• Mon 4 Nov 2019 17:42
    23162 visningar
    139 svar
    139
    23162

    6 misslyckade återföringar - vad nu?

    Hedblomster skrev 2019-11-04 11:46:46 följande:

    Hej!

    Vi har precis misslyckats med vår sjätte embryoåterföring och skulle vilja ha tips från er kunniga människor därute. 

    Lite bakgrund:
    Vi är 29 respektive 30 år, försökt sedan mars 2017. Fick ett utomkvedshavandeskap ett par månader senare och opererade bort ena äggledaren.

    Utredningen våren 2018 visade ingenting, inte heller spolningen av den äggledare jag har kvar.

    Började vår första ivf i januari 2019, privat på Livio Falun. Kort protokoll, 13 ägg ut, tio befruktade. Ett återfördes färst, två frystes ned på dag fem och två frystes på dag 6. Färsk återföring blev ingenting. Första frysta återföringen blev ingenting. Fick förresten lutinus även här med FET i naturlig cykel. Andra frysta fick jag lutinus, progynon och trombyl efter återföring. Blev ett plus som höll i sig i några dagar innan jag fick hugg i magen och blod och plusset försvann. Vid tredje frysta återföringen skulle vi få återföra våra två kvarvarande embyon men ett klarade inte upptining. Alltså blev det ett kvar som dock inte var perfekt. Fick återigen lutinus, progynon och trombyl men det blev inget. 

    Vår andra ivf började vi nu i augusti på Akademiska i Uppsala. Samma protokoll, tolv ägg ut och elva befruktades. Ett återfördes färskt och fyra frystes ned på dag fem. Färska återföringen blev inget. Första frysta tog jag bamyl på eget bevåg (ca 80 g per dag) samt lutinus och det blev ett plus, men även här gick det bara någon dag innan jag fick hugg i magen och blödning och nu är plusset borta. 

    Sammanlagt är alltså sex blastocyster återförda från två äggplock. Vi har tre kvar i frysen just nu. 

    Jag har fått recept på trombyl igen från en privat gynekolog så det kommer jag ta. Men annars då? Vad kan jag önska från min läkare? De på Akademiska har sagt att de inte ger annan medicin än lutinus. 

    Bör vi försöka igen utan några ändringar? Bör jag byta kost? Gå till Marie på Fertilitetplus? Byta klinik när våra frysta är slut? Böna om två embryon insatta?

    Vi har inte riktigt ekonomisk möjlighet just nu för utredning utomlands. Jag har varit i kontakt med Fertilitetplus men även det blir ganska dyrt med resorna. Men är det några prover jag absolut borde ta via dom eller tex Werlabs? I så fall får vi punga ut. 

    Vet att det finns många här med enorm kunskap så hoppas på tips! Men om inte har jag i alla fall fått skriva av mig :)


    Hedblomster- Fråga din klinik om du kan få prednisolon (Kortisontabletter) inför nästa gång, det kan göra att embryot får lättare att fästa.

    Jag kan också tipsa dig om ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten för analys. Man gör BÅDE Locus Medicisustestet och 11 in one testet. Det kostar 300euro totalt. För om man har baciller i livmoderna så kan det göra det svårare för embryot att fästa. Om baciller hittas så får både mannen och kvinnan varsin antibiotikakur (man får recept som kan lösas ut på svenskt apotek).
    Läs mer här: www.ivfserum.com/infection-screening/

    Du är också välkommen till Atentråden, där finns många i samma sits som dig som sökt hjälp utomlands hos ivfSerum och hos Life clinic. Båda klinikerna finns i Aten. Dr D på Life clinic i Aten behandliar sina patienter med bland annat Trombyl, Fragmin, Prednisolon och Intralipiddropp och även andra mediciner som tex Humira eller Neupogen.
  • Mon 4 Nov 2019 17:45
    #5
  • Mon 11 Nov 2019 10:45
    #18
    Hedblomster skrev 2019-11-10 15:34:55 följande:
    Jag ska ta upp det med sambon och se vad han tycker, det är ju ändå 300 euro... Men nu har jag precis haft mens så det blir i så fall efter nästa eventuellt misslyckade försök! Har läst lite om det och det verkar inte allt för krångligt att genomföra. Förstår dock inte riktigt vad det är för vätska man ska blanda i blodet?
    Man blandar ut mensblodet med lite koksaltlösning i ett urinprovrör som man skickar till labbet i Aten. Man späder ut blodet lite så att det inte ska torka in i röret under resan till labbet.

    Du behöver bara 5 saker för att göra Mensblodtestet:
    1. Vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Olsson etc)
    2. Några frimärken (jag köpte på Pressbyrån)
    3. Urinprovrör med skruvkork (finns att köpa på tex Apotea.se)
    4. Koksaltlösning att späda blodet med lite (finns på Apotea.se)
    5. bruksanvisningen inkl adressen att posta till som du hittar här:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Ett bra tips är att köpa alla saker och skriva ut instruktionen redan nu och lägga det tillsammans i en kasse, så är allt klart i god tid innan nästa mens kommer, så gjorde jag.
  • Wed 13 Nov 2019 22:44
    #21
    Hedblomster skrev 2019-11-13 18:31:35 följande:

    Idag har jag pratat med en läkare på kliniken. Kom väl inte fram till så mycket men hon sa att vi kan testa en stimulerad cykel även om inget tyder på att det skulle vara bättre, men för att prova. Det hinner vi dock inte innan jul och eftersom vi har tre frysta embryon gör vi en i naturlig cykel först, och går inte det en stimulerad efter jul. Kommer ta crinone istället för lutinus men det är ju i princip samma men jag tycker att lutinus är störigt så skönt att byta i alla fall. Ska in och göra ett ultraljud på fredag för att se om någon äggblåsa är på G, brukar inte göra det men hon ville kolla för säkerhets skull. Sedan ska jag ta ägglossningstest både morgon och kväll istället för bara morgon som de sagt förut. Hoppas inte omslag sker på måndag för då har de stängt på återföringsdagen... Utöver det har jag ju fått trombyl av en privat gyn, men det har jag ju tagit förut så inga större förhoppningar där.

    Läkaren sa också att man kan fundera på hysteroskopi framöver men det måste min hemortsläkare besluta om, de kunde bara skicka en rekommendation dit. Jag hade tänkt fråga om två embryon men jag fegade ur för jag var rädd att få nej. Nu ångrar jag mig dock. Nåväl, snart dags för vår sjunde återföring...


    Det du kan göra om du vill få tillgång till kortison eller andra mediciner (inför 7e insättningen) är att boka ett privat läkarbesök hos Dr Rika i Stockholm. Ett besök där kostar 2000kr.
  • Thu 21 Nov 2019 07:06
    #36
    Hedblomster skrev 2019-11-20 11:38:09 följande:

    Skönt att få testa iaf! Verkar vara många läkare som absolut inte skriver ut sånt, bland annat mina.

    Nej man gör nog bara pgd i Sverige om man har sån balanserad translokation tror jag det heter, vet inte vilka prover man tar för att få veta det men vissa verkar ha fått veta att de har det när de gör missfallsutredning.

    Ja visst, det är ju lite pengar. Och det finns ju massor av olika tester och grejer utomlands så hur vet man vad man ska lägga pengarna på? Men det är iaf enkelt att genomföra och det låter väl rimligt att man kan ha infektion av något slag. Jag har tex haft klamydia ett par ggr och jag vet att de bland annat kollar efter nån slags dold klamydia.


    Blodprovet som tas på mannen och kvinnan vid svensk missfallsutredning och infertilitetsutredning (om man aldrig blir gravid) kallas Kariotyping. Då tittar man på kromosomerna på 50 celler på varje person. Då kan man i vissa fall upptäcka en balanserad translokation, dvs om kromosomer bytt plats med varandra, eller om patienten saknar någon kromosom eller har någon för mycket.
  • Thu 9 Jan 2020 22:06
    #72
    Hedblomster skrev 2020-01-09 21:56:51 följande:

    Idag gjorde jag hysteroskopi! Det ser helt normalt ut i min livmoder, haha... Som väntat alltså. Men då kan jag utesluta det. Dags att tänka framåt mot återföring nr 8. Ska ha ägglossning om ett par dagar så ska ringa och fråga om vi inte kan få göra en FET i naturlig cykel nu, eller om man måste vänta tills nästa cykel.


    Man gör inte insättning i samma månad man gjort hysto, utan man väntar till nästa cykel efter nästa mens.Hoppas nästa försök går bra.
  • Tue 3 Mar 2020 19:51
    #79
    Hedblomster skrev 2020-03-03 15:56:04 följande:

    Hej alla! Jag tänkte uppdatera den här tråden igen och inte bara "leave it hanging"...

    Vi har precis misslyckats med vår åttonde återföring. En kvar i frysen men den orkar jag knappt bry mig om. Innan den senaste återföringen gjorde jag en hysteroskopi som inte visade något konstigt alls.

    Vi tänkte köra en tredje behandling i Sverige också men sen funderar vi på att söka oss utomlands och jag är inne på äggdonation. Kan det vara något tror ni? Jag bryr mig inte om generna men vi har ju fått rätt många ägg och flera blastocyster... Kan äggdonation göra någon skillnad?

    Tills dess funderade jag på lite andra tester. Min klinik ändrar ingenting så det är upp till oss att hitta hjälp på annat håll.

    1. Jag funderar på mensblodtestet som nämnts här i tråden. Har inte hittat några forskningsstudier som gör mig övertygad men jag är villig att prova.

    2. Jag funderar också på att åka till fertilitetplus och ta såna prover på NK-celler.

    3. Borde jag be att få prova långa protokollet? Vi har bara gjort korta.

    Vi kommer i dagsläget inte åka till tex Grekland för immunutredning för vi har inte råd, vi sparar hellre till behandling när vi är klara i Sverige och då kanske det blir aktuellt. Vi kommer inte heller göra något ERA-test nu eftersom min klinik sagt att de inte skulle ta hänsyn till resultatet ändå, men vem vet i framtiden.

    I övrigt känner jag mig bara helt förkrossad.


    Beklagar verkligen att du misslyckats med ditt 8e försök.

    Om du har frågor om Mensblodtestet så hör av dig. Jag gjorde det testet för några år sen, och väldigt många av kvinnorna i Atentråden har också gjort Mensblodtestet.

    Det har visat sig att Barnmorskan Marie som driver Fertilitetplus som eget företag, kan inte förstå och analysera provsvaren på dessa NK-tester hon tar. Så gör ingen utredning där, spara istället alla de pengarna tills du har råd att göra en riktig immunutredning via Life clinic. Det kostar ca 20.000kr.

    Har du inte möjlighet att resa till Aten så kan man bli Dr Ds patient och få hans remisser skickade till sig. Med hjälp av dem så kan man boka tid på Sophiakliniken i Stockholm och så drar de blodet och man får rören fyllda med blod utlämnade till sig, förpackar dem själv och man tar sig till Arlanda samma dag och skickar rören till labbet i USA med Fedex. Detta måste ske på en måndag eller tisdag så att blodet kommer fram till USA innan helgen.
  • Tue 3 Mar 2020 20:29
    #80
    Hedblomster skrev 2020-03-03 15:56:04 följande:

    Hej alla! Jag tänkte uppdatera den här tråden igen och inte bara "leave it hanging"...

    Vi har precis misslyckats med vår åttonde återföring. En kvar i frysen men den orkar jag knappt bry mig om. Innan den senaste återföringen gjorde jag en hysteroskopi som inte visade något konstigt alls.

    Vi tänkte köra en tredje behandling i Sverige också men sen funderar vi på att söka oss utomlands och jag är inne på äggdonation. Kan det vara något tror ni? Jag bryr mig inte om generna men vi har ju fått rätt många ägg och flera blastocyster... Kan äggdonation göra någon skillnad?

    Tills dess funderade jag på lite andra tester. Min klinik ändrar ingenting så det är upp till oss att hitta hjälp på annat håll.

    1. Jag funderar på mensblodtestet som nämnts här i tråden. Har inte hittat några forskningsstudier som gör mig övertygad men jag är villig att prova.

    2. Jag funderar också på att åka till fertilitetplus och ta såna prover på NK-celler.

    3. Borde jag be att få prova långa protokollet? Vi har bara gjort korta.

    Vi kommer i dagsläget inte åka till tex Grekland för immunutredning för vi har inte råd, vi sparar hellre till behandling när vi är klara i Sverige och då kanske det blir aktuellt. Vi kommer inte heller göra något ERA-test nu eftersom min klinik sagt att de inte skulle ta hänsyn till resultatet ändå, men vem vet i framtiden.

    I övrigt känner jag mig bara helt förkrossad.


    Ja, Äggdonation kan göra skillnad, men jag skulle råda er att börja att kolla upp spermierna, genom att göra Sperm dna fragmentationstest. För problemet kan finnas där också. Så var det för oss.

    Det räcker inte att bara göra ett spermaprov och mäta mängd och antal rörliga. Min man gjorde Sperm dna fragmentationstest hos Avaclinic i Riga och det visade sig att det fanns både dnafel och fragmentationsfel på spermierna. Så vi behöver använda spermadonator för att få barn.

    Så kolla upp alla olika faktorer.
  • Wed 11 Mar 2020 15:57
    #84
    Hedblomster skrev 2020-03-11 15:48:50 följande:

    Tack alla för era svar! Jag har läst allt ni skrivit men inte orkat svara för det har varit jobbigt sista tiden. Såg att någon frågade om vi testat fragmin, prednisolon mm. De har vi inte för vår landstingsklinik tror inte på det. Trombyl har jag tagit kanske fyra eller fem av återföringarna.

    Jag hade ett samtal med en läkare på kliniken idag inför återföring nr 9. Jag ville gärna ha en plan inför att den högst troligt också misslyckas. Jag önskade att få göra kromosomtest samt långt protokoll nästa gång så jag gjort exakt samma protokoll båda gångerna. Hon tog med sig vårt "fall" och diskuterade med överläkarna och andra doktorer men de kom fram till att vi inte ska göra kromosomtest eller långt protokoll. De tror inte att det skulle gynna oss. Vi ska alltså fortsätta exakt som innan för de tycker vi har testat det som finns att göra redan, tex hysteroskopi. Vi har testat stimulerad FET en gång och de tyckte att det räckte så nu ska vi göra nr 9 i naturlig cykel. Sedan ska vi vänta en månad innan ni sprutstart så hinner vi "åtminstone göra en återföring till innan sommaren"..... Jag får PANIK. Det känns skit. Men lovade sambon en behandling till i Sverige...


    Kan du inte övertala sambon att byta till någon klinik utomlands istället? Om man inte förändrar något inför varje nytt försök så kommer ju inte resultatet att förändras heller....Känns ju inte som att er svenska klinik kan/vill hjälpa er tillräckligt mycket för att ni ska kunna lyckas.
    Börja kolla upp olika kliniker utomlands på egen hand föreslår jag, så att du har koll på läget ifall/när du lyckats övertala sambon....
    Lycka till.
  • Thu 12 Mar 2020 11:44
    #86
    Sthlmsthlm skrev 2020-03-12 05:39:17 följande:

    Det är inte säkert att kromosomtest i sverige skulle hjälpa er. Det kallas PGD och testar endast ett fåtal ärftliga kromosomfel, dvs ni måste själva ha dem. Sverige är ett U-land. 

    Det ni borde göra är PGS, där man testar embryot för alla kromosomfel (alltså mycket mer omfattande än NIPT). Det finns tillgängligt utomlands ex Riga, Finland (en "bonus" är att ni kan välja kön på embryot innan ni sätter tillbaks).


    PGS kan nog vara bra. Men klinikerna borde informera om riskerna också.

    Vi gjorde PGS på våra embryon på Avaclinic i Riga. Men det är förbjudet att välja kön i Lettland, så där får man EJ välja kön. Vet inte om det var tillåtet förr, men numera är det då förbjudet. Man kan få veta kön, men först EFTER insättning (så är det nu på Avaclinic i Riga).

    En stor nackdel med PGS visade sig när vi skulle tina upp våra embryon för FET var att flera dog pgr av PGS. Dr Lakutin erkände för oss att det var pgr av PGS. En väninna till mig råkade ut för samma sak, på samma klinik, ALLA deras embryon som de gjort PGS på dog vid upptining, så det fanns inget att göra insättning på.....de fick åka hem utan någon insättning.
  • Thu 12 Mar 2020 16:40
    #90
    Hedblomster skrev 2020-03-12 14:07:36 följande:

    Jag menade alltså inte pgs eller pgd när jag skrev kromosomtest utan karyotyping tror jag det heter, som är ett blodprov man tar på mannen och kvinnan! Ingår nog i missfallsutredning tror jag annars. Men pgs funderar vi på när vi väl vänder oss utomlands, men tror inte vi skulle vilja veta kön ändå, bara att det är normalt.


    Har ni inte gjort missfallsutredning eller infertilitetsutredning genom Landstinget? Ja, Kariotyping ingår vid missfallsutredning.

    Men, det finns ett STORT problem med Kariotyping på blod- och det är att blodet inte visar hela sanningen. Man behöver även göra Sperm dna fragmentationstest. Det testet är viktigare än blodet enligt min uppfattning Min man har 100% normalt på Kariotyping på blodet, men vid Sperm dna fragmentationstest i Riga visade det sig att det fanns både dnafel och fragmentationsfel på sperman så vi behöver använda spermadonator för att få barn.

    Så ska välja att bara göra ett test på mannen-gör då Sperm dna fragmentationstest !
  • Fri 13 Mar 2020 18:15
    #92
    Sthlmsthlm skrev 2020-03-13 15:54:57 följande:

    Så tråkigt, det sämsta möjliga utfall. Vi gjorde PGS och det gick bra. Gjorde KUB för "skoj skull" och fick 1/20000. Vi ville inte veta kön, så frågade inte om det utan tog bara bästa embryot. Däremot har jag frågat och fått veta vad det är för kön på det som är i frysen. Båda har samma, så skulle vi försöka vet vi ju vad det blir... 


    Jag läste din tråd här på Familjeliv innan vi gjorde PGS på Avaclinic och läste sen att av era 5 embryon var 2 friska och att du sen fick en dotter. Det är inga problem med PGS så länge embryona är färska. Men kan vara bra att vara medveten om att en hel del embryon som man gjort PGS på ej klarar upptining.
  • Mon 16 Mar 2020 08:55
    #99
    +1
    Sthlmsthlm skrev 2020-03-15 22:40:15 följande:

    Alla fryses vid PGS alltid så du får aldrig tillbaks färska. Så det är ju en risk.


    Jag fick tillbaka 2 färska embryon första gången på dag 6. De hade gjort då PGS på alla embryon på dag 5 samma cykel som äggplock gjorts på donatorn.
  • Wed 25 Mar 2020 20:45
    Hedblomster skrev 2020-03-21 09:36:10 följande:

    Jag frågade, de kan inte ta emot mensblodtest nu tyvärr. Tror inte de har stängt men det hade med postgång att göra.


    Det är Utegångsförbud nu i Grekland pgr av Coronaviruset stod det på texttv härmodagen. Så du får vänta med Mensblodtest och annat nu tills i höst och hoppas att läget är bättre då ang Corona. Annars får du göra det 2021.
Svar på tråden 6 misslyckade återföringar - vad nu?