• Anonym (Förtv­ivlad)
    Mon 4 Nov 2019 23:43
    838 visningar
    7 svar
    7
    838

    Min pappa är hemlös

    Det är första gången jag uttrycker detta - men min pappa är hemlös.

    Det är egentligen inte synd om honom, han har orsakat detta själv - men ändå tar tanken sönder mig.

    Min far var otrogen mot min mamma i flera år. Jag fick se de som barn och jag visste att de var fel men orden var för svåra för att uttrycka så jag var tyst. I flera år. Till slut fick mamma reda på det, och trots att hon förlät honom så många gånger så fortsatte det. Han flyttade ut och började bo på källaren i sitt jobb - och ingen vet. Jag och min pappa har alltid haft en fin kontakt, men tog slut där och då. Han var en fantastisk pappa, och nu pratar vi en gång per år vid födelsedagar. Jag försöker inte tänka på det, men tanken av att han bor i en källare under kall vinter, och när jag såg han senast såg han så undernärd ut. Jag bor i en liten lägenhet och har ingen plats, vet inte ens om jag vill göra plats då jag faktiskt inte pratat med han på 2 år nästan. Han hade en lägenhet ett tag, och den betalade han inte som han skulle. Han har en prick.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Hur glömmer man sin far när man vet att han bor i en källare, inte har tillgång till värme och mat? Vad kan man göra för att få hjälp? Hur funkar Soc?

  • Svar på tråden Min pappa är hemlös
  • Anonym (:-()
    Mon 4 Nov 2019 23:46
    #1

    Vilken ledsam historia.

  • Anonym (gräns­sättar­e)
    Tue 5 Nov 2019 01:06
    #2

    Verkligen en tragisk och svår historia. Jag kan se vissa likheter med fädrar som blir alkolister och sabbar sina liv. Har själv varit där och flera vänner som klippt med dessa för att inte dras ner själv och bli medberoende.

    Din pappa har ju inte respekterat varken sig själv eller er, eller tagit tag i sitt liv, och anledningarna kan ju vara många och lika tragiska. Män ber ju sällan om hjälp, går i terapi eller annat som kunnat lösa en del av problemen.

    Det värsta med hemlöshet och att hamna utanför samhäller är ju att det blir svårt att komma tillbaks även om man vill, men vi har många hjälporganisationer och mat som delas ut så detta lär inte vara det värsta problemet, snarare att han inte kan ta hand om sig själv även om han hade fått chansen.

    Det är inte ditt ansvar och du ska absolut inte ta in honom i ditt hem!

    Han är en vuxen människa och måste ta tag i sin situation. Jag hade visserligen också haft svårt att de på när någon man älskar går under men har gjort det utan att kunna påverka det nämnvärt.

    Prata med honom, kanske hjälp honom med vissa praktiska bitar, kanske få iväg honom till en psykolog få in honom i ett sammanhang, men inte på bekostnad av din egen frihet och ditt välmående.

  • Anonym (Förtv­ivlad) Trådstartaren
    Tue 5 Nov 2019 15:25
    #3

    Tack för era svar.

    Ja det är extremt jobbigt och tungt, och jag håller med er om att han är vuxen och att det inte är jag som ska sköta om honom. Men liktförbannat är det svårt att inte bry sig och vara orolig.

    Hur går man tillväga ifall man försöker fixa en lägenhet till han, och vet ni hur det funkar med att få bidrag?

  • Anonym (Hm)
    Tue 5 Nov 2019 15:36
    #4

    Så ledsamt att höra.

  • Anonym (Ö)
    Tue 5 Nov 2019 15:58
    #5
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-05 15:25:59 följande:

    Tack för era svar.

    Ja det är extremt jobbigt och tungt, och jag håller med er om att han är vuxen och att det inte är jag som ska sköta om honom. Men liktförbannat är det svårt att inte bry sig och vara orolig.

    Hur går man tillväga ifall man försöker fixa en lägenhet till han, och vet ni hur det funkar med att få bidrag?


    Men han jobbar väl?
  • Anonym (Förtv­ivlad) Trådstartaren
    Tue 5 Nov 2019 20:35
    #6

    Han jobbar deltid på en verkstad och har en lön på ungefär 8000kr. Men då han har en prick har han inte möjlighet att hyra lägenhet. Den han hade innan kostade 7000kr vilket han inte fick ihop med lönen, så han blev vräkt.

  • Tue 5 Nov 2019 20:46
    #7

    Han kan väl bo inneboende hos någon? Klarar han att jobba mer än deltid?

Svar på tråden Min pappa är hemlös