6 misslyckade återföringar - vad nu?
Det att ni skulle behöva ändra på nåt för annars ändras ju inte resultatet är ju faktiskt inte riktigt så. IVF är ju en behandling som lyckas eller misslyckas, det finns inget?rätt sätt? som alla lyckas på, och de andra sätten skulle vara fel... Man gör om och gör om och håller tummarna. Visst är det tufft, och det är ju mänskligt att tänka att om vi bara gör nåt annorlunda så DÅ kommer det gå. Men det är ju bara 30% chans för varje försök.
På samma sätt som alla mänskor inte blir gravida varje månad, det finns olika ägg och olika kromosomer och ägget kanske inte lyckas fästa eller spermien lyckades inte befrukta ägget... Saker som läkaren/du inte kan göra något åt. Men då försöker man nästa månad igen, samma procedur i sovrummet ;) Försöka om igen. Det samma gäller ju IVF, det misslyckas troligtvis inte för att du absolut ska ha en viss medicin som du inte nu hade, eller någon annan detalj som du nu inte hade. Grekland kan säkert också vissa saker men jag skulle vilja hjälpa bort från tanken att det finns ?ett rätt svar? som du behöver söka på en ny klinik. Det är inte produktivt eller klokt att tänka så, tycker jag... Med IVF så behöver man ju upprepa och upprepa för att pricka in den 30-40% (ungefär då) chansen att bli gravid. Spelsr man på lotto där chansen är 30-40% så kan det bra hända att man förlorar mpnga gånger, utan att det då hjälper att välja en ny rad och spela den i stället... Jag menar, ändrar man något hela tiden så ger man ju inte det en chans att pricka in den där procenten.
Vi har själva gjort 5 IVF och gått många långa diskussioner med olika läkare. Om du inte kännner förtroende för din klinik så är det säkert bäst att byta. Men bara för att de inte erbjuder alla mediciner eller dropp som man kan läsa på nätet, eller bara för att de inte vill göra olika på varje försök, så låter det inte som det är någon dålig klinik :)
Hoppas ingen tar illa vid sig, jag önskar bara ge en tanke.