• malle88

Adventskalender?

Hej

4 åringen vill gärna ha en paketkalender, som bästisen förra året (ja, hon minns det än). Jag är inte alls sugen, dels ska jag hitta på 24 presenter (som inte är skit), dels gillar jag inte riktigt tanken på så mycket konsumtion "i onödan". Ingenting av det som finns i skulle vi ha köpt egentligen annars.

Hur gör ni med adventskalender? Köper, gör egen, enbart choklad etc?

• Svar på tråden Adventskalender?
  • malle88

Sockor, vantar, sudd, pennor och pepparkaksformar har vi massor, tofsar och hårspännen vägrar hon att ha, godis får hon ändå på lördagar.

Jag är inne på att slå fyra större saker/aktiviteter, 1 för varje advent. Men slå in pussel- eller legobitar (flera i varje paket) är ingen dum ide. Lego har hon önskat sig. Tack för tipset :)

• malle88
    Physalis skrev 2019-11-06 14:26:16 följande:

Alltså vill du inte är det bara att säga nej och förklara varför. Du är ju föräldern.

Jo det vet jag. Jag är ärligt talat ganska bra på att säga nej, som majoriteten av småbarnsföräldrar skulle jag tro. Men min fråga var vad andra gör?

Det lutade först åt att göra fyra paket, ett för varje advent men jag tror det kommer så mycket tjat dagarna innan att det nog blir ett lego delat i 24 bitar. Då kan vi bygga tillsammans efter föris och det blir inte så mycket onödiga grejer :)
  • malle88

Roligt att så många svarar o höra hur det är i olika familjer :) visst kan man göra en kalender utan småkrafs men då blir det genast mer kostsamt. Bokiden var superbra, dottern älskar (!) sagor.

Jag har nu förberett en kombinerad nissebus och paketkalender. Vissa dagar levererar han bus o andra paket eller uppgifter. Det kommer bli toppen. Men jag ska snarast bege mig till ett bibliotel/myrorna o leta böcker för lata dagar/vabdagar :) Första advent gör vi ett pepparkakshus till Nisse

Svar på tråden Adventskalender?