• Anonym (TS)

Bonusmamma bättre?

Sen vår separation har mitt barn fått en bonusmamma, som faktiskt är en bättre person än jag som biomamma. Hon har mer energi, en mer positiv livsinställning och är väldigt driftig men ändå kärleksfull. Kanske lite så jag önskar att jag skulle orka vara.

Jag har ångest och depression som drar ner min ork, och separationen har försämrat mitt mående. Jag tar självklart hand om mitt barn och ger det all kärlek jag kan. Men känner mig nästan överflödig. Är jag som biomamma nödvändig?

• Svar på tråden Bonusmamma bättre?
  • Ess

Klart du är nödvändig, du är ju barnets mamma. En plats som hon aldrig kan ta.

Ta chansen att vila upp dig och samla kraft, för hittar hon och pappan på saker så kan du ta det lite lugnt och va mer hemma med barnet och behöver inte sysselsätta det hela tiden.

• Pope Joan II
    Anonym (TS) skrev 2019-11-04 08:14:51 följande:

Sen vår separation har mitt barn fått en bonusmamma, som faktiskt är en bättre person än jag som biomamma. Hon har mer energi, en mer positiv livsinställning och är väldigt driftig men ändå kärleksfull. Kanske lite så jag önskar att jag skulle orka vara.

Jag har ångest och depression som drar ner min ork, och separationen har försämrat mitt mående. Jag tar självklart hand om mitt barn och ger det all kärlek jag kan. Men känner mig nästan överflödig. Är jag som biomamma nödvändig?

Ja, det är du. Självklart är du inte överflödig ens om du är deprimerad men det är förstås jättebra och nödvändigt för ditt barn att det finns andra i barnets närhet som mår bra och har ork att vara både positiv, driftig och kärleksfull. På det sättet räcker det med att du också är kärleksfull - utan att vara driftig och positiv - medan du arbetar på att bli frisk från din depression och kunna hantera din ångest. 
  • Anonym (TS)

Jag känner inte att jag som mamma tillför något till barnet. Egentligen kanske jag borde låta barnet bo där på heltid och försvinna ur bilden. Jag kämpar med måendet och har gjort det i många år. Försöker hålla orken uppe den veckan barnet är här.

• Anonym (TS)

Behöver man alltid sin mamma? Vad kan en mamma ge som en annan inte kan?

• Anonym (t)

Det är din depression som talar
    Självfallet behöver ditt barn dig. Oavsett om ni hittar på aktiviteter eller sitter hemma i soffan och läser en bok eller bara samtalar.
    Ingen kan ersätta dig
    Du kommer snart se mindre bra sidor hos bonusmamman, alla personer har bra och dåliga sidor

• Anonym (t)
    Anonym (TS) skrev 2019-11-04 08:47:17 följande:

Behöver man alltid sin mamma? Vad kan en mamma ge som en annan inte kan?

Du är barnets primära anknytningsperson och står för tryggheten
  • Anonym (Jenny)

TS, det är din depression som talar. Jag känner igen mig i dina känslor, har haft djupa depressioner ett par gånger i mitt liv.

Du är självklart jätteviktig och helt oersättlig för ditt barn! Släpp pressen för tillfället att ni måste vara ständigt aktiva för att det "ska räknas".

Har du kontakt med psykiatrin? Det behövs ingen remiss till öppenpsykiatrin, man kan söka själv. Du kanske redan går där, men jag frågar ändå för många går hemma i det tysta och lider.

Pröva medicin, har du gjort det och inte tyckte att det fungerade så pröva en annan? Det finns en uppsjö av antidepressiva och alla passar inte alla. Man kan få testa sig fram.

Hos psykiatrin kan du även be om att få komma på KBT-behandling mot ångesten.

Jag tror att du gör detta redan, men: prata med ditt barn om allt möjligt, läs böcker och tidningar, titta på en film eller serie ihop, rita teckningar, pärlplattor, pussel, ta en promenad när det går, ge många kramar.

Strunta i vad bonusmamma gör eller se det som att hon avlastar dig med utomhusaktiviteter osv så att du och barnet kan ha riktig kvalitetstid istället.

Du är jätteviktig TS!

Kram på dig

• Anonym (TS)

Ja jag var ju den första anknytningspersonen och barnets trygghet första åren. Men nu kan väl barnet få samma trygghet av sin pappa och bonusmamma egentligen...?

Vi stod varandra väldigt nära innan separationen, men känns som närheten försvunnit lite i och med varannan vecka bara.

• Anonym (TS)

Den här bonusmamman verkar faktiskt inte ha dåliga sidor. Hon är en av få människor på denna jord som är trygg, glad och driftig i sig själv, ödmjuk, kärleksfull och tacksam för allt fint i sitt liv. Allt som jag önskar att jag kunde vara.

• Anonym (TS)

Jag har gått i terapi och ätit medicin, det har hjälpt lite men inte så mycket. Väntar på besked om terapi men blivit varnad att det kan dröja att få hjälp.

Svar på tråden Bonusmamma bättre?