• Anonym (Panik!)

Han har bytt våran bostad!!

Jag och mannen ligger i skilsmässa. Vi turas om att bo i vår lägenhet medan vi försöker byta den till två mindre. I veckan var det min tur och när posten kom fanns det ett brev om att lägenheten är bytt till en annan i hans namn! Han har alltså gjort detta bakom min rygg! Vad gör jag?!!

• Svar på tråden Han har bytt våran bostad!!
  • Anonym (Sicken idiot)

Är du på kontraktet? Är det barn inblandade? 

Det jag skulle göra först är att kontakta hyresvärden och säga ifrån där om att du inte är med på det. Vänta inte utan gör det direkt. Sen kontakta honom och påpeka att du inte är med på detta byte.

• Fjäril kär

Men ibland har man oturen att ett byte inte kan genomföras samtidigt utan med viss förskjutning. Han kanske helt enkelt fått bostad före dig för att ingen annan velat ha just den lägenheten?

• Kjell2
    Anonym (Panik!) skrev 2019-11-04 09:51:18 följande:

Jag och mannen ligger i skilsmässa. Vi turas om att bo i vår lägenhet medan vi försöker byta den till två mindre. I veckan var det min tur och när posten kom fanns det ett brev om att lägenheten är bytt till en annan i hans namn! Han har alltså gjort detta bakom min rygg! Vad gör jag?!!

Kontakta hyresvärden snarast!
  • Anonym (Sicken idiot)
    Fjäril kär skrev 2019-11-04 09:55:25 följande:

Men ibland har man oturen att ett byte inte kan genomföras samtidigt utan med viss förskjutning. Han kanske helt enkelt fått bostad före dig för att ingen annan velat ha just den lägenheten?

Han kan ju inte säga upp lägenheten eller använda den som byte bakom TS rygg ändå. TS bor ju också i lägenheten!!
  • Anna60

Nej, så får han inte göra. Kontakta hyresvärden och beskriv situationen. 

• Anonym (U)

Som andra sagt, kontakta hyresvärden omgående och sen låter det som att det inte vore en dum ide att skaffa ett ombud som kan hjälpa dig här.
    Det finns gott om advokatbyråer som ger ett första samtal gratis, använd det, är mitt råd. 

• Anonym (m)

Ring även hyresgästföreningen och rådgör

• Anonym (Panik!)
    Anonym (m) skrev 2019-11-04 11:17:35 följande:

Ring även hyresgästföreningen och rådgör

Jag ringde hyresgästföreningen och det enda jag fick av dom var numret till en advokat som sa att det här kommer att bli dyrt! Jag har inga pengar! Är det verkligen möjligt att det får vara såhär?!
  • Anonym (Krissa)
    Anonym (Panik!) skrev 2019-11-04 12:49:28 följande:

Jag ringde hyresgästföreningen och det enda jag fick av dom var numret till en advokat som sa att det här kommer att bli dyrt! Jag har inga pengar! Är det verkligen möjligt att det får vara såhär?!

Vem står på kontraktet? Har ni barn? För om ni har barn så får han inte göra så och det är något kanske soc kan hjälpa till med?
  • Kjell2
    Anonym (Panik!) skrev 2019-11-04 12:49:28 följande:
    Ring hyresvärden och säg att du inte har gått med på något byte och fråga hur de har kunnat byta utan godkännande från dig som bor i lägenheten.
Svar på tråden Han har bytt våran bostad!!