• Diana05

    Hotell utbildning värt?

    Någon som vet om det är värt att utbilda sig inom hotell? Läst att det egentligen inte spelar någon större roll om man har lång utbildning eller ingen alls, då det är supersvårt att ens få jobb?

    Vilken utbildning läser man?

    Jag är alltså intresserad av att stå i receptionen, ge mat på rummet, städa, fixa iordning frukost/måltider, hjälpa gäster etc. Fungerar tex en Receptionist utbildning / kurs då eller står man bara i receptionen isf?

    Tusen frågor. Hoppas någon som kan något om detta eller jobbar med kan svara :)

  • Svar på tråden Hotell utbildning värt?
  • Kjell2
    Diana05 skrev 2019-11-04 13:51:45 följande:

    Någon som vet om det är värt att utbilda sig inom hotell? Läst att det egentligen inte spelar någon större roll om man har lång utbildning eller ingen alls, då det är supersvårt att ens få jobb?

    Vilken utbildning läser man?

    Jag är alltså intresserad av att stå i receptionen, ge mat på rummet, städa, fixa iordning frukost/måltider, hjälpa gäster etc. Fungerar tex en Receptionist utbildning / kurs då eller står man bara i receptionen isf?

    Tusen frågor. Hoppas någon som kan något om detta eller jobbar med kan svara :)


    Vilken nivå på utbildning är du intresserad av?

    Mycket inom hotell är inledningsvis i alla fall på timbasis och kan vara mycket säsongsberoende.


  • Diana05

    Såg att det finns yh, yrkesutbildning på distans så det är det jag hade tänkt mig, men kan gärna gå ett steg högre men tror isåfall att jag måste läsa till högre poäng först inte så insatt.

    Men kan man bygga en karriär och jobba sig högre genom om man bara har receptionist utbildningen? Har bara jobbat inom städ som tonåring på hotell men detta var utomlands, så därför jag fortfarande har detta i tankarna. Jobbar just nu inom vård och omsorg.

  • Kjell2
    Diana05 skrev 2019-11-04 16:20:48 följande:

    Såg att det finns yh, yrkesutbildning på distans så det är det jag hade tänkt mig, men kan gärna gå ett steg högre men tror isåfall att jag måste läsa till högre poäng först inte så insatt.

    Men kan man bygga en karriär och jobba sig högre genom om man bara har receptionist utbildningen? Har bara jobbat inom städ som tonåring på hotell men detta var utomlands, så därför jag fortfarande har detta i tankarna. Jobbar just nu inom vård och omsorg.


    Hotell har hyfsat goda möjligheter för intern karriär.

    Underlättar mycket om du kan flytta och jobba obekväma arbetstider

    Yh utbildningar är oftast vettiga. Praktiken leder inte sällan till jobb


  • Anonym (Zäta)

    Städ/frukost inom hotell får man lätt utan utbildning. Se till att få in en fot under sommaren när de behöver mycket vikarier.

    Plugga och var timvikarie samtidigt, om du gör ett bra jobb så kanske du kan arbeta dig uppåt i takt med din utbildning?

    Sen läs språk! Det är ju jättebra att kunna många språk om du vill stå i reception och kommer helt klart att ses som en fördel.

  • Anonym (Elin79)

    Gör så att du börjar med att läsa jobbannonser för den typ av jobb som du är intresserad av. Där ser du direkt vilka krav de ställer. Vad som är obligatoriskt och vad som är önskemål från deras sida.

Svar på tråden Hotell utbildning värt?