• Anonym (Mama)
    Sun 3 Nov 2019 22:49
    1136 visningar
    17 svar
    17
    1136

    Ni som flyttat iväg med barnet trots gemensam vårdnad

    Hej
    Undrar om det finns någon som har flyttat iväg en längre bit med sitt barn, trots att umgängesförälder (gemensam vårdnad) motsatt sig flytten?

    Jag är väl medveten om att det inte är tillåtet, och att man i teorin riskerar att bli av med vårdnaden för att man saboterat umgänge.

    Men i praktiken tar det ju minst ett år för rätten att få in en boende-utredning och under den tiden kommer ju barnet ha hunnit börja sin nya förskola och göra sig hemmastadd. Och då bör ju rätten vara försiktig med att "rycka upp" barnet och döma så att barnet måste flytta tillbaka? 

  • Svar på tråden Ni som flyttat iväg med barnet trots gemensam vårdnad
  • Anonym (Kim)
    Sun 3 Nov 2019 22:55
    #1

    Ja, det har du en poäng i såklart.

    Tänk dock på att du sannolikt blir av med underhåll, bostadsbidrag osv under tiden då det tar tid innan barnet blir folkbokfört hos dig.

    Den andre föräldern kan ju också begära ett interimistiskt beslut i avvaktan på den långa utredningen.

    Tänk också på att det är du som börjar med att "rycka upp" barnet och dessutom ta ifrån barnet sin andre förälder.

    Hoppas att du har riktigt goda skäl till detta t ex att den andre föräldern är farlig och väldigt dålig för sitt barn. 

  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Sun 3 Nov 2019 23:08
    #2
    Anonym (Kim) skrev 2019-11-03 22:55:07 följande:

    Ja, det har du en poäng i såklart.

    Tänk dock på att du sannolikt blir av med underhåll, bostadsbidrag osv under tiden då det tar tid innan barnet blir folkbokfört hos dig.

    Den andre föräldern kan ju också begära ett interimistiskt beslut i avvaktan på den långa utredningen.

    Tänk också på att det är du som börjar med att "rycka upp" barnet och dessutom ta ifrån barnet sin andre förälder.

    Hoppas att du har riktigt goda skäl till detta t ex att den andre föräldern är farlig och väldigt dålig för sitt barn. 


    Det är sådant interimistiskt beslut som skrämmer mig mest.. Så tänkte om det finns någon som varit med om det och kunde berätta hur det gått.

    Det finns goda skäl.. Barnet har inte sovit hos honom på 1,5 år pga att han varit så våldsam och umgänget sker enbart för pappans skull.
  • Anonym (Kim)
    Sun 3 Nov 2019 23:19
    #3
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-03 23:08:48 följande:
    Det är sådant interimistiskt beslut som skrämmer mig mest.. Så tänkte om det finns någon som varit med om det och kunde berätta hur det gått.

    Det finns goda skäl.. Barnet har inte sovit hos honom på 1,5 år pga att han varit så våldsam och umgänget sker enbart för pappans skull.
    Ja, bara se till att det våldsamma finns dokumenterat ordentligt. Du gamblar med ditt barns liv genom att "fly" men det vet du ju redan. Tänk noga ett varv till innan du drar och riskerar att ditt barn hamnar på heltid hos sin våldsamme pappa i värsta fall.

    Har du det vattentätt så att rätten inte kan döma tillhans fördel?
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Sun 3 Nov 2019 23:31
    #4
    Anonym (Kim) skrev 2019-11-03 23:19:05 följande:
    Ja, bara se till att det våldsamma finns dokumenterat ordentligt. Du gamblar med ditt barns liv genom att "fly" men det vet du ju redan. Tänk noga ett varv till innan du drar och riskerar att ditt barn hamnar på heltid hos sin våldsamme pappa i värsta fall.

    Har du det vattentätt så att rätten inte kan döma tillhans fördel?
    Det finns en del dokumenterat hos socialtjänsten och polisen. 
    Men utifrån det jag har läst om familjerätt så verkar det inte finnas något vattentätt i tingsrätten i såna här frågor. Om han skulle stämma mig på boendet och vinna så skulle jag hellre gå under jorden med barnet, så får väl planera för det också isåfall. 
  • Mon 4 Nov 2019 09:13
    #5
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-03 23:08:48 följande:

    Det är sådant interimistiskt beslut som skrämmer mig mest.. Så tänkte om det finns någon som varit med om det och kunde berätta hur det gått.

    Det finns goda skäl.. Barnet har inte sovit hos honom på 1,5 år pga att han varit så våldsam och umgänget sker enbart för pappans skull.


    Finns det dom på pappan att han är våldsam? Har du sökt ensam vårdnad?

    Jag har nämligen en vän med en våldsam pappa till sitt barn och hon fick rätt lätt igenom egen vårdnad, pga att pappan varit våldsam mot henne när barnet var med och blivit dömd för det. Jag har ingen aning om ifall det var för att hon hade tur eller om pappan helt enkelt inte brydde sig så mycket att han bestred det. Men det kanske är en säkrare väg för att inte riskera att han får vårdnaden helt om barnet?
  • Mon 4 Nov 2019 09:22
    #6
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-03 23:31:56 följande:

    Det finns en del dokumenterat hos socialtjänsten och polisen. 

    Men utifrån det jag har läst om familjerätt så verkar det inte finnas något vattentätt i tingsrätten i såna här frågor. Om han skulle stämma mig på boendet och vinna så skulle jag hellre gå under jorden med barnet, så får väl planera för det också isåfall. 


    Jag såg inte detta inlägget tidigare innan jag skrev. Men jag förstår det som att det finns dokumenterat men det finns ingen dom?

    Kan du rådgöra med någon på socialtjänsten eller familjerätten eller kanske en privat jurist som kan de här frågorna? Om dina möjligheter att få egen vårdnad och hur du ska göra för att bygga ett vattentätt case. Eftersom han redan bor hos dig och inte har sovit hos pappan på 1,5 år så skulle jag säga att du redan har goda möjligheter att få egen vårdnad.

    Det känns ju väldigt riskabelt att fly, då begår du ju ett brott. Då måste ni ju hålla er gömda på obestämd tid.
  • Mon 4 Nov 2019 09:49
    #7
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-03 22:49:49 följande:

    Hej
    Undrar om det finns någon som har flyttat iväg en längre bit med sitt barn, trots att umgängesförälder (gemensam vårdnad) motsatt sig flytten?

    Jag är väl medveten om att det inte är tillåtet, och att man i teorin riskerar att bli av med vårdnaden för att man saboterat umgänge.

    Men i praktiken tar det ju minst ett år för rätten att få in en boende-utredning och under den tiden kommer ju barnet ha hunnit börja sin nya förskola och göra sig hemmastadd. Och då bör ju rätten vara försiktig med att "rycka upp" barnet och döma så att barnet måste flytta tillbaka? 


    Risken du tar är att pappan yrkar på snabbeslut och sen smäller det bara till på fyra veckor. Då kan det bli så att under tiden en utredning görs ska barnet bo kvar. Då hamnar du i alternativet att barnet får bo hos pappa eller du flyttar tillbaka.

    Även om du lyckas flytta kan umgänget ställa till det för dig.

    En bättre plan är kanske att först yrka och få EV och fastställt umgänge och sen flytta.

    Oavsett bör du nog ta proffshjälp för att inte ställa till det för mycket


  • Anonym (Kim)
    Mon 4 Nov 2019 09:50
    #8
    2barnsmorsan skrev 2019-11-04 09:22:32 följande:
    Jag såg inte detta inlägget tidigare innan jag skrev. Men jag förstår det som att det finns dokumenterat men det finns ingen dom?

    Kan du rådgöra med någon på socialtjänsten eller familjerätten eller kanske en privat jurist som kan de här frågorna? Om dina möjligheter att få egen vårdnad och hur du ska göra för att bygga ett vattentätt case. Eftersom han redan bor hos dig och inte har sovit hos pappan på 1,5 år så skulle jag säga att du redan har goda möjligheter att få egen vårdnad.

    Det känns ju väldigt riskabelt att fly, då begår du ju ett brott. Då måste ni ju hålla er gömda på obestämd tid.
    Nja, att sonen bara bott hos mamman och inte sovit hos pappan  är inte något som påverkar vårdnaden nämnvärt tyvärr. Vårdnaden handlar om det juridiska ansvaret för barnet, inte det praktiska.

    Däremot håller jag med om att ensam vårdnad för TS är ganska sannolikt men då pga situationen med våld och därigenom såklart samarbetssvårigheter. Det beror nog helt och hållet på om hot och våld kan styrkas ordentligt. Att det finns antecknat hos Socialtjänsten är tveksamt om det räcker beroende på hur det ser ut. Att TS berättat om det för Soc är t ex inte tillräckligt, det behövs bättre bevis.

    TS: Jag förstår att du har det svårt men dina planer är inte rätt väg att gå. At bara flytta och chansa känns högst osäkert och att ha som plan B att gå under jorden är en ännu sämre lösning. Det funkar bara på film och vore definitivt inget bra för barnet - eller dig - i längden.

    Varför inte gå vägen att stämma honom för ensam vårdnad först och främst?
  • Mon 4 Nov 2019 10:00
    #9
    Anonym (Kim) skrev 2019-11-04 09:50:52 följande:

    Nja, att sonen bara bott hos mamman och inte sovit hos pappan  är inte något som påverkar vårdnaden nämnvärt tyvärr. Vårdnaden handlar om det juridiska ansvaret för barnet, inte det praktiska.

    Däremot håller jag med om att ensam vårdnad för TS är ganska sannolikt men då pga situationen med våld och därigenom såklart samarbetssvårigheter. Det beror nog helt och hållet på om hot och våld kan styrkas ordentligt. Att det finns antecknat hos Socialtjänsten är tveksamt om det räcker beroende på hur det ser ut. Att TS berättat om det för Soc är t ex inte tillräckligt, det behövs bättre bevis.

    TS: Jag förstår att du har det svårt men dina planer är inte rätt väg att gå. At bara flytta och chansa känns högst osäkert och att ha som plan B att gå under jorden är en ännu sämre lösning. Det funkar bara på film och vore definitivt inget bra för barnet - eller dig - i längden.

    Varför inte gå vägen att stämma honom för ensam vårdnad först och främst?


    Jag menade att i den sammantagna bilden så väger det över till ts fördel att han inte har sovit hos pappan. I fall där det finns uppenbara samarbetssvårigheter, tex pga våld eller att parterna är helt oense och inte klarar av att ta gemensamma beslut kring barnet, så brukar man ge ena parten ensam vårdnad och då brukar man utgå från barnets trygghet och inte ge vårdnaden till en förälder som barnet inte har bott hos tex.

    Jag håller med dig där. Att det vore bättre att först försöka få ensam vårdnad snarare än att fly.
  • Anonym (Hmm..­.)
    Mon 4 Nov 2019 10:04
    #10
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-03 23:31:56 följande:

    Det finns en del dokumenterat hos socialtjänsten och polisen. 

    Men utifrån det jag har läst om familjerätt så verkar det inte finnas något vattentätt i tingsrätten i såna här frågor. Om han skulle stämma mig på boendet och vinna så skulle jag hellre gå under jorden med barnet, så får väl planera för det också isåfall. 


    Går du under jorden med barnet så är det bara en tidsfråga innan ni hittas. Du förlorar vårdnaden, blir dömd upp till 4 års fängelse för egenmäktighet med barn (kidnappning), och barnet får växa upp i familjehem eller hos sin pappa. Förhoppningsvis det sistnämnda då allt är bättre för barn än familjehem.

    Tycker du ska kämpa för egen vårdnad i första hand och därefter kan du flytta utan att få problem med myndigheter. Under tiden kan pappan få hjälp och på sikt ha umgänge på helger och lov.
  • Anonym (Beent­here)
    Mon 4 Nov 2019 10:08
    #11

    Kan inte svara men har också ett våldsamt ex och känner med dig. Önskar dig och barnet all lycka och stort avstånd till misshandlar-?pappan?!

  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Mon 4 Nov 2019 11:57
    #12

    Anledningen till att jag inte ansökt om enskild vårdnad än är för att det känns så hopplöst med allt man läser om. Att det är i princip omöjligt även om mannen är dömd för misshandel.
     
    Även för att jag läst om hur ens trovärdighet i polisutredningen sjunker enormt om det pågår en utredning om våld mot mig, samtidigt som jag driver en vårdnadstvist mot samma man.
    Så rent strategiskt är det bäst att invänta eventuell dom mot pappan. Men hur länge kan det ta? Blev förhörd förra veckan kring våld han utsatte mig för för 2 år sedan liksom. Och det läggs kanske ner sen ändå. 

    Det som finns dokumenterat om våldet är sådant han själv har berättat för socialtjänsten. Men det är tydligen inte hållbart i brottsmål mer än som stödbevisning möjligtvis. Däremot väger det tungt i en vårdnadstvist där beviskraven är mindre och det ju är socialtjänsten som utreder. 

    Fan alltså, det är så krångligt. 

  • Mon 4 Nov 2019 12:17
    #13
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-04 11:57:18 följande:

    Anledningen till att jag inte ansökt om enskild vårdnad än är för att det känns så hopplöst med allt man läser om. Att det är i princip omöjligt även om mannen är dömd för misshandel.

     

    Även för att jag läst om hur ens trovärdighet i polisutredningen sjunker enormt om det pågår en utredning om våld mot mig, samtidigt som jag driver en vårdnadstvist mot samma man.

    Så rent strategiskt är det bäst att invänta eventuell dom mot pappan. Men hur länge kan det ta? Blev förhörd förra veckan kring våld han utsatte mig för för 2 år sedan liksom. Och det läggs kanske ner sen ändå. 

    Det som finns dokumenterat om våldet är sådant han själv har berättat för socialtjänsten. Men det är tydligen inte hållbart i brottsmål mer än som stödbevisning möjligtvis. Däremot väger det tungt i en vårdnadstvist där beviskraven är mindre och det ju är socialtjänsten som utreder. 

    Fan alltså, det är så krångligt. 


    Det är inte omöjligt att få egen vårdnad när det finns våld med i bilden. Just i det fallet jag känner till så var det till och med rätt lätt.

    Jag tror däremot att det ligger en mycket i fatet om man framstår som inte samarbetsvillig. Kan tänka mig att det ofta är det som ligger bakom fall där kvinnor förlorat vårdnaden att de faktiskt har stuckit med barnen olagligt. Det är ju sjukt att det blir så i fall där man handlat av rädsla för sin man. Men just därför så finns det en poäng i att göra det rätt så att man inte blir misstrodd vid en eventuell vårdnadstvist sedan. Möjligtvis är det som du säger bäst att invänta dom. Hur akut är det hela för dig?

    Vet du hur din man ställer sig till det hela? Vill han ha vårdnaden? Eller är det möjligt att han han går med på att du får ensam vårdnad?
  • Mon 4 Nov 2019 12:30
    #14
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-04 11:57:18 följande:

    Anledningen till att jag inte ansökt om enskild vårdnad än är för att det känns så hopplöst med allt man läser om. Att det är i princip omöjligt även om mannen är dömd för misshandel.
     
    Även för att jag läst om hur ens trovärdighet i polisutredningen sjunker enormt om det pågår en utredning om våld mot mig, samtidigt som jag driver en vårdnadstvist mot samma man.
    Så rent strategiskt är det bäst att invänta eventuell dom mot pappan. Men hur länge kan det ta? Blev förhörd förra veckan kring våld han utsatte mig för för 2 år sedan liksom. Och det läggs kanske ner sen ändå. 

    Det som finns dokumenterat om våldet är sådant han själv har berättat för socialtjänsten. Men det är tydligen inte hållbart i brottsmål mer än som stödbevisning möjligtvis. Däremot väger det tungt i en vårdnadstvist där beviskraven är mindre och det ju är socialtjänsten som utreder. 

    Fan alltså, det är så krångligt. 


    Angående tidplan mm kring brottmålet, prata med målsägandebiträdet.

    Har du proffshjälp att driva vårdnadsfrågorna?

    Varför vill du flytta, är det bråttom?
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Mon 4 Nov 2019 14:42
    #15

    Ja, jag bör väl hålla ut till eventuell dom.. Jag har en advokat i brottmålet som jag kan rådfråga, men hon har ingen aning om hur länge processen kan ta för polismyndigheten är i kris säger dom själva..

    Jag och exet planerade att flytta gemensamt innan separationen. Så barnet står i kö till förskola och engelsk skola i nya staden som jag gärna vill att hen ska få gå i. Och jag har utbildat mig och är klar till sommaren, och vill verkligen inte bo kvar där vi bor i nu, vi flyttade endast hit för mina studier. Jag har faktiskt inte ens vågat fråga mitt ex än hur han ställer sig till det hela. (Han har dessutom kontaktförbud så allt går via en kontaktperson). Men jag har försökt lista positiva saker med nya staden som jag vill flytta till, alla möjligheter för barnet jämfört med där vi bor nu osv att presentera för exet vid lämpligt tillfälle. Men det är ca 30 mil så jag vet inte hur jag ska kunna lägga upp ett fungerande umgänge för hans del med tanke på att de inte är några övernattningar. 

    Det enda jag vet till 100% som skulle funka är att muta honom, sorgligt men sant, men det är svårt att göra via kontaktperson..

  • Anonym (-)
    Mon 4 Nov 2019 14:45
    #16

    Jag tänker främst på barnet som förlorar en av sina föräldrar...

  • Mon 4 Nov 2019 15:02
    #17
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-04 14:42:50 följande:

    Ja, jag bör väl hålla ut till eventuell dom.. Jag har en advokat i brottmålet som jag kan rådfråga, men hon har ingen aning om hur länge processen kan ta för polismyndigheten är i kris säger dom själva..

    Jag och exet planerade att flytta gemensamt innan separationen. Så barnet står i kö till förskola och engelsk skola i nya staden som jag gärna vill att hen ska få gå i. Och jag har utbildat mig och är klar till sommaren, och vill verkligen inte bo kvar där vi bor i nu, vi flyttade endast hit för mina studier. Jag har faktiskt inte ens vågat fråga mitt ex än hur han ställer sig till det hela. (Han har dessutom kontaktförbud så allt går via en kontaktperson). Men jag har försökt lista positiva saker med nya staden som jag vill flytta till, alla möjligheter för barnet jämfört med där vi bor nu osv att presentera för exet vid lämpligt tillfälle. Men det är ca 30 mil så jag vet inte hur jag ska kunna lägga upp ett fungerande umgänge för hans del med tanke på att de inte är några övernattningar. 

    Det enda jag vet till 100% som skulle funka är att muta honom, sorgligt men sant, men det är svårt att göra via kontaktperson..


    Anlita ett ombud för att få hjälp i vårdnads och flyttärendet.

    Överväg att köpslå med ditt ex via ett ombud, t ex i frågor om umgänge, underhåll mm. Kan vara värt att offra lite för att snabbt få en långsiktigt bra lösning.


Svar på tråden Ni som flyttat iväg med barnet trots gemensam vårdnad