• Sara Es

    Är migrän mediciner skadlig för Foster?

    Hej. Jag är i v 16. Har migrän i flera år och får ofta nu under graviditeten. Brukar tar sumatriptan i tabletter och spruta form. Under graviditeten har tagit flera gånger medicinen. Har frågat 4 läkare om det är ok att ta dem. Två läkare sa absolut får jag inte ta och två läkare sa att det är ok. Vill fråga er som var gravid och tagit sumatriptan fick ni friska barn senare? Jag är jätte orolig. Tacksam för svaret.

  • Svar på tråden Är migrän mediciner skadlig för Foster?
  • Jag är bara jag

    Det finns inga tvärsäkra studier som visar vare sig det ena eller andra. Jag hade fruktansvärd graviditetsmigrän med båda barnen. Fick Sumatriptan utskrivet med förbehåll att "bara ta vid behov". Jag tog det 1-2 ggr per vecka när jag skulle bort och helt enkelt var tvungen att vara mänska. Fått två friska barn.

  • Sara Es

    Jag försöker att ta inte så ofta medicinen. Men när jag får attack så måste jag ta. Va skönt att höra du har två underbara barn. 🤗

  • Jag är bara jag
    Sara Es skrev 2019-11-04 12:34:05 följande:
    Jag försöker att ta inte så ofta medicinen. Men när jag får attack så måste jag ta. Va skönt att höra du har två underbara barn. ?
    Jag hade migrän varje dag och kunde ingenting göra. Har aldrig migrän annars. Utan medicin hade jag inte ens kunnat åka på mvc eller UL eller nånting.
  • Sara Es

    Stackars dig. Då hade du tufft period. Jag förstår dig. Men det är över nu. Hoppas jag kommer att klara mig den här perioden oxå.

  • Jag är bara jag
    Sara Es skrev 2019-11-04 13:36:04 följande:
    Stackars dig. Då hade du tufft period. Jag förstår dig. Men det är över nu. Hoppas jag kommer att klara mig den här perioden oxå.
    Det går ju över som tur är!  Med andra barnet mådde jag så dåligt överlag så jag knappt ville leva. Då tog jag en dag i taget, en halv, en timme, till slut räknade jag minuter och sen efter 5 minuter tänkte jag att "nu är det 5 minuter färre kvar att vara gravid". Jag hade blitt knäpp av att tänka att det var månader kvar! Och det var tur i eländet att jag inte visste att jag dessutom skulle gå över tiden och föda mitt i värsta värmeböljan. Men skämt åsido- jag förstår att du mår dåligt. Ta medicinen du när du måste och utan dåligt samvete. Hade den varit jättefarlig hade alla läkare jag mött varnat för den och jag träffade många eftersom jag hade 2 riskgraviditeter.
  • Sara Es

    Tack så jättemycket för din tips och råd. Har lugnat ner mig faktiskt mycket. Eftersom läkaren har oroade mig. Ha en trevlig dag:)

  • pappersdocka

    Följer tråden då jag också har migrän.
    Har normalt  migrän1 ggr i veckan innan jag var gravid, nu när jag är gravid har jag haft lite färre anfall och har inte alltid blivit fullt utvecklade men har ändå varit tvungen att ta sumaptriptan 2 ggr och är nu ganska orolig.  

  • Jag är bara jag
    Sara Es skrev 2019-11-04 14:25:31 följande:
    Tack så jättemycket för din tips och råd. Har lugnat ner mig faktiskt mycket. Eftersom läkaren har oroade mig. Ha en trevlig dag:)
    Så bra! Flera läkare på specen hade inget emot att jag tog medicinen, tvärtom var det en av dom som skrev ut den.
Svar på tråden Är migrän mediciner skadlig för Foster?