• Sthlmsthlm

6 misslyckade återföringar - vad nu?

Jag gjorde sex fulla IVF (fick aldrig något till frysen) och inget tog. Fick aldrig plus trots att några blastocyster såg bra ut. Herregud vad jag höll på med vitaminer, akupunktur, blodförtunnande.

Gick vidare med äggdonation i Riga och blev gravid på första försöket. Testade positivt på min 41-års dag efter 5,5 års aktiva försök. Lycka. 

Nu till det sjukaste. Blev spontant gravid vid 44 år. När mensen var försenad trodde jag att jag gått in i klimakteriet, men så testade jag plus. Alltså, what?! 

Kroppen alltså... det blir som det blir.  Men skulle ändå rekommendera ÄD som den kortaste vägen till målet.

• Sthlmsthlm

Det är inte säkert att kromosomtest i sverige skulle hjälpa er. Det kallas PGD och testar endast ett fåtal ärftliga kromosomfel, dvs ni måste själva ha dem. Sverige är ett U-land. 

Det ni borde göra är PGS, där man testar embryot för alla kromosomfel (alltså mycket mer omfattande än NIPT). Det finns tillgängligt utomlands ex Riga, Finland (en "bonus" är att ni kan välja kön på embryot innan ni sätter tillbaks).

• Sthlmsthlm
    UndrandeSökare skrev 2020-03-12 11:44:57 följande:
    PGS kan nog vara bra. Men klinikerna borde informera om riskerna också.

Vi gjorde PGS på våra embryon på Avaclinic i Riga. Men det är förbjudet att välja kön i Lettland, så där får man EJ välja kön. Vet inte om det var tillåtet förr, men numera är det då förbjudet. Man kan få veta kön, men först EFTER insättning (så är det nu på Avaclinic i Riga).

En stor nackdel med PGS visade sig när vi skulle tina upp våra embryon för FET var att flera dog pgr av PGS. Dr Lakutin erkände för oss att det var pgr av PGS. En väninna till mig råkade ut för samma sak, på samma klinik, ALLA deras embryon som de gjort PGS på dog vid upptining, så det fanns inget att göra insättning på.....de fick åka hem utan någon insättning.
    Så tråkigt, det sämsta möjliga utfall. Vi gjorde PGS och det gick bra. Gjorde KUB för "skoj skull" och fick 1/20000. Vi ville inte veta kön, så frågade inte om det utan tog bara bästa embryot. Däremot har jag frågat och fått veta vad det är för kön på det som är i frysen. Båda har samma, så skulle vi försöka vet vi ju vad det blir... 
  • Sthlmsthlm
    UndrandeSökare skrev 2020-03-13 18:15:14 följande:

Jag läste din tråd här på Familjeliv innan vi gjorde PGS på Avaclinic och läste sen att av era 5 embryon var 2 friska och att du sen fick en dotter. Det är inga problem med PGS så länge embryona är färska. Men kan vara bra att vara medveten om att en hel del embryon som man gjort PGS på ej klarar upptining.

Alla fryses vid PGS alltid så du får aldrig tillbaks färska. Så det är ju en risk.
  • Sthlmsthlm

Man glömmer fort men så här var PGS för mig. Av 6 ägg blev 3 bra embryon som gick att frysa. På dem gjordes PGS. Alla var ?friska? från kromosomfel. De tinade ett som jag fick tillbaks I nästa cykel som blev min dotter. Har de andra två kvar i frysen där.

Fick gå tillbaks till gamla mail och kolla :)

Svar på tråden 6 misslyckade återföringar - vad nu?