• Tue 5 Nov 2019 12:43
    1137 visningar
    16 svar
    16
    1137

    Koffeindrycker?

    Hej! Har läst otaliga trådar om koffein och graviditet men här kommer jag men en till - haha. Jag är gravid i v 10 (tog gravtest i vecka 5) och har sedan plusset tvärslutat med koffein. Drack dessförinnan en Celsius per dag och kanske en till två kaffekoppar utöver, var alltså en stark konsument av koffein. Det har inte varit några som helst problem med att sluta, inga bieffekter eller sådant. Men TRÖTTHETEN? Det är min första graviditet, som dessutom kom som en överraskning för sambon och mig, och jag hade ingen aning om att trötthet var en del av första trimestern.

    De senaste två veckorna har vid vissa tillfällen varit fullkomligt outhärdliga. På jobbet har vi absolut inget utrymme för att vila under dagen och lunchen är så pass kort att du nätt och jämnt hinner få i dig maten. De sämsta dagarna går jag alltså runt som en zombie. Jag jobbar dessutom inom service så att jag är outhärdligt trött går ut över mina kunder. Jag undviker att ta kontakt och går ofta på toa för att kunna nicka till en stund, vilket inte ser så bra ut för cheferna och mina kollegor. Kaffe får jag numera kväljningar av (alla varma drycker överlag) så jag kan inte få i mig ens en liten klunk. Under mina trötta dagar känner jag mig ibland oförmögen att ens kunna köra till och hem från jobbet.

    Härom dagen var det så pass illa att jag faktiskt drack lite Celsius. Inte en burk ens, utan max en deciliter. Så 70mg koffein kanske? Mindre än en kopp kaffe. Det var en sådan befrielse! Var såklart lite trött ändå men mycket mer hanterbart! Kollade med barnmorskan och hon sa att det såklart inte var någon fara, speciellt då jag inte dricker det regelbundet. Men då det står på burken att det ej rekommenderas för gravida så känns det ju ändå sådär. Finns det andra koffeindrycker man kan dricka som är ok? Kalla då, alltså. Jag måste för tusan få i mig något uppiggande under de allra värsta dagarna, annars går det inte. Jag hade druckit kaffe om jag kunnat. Det handlar alltså kanske om en dag i veckan och räcker då med en liten skvätt koffein, motsvarade en kopp kaffe typ. Har ni några idéer?

    Har provat alla möjliga knep i övrigt men utan framgång. Ser fram emot att gå in i andra trimestern då jag kan fortsätta vara koffeinfri graviditeten ut och ändå vara någorlunda pigg om dagarna, men jag orkar inte med dessa råtunga dagar mer.

  • Svar på tråden Koffeindrycker?
  • Tue 5 Nov 2019 13:06
    #2
    Fjäril kär skrev 2019-11-05 12:53:44 följande:

    Drick vanlig cola?


    Ja, just det, hade glömt inflika det i inlägget. Cola vore det rimligaste alternativet men jag avskyr Cola också tyvärr (gjort sedan barnsben..). Kanske finns andra läskedrycker som innehåller koffein också fast med annan smak?
  • Thu 7 Nov 2019 17:15
    #10
    Zyprexa skrev 2019-11-05 13:11:18 följande:

    Trocadero :)


    Jamen just det! Tack! :) 
  • Thu 7 Nov 2019 17:15
    #11
    Ebo88 skrev 2019-11-06 09:10:00 följande:
    Kan du inte dricka iskaffe om du får kväljningar av varma drycker?
    Smart! Inte tänkt på! Iskaffe bör ju funka utmärkt då det ju inte är själva "kaffesmaken" jag får kväljningar av. :) Tack!
  • Thu 7 Nov 2019 17:17
    #12
    trollhona skrev 2019-11-05 15:08:18 följande:

    Saken är den att koffein inte hjälper mot trötthet, den stänger bara av receptorerna i hjärnan som gör att du känner av den. Den åtgärdar alltså bara symtom. När koffeinet gjort sitt så blir du därför mer trött eftersom du lurat din kropp på vila.
    Trötthet är en del av graviteten, en ganska stor del. Jag gjorde som du och smet in på toa, ställde larmet en kvart senare och vilade en stund. Sov även i bilen efter ett möte...
    Mitt tips till dig är att du pratar med chefen, de är inte helt omedgörliga. När min chef fick höra att jag var gravid och trött sade han att jag var citat "dum i huvudet, som inte sagt till innan", och lät mig gå och vila på hans kontor när jag behövde.

    Om du ändå är trött skulle jag råda di att ta till socker istället för koffeinet. Cola, Pepsi, Trocadero, mörk choklad fungerar lika bra och är bättre för barnet.


    Nej, så är det ju, men socker funkar ju ungefär likadant. Man får en sockerkick och så dippar man igen. Men den kicken räcker då jag mest vill kunna kvickna till om jag ska typ köra bil osv :)
  • Fri 8 Nov 2019 18:22
    #14
    ankan6 skrev 2019-11-08 18:06:49 följande:

    Jag var helt utmattad de första veckorna, och är fortfarande sjukt trött nu (vecka 14) även om det börjar släppa. Var också beroende av Celcius, och tappade dessutom all smak för kaffe i början av graviditeten. En låg dos koffein är ju i sig ingen fara för bebisen men det du skall akta dig för i ex celcius är grönt te-extraxt, guarana och ingefära bland annat som kan ha påverkan. Den höga koffeinmängden är såklart inte bra det heller, men håller man sig under rekommenderad dos är ju koncentrationen i sig ingen fara.


    Jag gör iskaffe under trötta dagar, det är supergott!! Frys kaffe/espresso i en isform och blanda sedan några stycken tillsammans med ex havremjölk (som är lite sötare än komjölk). Jag brukar skaka ihop det i en shaker och smutta på. Det är sjukt gott, bidrar med lite energi och stillar behovet av något kallt och gott!


    Jisses! Det är ett symtom som det pratas alldeles för lite om kan jag tycka, haha. Illamåendet har man alltid vetat om men att man blir en levande zombie är det ingen som har uppmärksammat mig på tidigare.

    Jaha okej, det är sådana preparat som är dålig alltså. Har ju haft mina misstankar om att det knappast "bara" är koffeinet i energidryckerna som är det riskabla.

    Iskaffe ska jag absolut börja med. Det känns som ett jättebra alternativ då det som sagt inte är självaste kaffesmaken jag har avsmak för. Har faktiskt känt mig lite piggare de senaste dagarna men om det beror på sockerkickar eller att det är på väg att vända vågar jag inte spekulera i...
Svar på tråden Koffeindrycker?