• Anonym (Ts)

Försäkring, förmånstagare

Någon som har varit förmånstagare efter en persons död som vet hur långtid det brukar ta att få pengar från försäkring? Utbetalningen är via Swedbank kontoregister. Om det spelar någon roll. Jag tänker bara på ett ungefär, om det tar dagar, veckor eller månader?

• Svar på tråden Försäkring, förmånstagare
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2019-11-05 06:21:42 följande:

Nej, det beror på typ av försäkring, hur förmånstagare är definierad, att all formalia är avklarad mm.

Vad säger försäkringsbolag när du frågar?

Varför tror du jag skulle frågat här om jag frågat dom? Som sagt, det är inte jag som sköter det här och jag vill inte störa någon med att fråga om det.
  • Anonym (Ts)
    mammatill6 skrev 2019-11-05 06:26:29 följande:

Ibland vill även försäkringsbolaget göra en egen utredning kring dödsfallet, för att utesluta några konstigheter.

Men det är väl bara om det finns konstigheter kring det? Det här är inget sådant fall...
  • Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-05 14:06:22 följande:
    Varför tror du jag skulle frågat här om jag frågat dom? Som sagt, det är inte jag som sköter det här och jag vill inte störa någon med att fråga om det.
    Men du tror att någon här är insatt i ert fall?

Du kan lika gärna fråga hur långt ett snöre är, det finns inget givet svar på din fråga. Och eftersom du inte frågar de som har insyn, så kommer du inte få något svar, för ingen här vet något om ditt fall.

• neverpreggo

Fråga försäkringsbolaget istället för att göra trådar om det :) Sånt kan variera och du får svar på just erat fall. De är vana vid dessa frågor.

• Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2019-11-05 15:49:36 följande:

Men du tror att någon här är insatt i ert fall?

Du kan lika gärna fråga hur långt ett snöre är, det finns inget givet svar på din fråga. Och eftersom du inte frågar de som har insyn, så kommer du inte få något svar, för ingen här vet något om ditt fall.

Nej? Men man kan få ett hum genom att fråga om andras erfarenheter, hur långtid det vanligtvis tar.

Jag kan inte fråga försäkringsbolaget för jag vet inte vilket det är eller något, inte jag som varit insatt och har dålig relation med personen som har det.
  • Anonym (M)

Fast om det finns förmånstagare så ska det ju inte ingå i bouppteckningen. Du ska skriva det på övrigt i bouppteckningen. Jag gjorde fel i bouppteckningen och tog med 2 försäkringar med förmånstagare så handläggaren ringde upp och frågade om det. Rättade till det och fick skicka in papper från banken att det var förmånstagare.

• Anonym (M)

Fast om det finns förmånstagare så ska det ju inte ingå i bouppteckningen. Du ska skriva det på övrigt i bouppteckningen. Jag gjorde fel i bouppteckningen och tog med 2 försäkringar med förmånstagare så handläggaren ringde upp och frågade om det. Rättade till det och fick skicka in papper från banken att det var förmånstagare.

• Anonym (M)

• Anonym (M)

• Anonym (M)

Googlade lite och normalt sett ingår det inte i bouppteckningen om det finns förmånstagare. Men det finns några undantag.

Jag tror jag fick mina pengar innan bouppteckningen var klar. Har ni skickat in alla papper och allt ser ok ut så ska det inte ta så lång tid. Enligt fal så har försäkringsbolag 30 dagar på sig att reglera ett ärende om alla handlingar är inskickade.

• Anonym (Försäkring)

Det betalas ut till förmånstagaren inom några veckor, max en månad.

• Anonym (Försäkring)

Det betalas ut till förmånstagaren innan bouppteckningen är inregistrerad hos Skatteverket.

• Anonym (Försäkring)

Det underlättar om du registrerar sina kontouppgifter via Swedbanks kontoregister .

Svar på tråden Försäkring, förmånstagare