Vad blir det för mat?
Rostbiff stekt i grillpanna (tjocka skivor), stekt paprika och ugnsrostad delikatesspotaris. Till det sås och kryddsmör. Ungarna bestämde maten idag.
Rostbiff stekt i grillpanna (tjocka skivor), stekt paprika och ugnsrostad delikatesspotaris. Till det sås och kryddsmör. Ungarna bestämde maten idag.
Ikväll blir det pannbiff med potatismos, sås, inlagd gurka och champinjoner. Hade velat ha kantareller men har ingen möjlighet att plocka själv och de inte affären såg jättetråkiga ut, plus dyra.
Idag blev det lax med ris och en kall sås på creme fraiche och lime.
Idag blev det lax med ris och en kall sås på creme fraiche och lime.
Igår blev det korv med pasta. Idag blir det kyckling.
www.arla.se/recept/kycklinglar-i-ugn/
Byter ut klubborna mot lårfiléer, enklare att äta.
Igår blev det laxsida i ugn med hemgjord hollandaise och kokt potatis. Ikväll vete tusan, inga barn hemma som måste ha mat heller.
Barnen har önskat "rött kött och potatisgratäng" idag.
Barnen åt "studentnudlar" pimpade med rester av gårdagens kött och sugar snaps.
Chilikassler och ris blev det idag.
Ingen aning. Ena barnet är just och äter lunch med kompisen som är här. Andra barnet "har ingen lust" att äta alls och är på pissdåligt humör pga inte ätit (men anser att det absolut inte finns något sammanhang där).
Tänkte meal-preppa i helgen med lite olika saker man kan ha i kylen och ta fram:
en pastasallad med bönor, ostkuber och grönsaker
potatis- och purjolökssoppa
ugnsrostade rotfrukter och potatis
stekt halloumi
hembakat bröd
dipp med vita bönor och yoghurt och vitlök
kycklinglårfiléer, ugnsbakade
en vanlig grönsallad med råkost, salladsblad, tomat, bladspenat, rödlök mm
en paj med tomater och lök
en enkel sockerkaka
Har ni meal-preppat någon gång och vad lagade ni då?
Igår firade vi "barnens sista dag som x-åringar" med rostas, stekt sparris, stekt zucchini, stekt paprika och vitlöksbröd.
Idag firar de sin födelsedag med sin pappa.
Själv har jag älsklingen på besök i helgen och ikväll blir det fjällrödingfilé med sparris, potatismos och hollandaise.
Ingen aning om vad det blir under veckan, men på lördag provar vi detta recept
zeinaskitchen.se/peruansk-kyckling-serverad-med-aji-verde/
Ser ut som ett helt klart gott recept, men varför de kallar den för aji med jalapeno är en gåta.
Aji är också en mycket hetare chili än jalapeno, minst 2-3 ggr större, och vissa aji mot 6-8 ggr starkare än jalapeno.
Du kommer äta gott på lördag oavsett.
Intressant, det är väl som "får får får..." och två betydelser, för blev väldigt fundersam på jalapeno och att det inte var chilifrukten aji.
Försökt själv att få tag i förs aji i säkert ett decennium och misslyckats.
En intressant sak är att de har aji chili på sin sushi som lockar folk världen över att åka att smaka på och pga sushin är riktigt god sägs det.
Ett annat tips, men såklart då ska du ha tomatillos och de är väldigt svåra att hitta, och det är chili verde.
Själv blir det odling av tomatiollos kommande år, vill inte köpa så mycket tomatillos jag vill ha, för det blir rätt dyrt då.
Odlar chili, dock ont om plats.
Den chili jag valt är Hungarian wax, som blir mycket god att lägga in.
Men kanske testar någon gång senare, för är rätt nyfiken på den chili och hur den smakar.
Då ska jag även testa torka Hungarian waxen nästa år och skörd.
Vilken färg kör du på det torkade?
Inläggningen kör jag när många frukter börjar gå över till gröngult, och någon kanske är orange.(Men inte röd i inläggningen.)
Bra sort, då man får två skördar och är mycket produktiv i antal också.
Du testat även inläggning på den?
Gorria torkade jag, en fransk kulturarvs chili från 1500-talet, den var väldigt god som torkad.
Hiskligt pris på fröna dock, 4 frön för 70:-, nu är det halva, men det är väl för att de vill göra sig av med de gamla fröna.
Varför så dyr fattar jag inte, då den var mycket produktiv med frön.