• LFF

Vad blir det för mat?

Rostbiff stekt i grillpanna (tjocka skivor), stekt paprika och ugnsrostad delikatesspotaris. Till det sås och kryddsmör. Ungarna bestämde maten idag. 

• LFF

Ikväll blir det pannbiff med potatismos, sås, inlagd gurka och champinjoner. Hade velat ha kantareller men har ingen möjlighet att plocka själv och de inte affären såg jättetråkiga ut, plus dyra.

• LFF

Idag blev det lax med ris och en kall sås på creme fraiche och lime.

• LFF
    LFF skrev 2025-08-04 21:00:44 följande:

Idag blev det lax med ris och en kall sås på creme fraiche och lime.

Laxen byttes ut mot torsk... i övrigt samma lika.

Igår blev det tunnbrödsmackor med falukorv och te. Imorgon blir det pannbiff med pasta.
  • LFF

Igår blev det laxsida i ugn med hemgjord hollandaise och kokt potatis. Ikväll vete tusan, inga barn hemma som måste ha mat heller. 

• LFF

Barnen har önskat "rött kött och potatisgratäng" idag.

• LFF

Barnen åt "studentnudlar" pimpade med rester av gårdagens kött och sugar snaps. 

• LFF

Ingen aning. Ena barnet är just och äter lunch med kompisen som är här. Andra barnet "har ingen lust" att äta alls och är på pissdåligt humör pga inte ätit (men anser att det absolut inte finns något sammanhang där). 

• LFF
    Anonym (Zoom) skrev 2025-11-07 10:22:28 följande:

Tänkte meal-preppa i helgen med lite olika saker man kan ha i kylen och ta fram:

en pastasallad med bönor, ostkuber och grönsaker
    potatis- och purjolökssoppa
    ugnsrostade rotfrukter och potatis
    stekt halloumi
    hembakat bröd
    dipp med vita bönor och yoghurt och vitlök
    kycklinglårfiléer, ugnsbakade
    en vanlig grönsallad med råkost, salladsblad, tomat, bladspenat, rödlök mm
    en paj med tomater och lök
    en enkel sockerkaka

Har ni meal-preppat någon gång och vad lagade ni då? 

Har alltid köttfärssås, köttbullar och pannbiff i frysen, bara att värma och koka pasta/potatis till. 
  • LFF

Igår firade vi "barnens sista dag som x-åringar" med rostas, stekt sparris, stekt zucchini, stekt paprika och vitlöksbröd. 

Idag firar de sin födelsedag med sin pappa. 

Själv har jag älsklingen på besök i helgen och ikväll blir det fjällrödingfilé med sparris, potatismos och hollandaise. 

• LFF
    klyban skrev 2025-12-01 16:46:38 följande:

Ser ut som ett helt klart gott recept, men varför de kallar den för aji med jalapeno är en gåta.
    Aji är också en mycket hetare chili än jalapeno, minst 2-3 ggr större, och vissa aji mot 6-8 ggr starkare än jalapeno.

Du kommer äta gott på lördag oavsett.

Tja, det kanske är för att aji amarillo/verde/rojo chilisar inte är helt enkla att få tag i här i Sverige. Även i sonika och engelska recept så kan det vara sndra chilisar eller chilipasta men såsen heter fortfarande aji verde. 

Google om man vara söker på aji:

"Aji" kan syfta på en typ av stark chilipeppar från arten Capsicum baccatum, en kryddig sydamerikansk sås (som ofta innehåller ají-peppar), eller en japansk-peruansk restaurang. Beroende på sammanhanget kan "aji" referera till frukten, en maträtt eller en restaurang

Aji som sås
    Definition: En kryddig sås, ofta med ají-peppar, olja, tomater, koriander, vitlök och lök. 
    Användning: Serveras som tillbehör till många rätter i latinamerikansk matlagning. 
    Exempel: Aji verde är en peruansk variant gjord på bland annat jalapeño och koriander. 

Aji som chilipeppar
    Definition: En samlingsnamn för sorter av bärpeppar (Capsicum baccatum), en art av chilipeppar med varierande hetta och smak. 
    Exempel: Aji Amarillo är en känd sort med en fruktig smak och gulorange färg som är populär i Peru för att göra såser som ají de gallina. Aji Limo är en annan sort som är känd för sin smak. 

Ají, som betyder " chilipeppar " på den spanska dialekten som talas i Peru, är grundläggande i det peruanska köket som en del av den "heliga treenigheten" av ingredienser tillsammans med vitlök och rödlök.

Så, aji kan betyda olika saker och huvudsaken är att det är chili i såsen. 
  • LFF
    klyban skrev 2025-12-02 10:55:55 följande:

Intressant, det är väl som "får får får..." och två betydelser, för blev väldigt fundersam på jalapeno och att det inte var chilifrukten aji.

Försökt själv att få tag i förs aji i säkert ett decennium och misslyckats.
    En intressant sak är att de har aji chili på sin sushi som lockar folk världen över att åka att smaka på och pga sushin är riktigt god sägs det.

Ett annat tips, men såklart då ska du ha tomatillos och de är väldigt svåra att hitta, och det är chili verde.
    Själv blir det odling av tomatiollos kommande år, vill inte köpa så mycket tomatillos jag vill ha, för det blir rätt dyrt då.

Japp, det blir ju så ibland. 

Finns ju sajter där man kan köpa fröer. Här har du flera olika aji-chilisar. Oftast blir de ju mycket bättre när man odlar själv också. 

chililovers.nu/&post_type=product
  • LFF
    klyban skrev 2025-12-02 12:20:48 följande:

Odlar chili, dock ont om plats.
    Den chili jag valt är Hungarian wax, som blir mycket god att lägga in.
    Men kanske testar någon gång senare, för är rätt nyfiken på den chili och hur den smakar.

Den Hungarian Hot Wax är även väldigt god att torka och göra pulver av. "Råkade" just beställa fröer till 10 olika sorters chili, kommer inte att kunna sitta på balkongen i år om jag ska få plats med en av varje 🤣

Brukar ha flera olika sorter som är torkvänliga och sen göra pulver av. Det är vansinnigt gott när man lagar mat sen. 
  • LFF
    klyban skrev 2025-12-02 13:32:09 följande:

Då ska jag även testa torka Hungarian waxen nästa år och skörd.

Vilken färg kör du på det torkade?
    Inläggningen kör jag när många frukter börjar gå över till gröngult, och någon kanske är orange.(Men inte röd i inläggningen.)
    Bra sort, då man får två skördar och är mycket produktiv i antal också.

Du testat även inläggning på den?

Gorria torkade jag, en fransk kulturarvs chili från 1500-talet, den var väldigt god som torkad.
    Hiskligt pris på fröna dock, 4 frön för 70:-, nu är det halva, men det är väl för att de vill göra sig av med de gamla fröna.
    Varför så dyr fattar jag inte, då den var mycket produktiv med frön.

Gula eller orange brukar de vara när jag torkar dem. Har en burk med flera olika sorter genom åren i med varierande starkhet. Blir otroligt aromatiskt pulver. 

Har inte testat att lägga in dem. Gör det bara med jalapeños och ger bort burkarna. Gillar dem inte själv men barnen, släkt och vänner gör. Nu köpte jag tre olika sorters jalapeño.

Fördelen med chilisar kontra släktingen paprika är att chilisarna inte är lika känsliga för torka. Paprikaplantor som fått för lite vatten blir det ju otroligt beska paprikor av. 

Haha, vi spårade ur helt i odling, men det är ju iaf saker man kan använda i matlagning. 
Svar på tråden Vad blir det för mat?