. Tror detta kan passa min man bättre då personalen på familjestöd kan ge mer konkreta tips och input på hus vi kan lösa detta snarare än att "gråtta" i min mans psyke.

    Det är lätt att sitta här bland anonyma människor och prata om att man inte upplevt den lyckan. Tyvärr är vi inte så ärliga mot alla runtomkring i det "rikitiga" livet. Kanske jag en dag kan vara det. Jag hoppas det då jag tror att den där berömda "bebisbubblan" faktikst inte infinner sig för lika många som man tror.

    Kanske har vi haft mycket förväntningar. Att det inte känslomässigt blev som vi tänkt är ett som är säkert. Jag har alltid älskat barn och vetat att jag vill ha det och att jag vill vara hemma länge och vara engagerad. Om jag inte varit som jag är som person, väldigt barnkär, så tror jag tyvärr att jag hade haft svårt i rollen som mamma. Nu har det varit så självklart ändå, och jag har inte haft panik över att inte få uppleva den där himlastormande kärleken. Annars hade det nog gått åt helvete.
  • Anonym (GG)
    S23 skrev 2019-11-05 15:38:21 följande:

    Inte omöjligt. Pappa och bror har Aspbergers (är dock mer uppenbart gällande dem)


    Ju mer du fyllt på med, desto mer låter det faktiskt som det. Kanske det är det han skulle söka för jämte anknytningsproblemet.
  • S23
    Anonym (M) skrev 2019-11-05 16:11:55 följande:
    Om du inte ville ha så många olika åsikter och svar så skulle du nog inte ha skrivit så mycket detaljer i din trådstart, dessutom får man räkna med att få alla svar och få försvara sig när man skriver i ett sånt här forum. Att man ska lämna sin partner vid minsta lilla motstånd är tyvärr ett standardsvar, för det är enklaste vägen för många.  

    Jag är säkert på att de flesta som varit med om samma sak har sökt hjälp. Alla kan uppleva allt olika och på sätt man aldrig trodde eller ville men då måste man också inse att man kan behöva hjälp om man inte vill fortsätta som det är.
    Anledningen till att jag var detaljerad var naturligtvis för att ge en så bra bild av situationen som möjligt, vilket med lite tur hade kunnat resultera i mer nyanserade svar än jag fått nu.

    Jag är absolut beredd att försvara mig, därför gör jag också det. Tycker dock inte att detta betyder att jag inte kan uttala mig om att det är synd att man får ganska många förhållandevis otrevliga svar.

    Tyvärr verkar inte de som varit med om samma sak eller liknande ha kommenterat här. Vilket naturligtvis är synd. Jag har kanske en för låg tro om psykologer. Men jag tror faktiskt att man kan komma ganska långt själv.

    Jag har tagit mig igenom både ätstörning och psykiskt dåligt mående på egen hand (lång tid sedan), det gick uppenbarligen, men visst kanske hade gått snabbare med hjälp utifrån. Det får jag ju tyvärr aldrig svar på. 

    Tack för tat du tagit dig tiden att skriva!
  • S23
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-05 16:13:20 följande:
    Ja, absolut. Det tycker jag, den visar också effekten av att ha god kontakt med iallafall en förälder. Så tråkigt att du fått så otrevliga och illvilliga svar från många övriga. Låt dig inte lägga någon vikt vid det, jag tycker det är jättebra att du uppmärksammat problemet hos din sambo. Han kan däremot behöva samtalsstöd och kontakt med BVC för hjälp i denna situation. Det finns jättebra hjälp om man är villig att ta emot den. Lycka till med allt!!
    Tack så mycket! 
  • Anonym (GG)
    S23 skrev 2019-11-05 18:48:27 följande:

    Tyvärr verkar inte de som varit med om samma sak eller liknande ha kommenterat här. Vilket naturligtvis är synd. Jag har kanske en för låg tro om psykologer. Men jag tror faktiskt att man kan komma ganska långt själv.


    Jag har varit med om samma sak hos just personer med autism eller genom deras barns berättelser.
  • S23
    Anonym (GG) skrev 2019-11-05 18:53:54 följande:
    Jag har varit med om samma sak hos just personer med autism eller genom deras barns berättelser.
    Du menar att barn till föräldrar med autism beskriver sina föräldrar på detta vis?
  • Anonym (GG)
    S23 skrev 2019-11-05 19:50:05 följande:

    Du menar att barn till föräldrar med autism beskriver sina föräldrar på detta vis?


    Ja vissa.
  • Anonym (MMMMM)
    Wolfie13 skrev 2019-11-04 20:14:06 följande:
    Men din mamma låter inte frisk öht! Att säga till sitt eget barn att du inte kommer älska dina egna barn, är inte en mening från en normalt tänkande individ.

    "Min mamma började tycka om mig mer när jag var tonåring"
    Alltså på riktigt, hör du hur sjukt det låter?

    Hon måste vara narcissist eller nåt åt det hållet.
    Hon hade ju också fått höra att alla älskar sina barn, precis som TS och hennes man. Men alla har inte förmågan att älska sina barn. Hon ville inte att jag skulle bli besviken när jag upptäckte att alla inte tycker om sina egna barn och det var ju någonstans omtänksamt. Hon trodde att de flesta kände som hon och att folk spelade. 

    Min mamma var frisk, förutom att hon inte hade något känslomässigt djup, inte kunde fästa sig vid mig, inte kunde sätta sina egna behov efter mina. Hon var lik TS man. Orkade inte spela intresserad någon längre stund, tyckte inte att jag var söt, blev irriterad om jag behövde henne. Därför tyckte hon bättre om mig när jag blev större och kunde klara mig själv bättre. Hon ville inte lägga någon tid på mig. Jag tyckte hon lät mycket lik TS man, det är därför jag skrev. Jag ville säga till TS att det är bra dottern har henne. Har man bara en förälder som älskar en så klarar man sig, särskilt om TS man kan lära sig att spela lite känslor ibland. 
  • Wolfie13
    Anonym (MMMMM) skrev 2019-11-05 20:59:06 följande:
    Hon hade ju också fått höra att alla älskar sina barn, precis som TS och hennes man. Men alla har inte förmågan att älska sina barn. Hon ville inte att jag skulle bli besviken när jag upptäckte att alla inte tycker om sina egna barn och det var ju någonstans omtänksamt. Hon trodde att de flesta kände som hon och att folk spelade. 

    Min mamma var frisk, förutom att hon inte hade något känslomässigt djup, inte kunde fästa sig vid mig, inte kunde sätta sina egna behov efter mina. Hon var lik TS man. Orkade inte spela intresserad någon längre stund, tyckte inte att jag var söt, blev irriterad om jag behövde henne. Därför tyckte hon bättre om mig när jag blev större och kunde klara mig själv bättre. Hon ville inte lägga någon tid på mig. Jag tyckte hon lät mycket lik TS man, det är därför jag skrev. Jag ville säga till TS att det är bra dottern har henne. Har man bara en förälder som älskar en så klarar man sig, särskilt om TS man kan lära sig att spela lite känslor ibland. 
    Men det där låter inte friskt alls, det står jag fast vid. Att behöva spela intresserad av sitt eget barn, nej det är inte normalt...
    Alla kan tycka det är jobbigt att vara förälder ibland, men att bli konstant irriterad på att ens barn behöver en, nej det hör till de sorgliga undantagen.
  • S23
    Anonym (MMMMM) skrev 2019-11-05 20:59:06 följande:
    Hon hade ju också fått höra att alla älskar sina barn, precis som TS och hennes man. Men alla har inte förmågan att älska sina barn. Hon ville inte att jag skulle bli besviken när jag upptäckte att alla inte tycker om sina egna barn och det var ju någonstans omtänksamt. Hon trodde att de flesta kände som hon och att folk spelade. 

    Min mamma var frisk, förutom att hon inte hade något känslomässigt djup, inte kunde fästa sig vid mig, inte kunde sätta sina egna behov efter mina. Hon var lik TS man. Orkade inte spela intresserad någon längre stund, tyckte inte att jag var söt, blev irriterad om jag behövde henne. Därför tyckte hon bättre om mig när jag blev större och kunde klara mig själv bättre. Hon ville inte lägga någon tid på mig. Jag tyckte hon lät mycket lik TS man, det är därför jag skrev. Jag ville säga till TS att det är bra dottern har henne. Har man bara en förälder som älskar en så klarar man sig, särskilt om TS man kan lära sig att spela lite känslor ibland. 
    Jag är väldigt tacksam att du skrev om detta och tror själv att det är fler som känner på detta sätt än vad vi alla faktiskt förstår. Just för att man på en gång blir kallad sjuk och onormal. Sedan kanske det ska klassas som "sjukt" ändå. Det säger ju ingenting om hur vanligt det är
  • Anonym (Nu)

    Hur har det gått nu då ts? Sedan senaste uppdateringen? Är i liknande situation, men inte lika extrem

  • S23

    Känner att en uppdatering tre år senare är på sin plats. För att kanske hjälpa den som befinner sig i liknande situation.

    Barnet är nu 4 år och har en fantastisk relation till sin pappa. Han älskar henne (hon älskar honom). De har otroligt roligt ihop.
    Vi har sedan en tid tillbaka separerat (att ta sig igenom detta blev helt enkelt för tufft. För det kan jag säga, att det har krävt oerhört mycket att ta sig igenom detta). Jag sörjer idag att jah inte får vara med och se vår dotters liv tillsammans med sin pappa (där hon är halva tiden) för det är med sådan oerhörd glädje dem emellan.

    Att fortsätta ihop, att lida sig igenom all skit, att ta allt ansvar själv, att inte anklaga pappan för att vara en skit som inte engagerar sig, att kommunicera Och vara ärliga mot varandra. Det tog oss dit vi är idag och det är något jag är oertört glad och stolt över. Att jag inte gav upp och bara lämnade (för ja. många gånger hade det varit så mycket enklare att bara leva som ensamstående istället) är jag så oerhört glad över idag när jag ser att det är detta som gett mitt barn en normal och givande relation till sin pappa. Att hon fått en pappa som älskar henne.

  • Anonym (Jag var likadan)
    S23 skrev 2019-11-03 21:35:46 följande:
    Pappa som inte gillar sitt barn.

    Vår dotter är 9 månader.
    Min man har aldrig varit särskilt förtjust i små barn generellt, men har alltid velat ha egna barn. För att ge perspektiv på situationen så har han tidigare utryckt att om vi får tre barn av samma kön så vill han nog ha ett fjärde. Idag är det på gränsen att han kan tänka sig ens ett till sedan.

    Under graviditeten var nog ingen av oss helt känslomässigt med på att en bebis skulle komma. Han har dessutom någon form av fobi för gravidmagar, jag fick en mage som knappt syntes, men han hade ändå svårt för den (något som jag helt enkelt bara accepterade och inte lagt särskilt stor vikt vid). Men som kanske ändå påverkar hans känslor för vår dotter idag?

    Vi var båda övertygade om att det är som alla säger... Att man alltid älskar sitt eget barn. RIktigt så blev det nog inte för någon av oss från början. Själv har jag vuxit in i det, men min man har fortfarande inga känslor för vår dotter och saknar henne inte om vi åker bort utan honom i några dagar.

    Han pratar inte med henne. Det faller sig inte naturligt för honom och är en ansträgning att göra det.

    Han tycker att snor och dreggel är äckligt.

    Han tycker inte att hon är söt

    Han tycker inte att hon är rolig

    Han är ljudkänslig och får panik när hon skriker

    Han ger henne ingen form av närhet och bär på henne som att hon vore en hösäck (troligtvis för att han inte hyser någon form av ömhetskänsla för henne).

    Han kan sitta med henne och se helt borta ut. Ger henne alltså då inte bekräftelse genom ögonkontakt eller dylikt.

    Jag kan inte lämna dem ensamma mer än möjligtvis en timme (då när hon sover). Han vågar inte vara själv med henne ifall hon blir gnällig. 
    Hans "kvot" blir liksom fylld och när den är det spär allt umgänge med henne på den dåliga relation de redan har, vilket gör att jag inte vill utsätta honom för att hamna i situationen att han är själv med henne och det blir för jobbigt.

    Han gör sitt bästa! Och oj vad vi har pratat om hur vi ska lösa detta. Det har blivit bättre. Tidigare hade han henne aldrig själv ens när jag var hemma.

    För honom är allt som har med dottern att göra ett lidande. Han får plåga sig själv till att prata med henne men vissa dagar när han är på "fel" humör så går det bara inte.

    Så han försöker. Han gör sitt bästa och är själv besviken över att det inte är som alla sagt. Att man alltid tycker om sitt eget barn. Besviken över att han inte kan hantera detta bättre.

    Känner någon igen sig? Tips på vad vi kan göra? Att söka hjälp hos psykolog tror inte någon av oss på då vi är oroliga att han kommer se psykologen som ännu en "jobbig" grej med dottern vilket isf skulle kunna komma att försämra relationen ännu mer.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-12 21:04
    Uppdaterar nu 2 månader senare ifall någon i liknande situation snubblar in här.

    Situationen har absolut förbättrats och barnets pappa har mer och mer börjat kommunicera med dottern. I takt med att hon blivit mer "människa" har han också börjat tycka att hon är roligare.
    Problemet är troligtvis att han själv behöver få ut något av dottern för att tycka att hon är rolig/få känslor för henne. Nu när hon börjat säga sina första ord och få en mer tyslig personlighet så får han ut något av henne (bekräftelse av honom själv kanske) och har således lättare för henne.

    Det som framförallt underlättat situationen är att vi nu bestämt att jag tar ALLT ansvar för henne i tio veckor. Detta gör att han inte känner press och förväntningar på sig. I kombination med att hon följer med honom ut och matar fåren varje dag, för att man inte skall hamna i en situation där han ofrivilligt fatsnar i någon form av bekvämlighet. Detta funkar toppen för oss båda, blir lättare för mig när jag inte behöver bli frustrerad över hans oförmåga.

    Att dottern är mer nöjd gör också sitt till. Nu kan hon leka "själv" på golvet. Tidigare har det knappt gått att sätta ner henne och hon har blivit gnällig väldigt snabbt. I dessa situationer reagerar pappan för sent och vet inte vad han skall göra, vilket resulterar i missnöjd bebis. Dessa situationer uppstår sällan nu då dottern som sagt är mer nöjd.

    Mannen har av andra skäl träffat en person för samtal vid två tillfällen (mer än så anses inte behövas, rörde egentligen ett annat problem men samtalskontakten ansåg inte att mer hjälp behövdes gällande dottern). Det ända denna person egentligen tllfört gällande dottern är att vi tänker helt rätt i hur vi valt att lösa problemet. Först med att han bara skulle ha dottern när det kändes bra, och nu med ännu tydligare avgränsning att jag tar allt ansvar. Detta innebär naturligtvis inte att dottern inte är i kontakt med sin pappa när han är hemma. Han är bara avsagd allt oficiellt ansvar, vilket bidrar till en mindre stressig situation.

    Med detta skrivet vill jag säga att det går att komma till rätta med problem av denna typ utan professionell hjälp, även om jag tror att det är något som i de allra flesta fall behövs.


    Hej!

    Höll nästan på att svara innan jag läste din tilläggskommentar och super kul att det går bättre för er!

    Nu vet jag inte vad du har för typ av man, men jag personligen är väldigt ambitiös och har alltid jobbat hårt. Jag löser problem och blir belönad för det (i princip).

    När vi sedan oväntat fick barn (upptäckte graviditeten väldigt sent) så fick jag först panik men det fanns en hel del saker som behövde lösas. Så likt USA under andra världskriget så ställde jag om helt och såg till att det skulle finnas en bra situation för barnet att födas in i. Det löstes bra.

    Men när barnet sedan föddes var det inte alls som jag hoppats på. Jag konstaterade för mig själv rättså fort att jag inte älskade vår dotter. 3 månader senare var jag tvungen att erkänna detta för min sambo och det var nog det jobbigaste jag någonsin behövt ta upp.

    Jag gjorde dock min del. Bytte blöjor, försökte mysa, vara nära osv (läste att det kan hjälpa) men det var bara skit varje dag för min del. Konstant saker att lösa, ta ställning till och ingen belöningen förutom att lägga henne (typ).

    Detta fortsatte tills hon var cirka 11 månader. Jag, likt din man, började verkligen känna saker för min dotter i takt med att det blev ett utbyte.

    Nu är hon 1,5 år. Hon säger inte så mycket men hon pratar med hela hennes kropp. Nu är jag nog favoriten av oss föräldrar då mitt sätt att lösa saker fort och effektivt leder till mindre stress för henne när hon är smutsig eller behöver byta blöja och vi busar en hel del.

    Men det tog verkligen sin tid och jag kan fortfarande få ångest när jag ska vara hemma med henne själv en hel dag (för jag vet inte riktigt hur jag ska fördriva tiden) men det är så mycket bättre.
  • Hellishen
    S23 skrev 2023-04-14 21:35:30 följande:

    Känner att en uppdatering tre år senare är på sin plats. För att kanske hjälpa den som befinner sig i liknande situation.

    Barnet är nu 4 år och har en fantastisk relation till sin pappa. Han älskar henne (hon älskar honom). De har otroligt roligt ihop.
    Vi har sedan en tid tillbaka separerat (att ta sig igenom detta blev helt enkelt för tufft. För det kan jag säga, att det har krävt oerhört mycket att ta sig igenom detta). Jag sörjer idag att jah inte får vara med och se vår dotters liv tillsammans med sin pappa (där hon är halva tiden) för det är med sådan oerhörd glädje dem emellan.

    Att fortsätta ihop, att lida sig igenom all skit, att ta allt ansvar själv, att inte anklaga pappan för att vara en skit som inte engagerar sig, att kommunicera Och vara ärliga mot varandra. Det tog oss dit vi är idag och det är något jag är oertört glad och stolt över. Att jag inte gav upp och bara lämnade (för ja. många gånger hade det varit så mycket enklare att bara leva som ensamstående istället) är jag så oerhört glad över idag när jag ser att det är detta som gett mitt barn en normal och givande relation till sin pappa. Att hon fått en pappa som älskar henne.


    Oj, jag är imponerad av ditt självuppoffrande. Tror inte att många hade pallat göra vad du gjort, hoppas VERKLIGEN att pappan är dig evigt tacksam och att han på riktigt ser vad du gjort för honom!


    Blev han utredd för aspergers eller liknande?

Svar på tråden Pappa som inte gillar sitt barn.