Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad blir det för mat?

Nandez skrev 2025-03-19 21:32:19 följande:
    Skrattande

Ha, ha, grillad i ugnen. Den är så otroligt godSkrattande
    Låter gött! Alltid smakligt med korv och charkuterier i övrigt.

Portergryta med potatispuré och några skivor med ättiksgurka för min del idag.  
  • Mayjel
    Blond tjej skrev 2025-03-20 19:55:44 följande:

Det skulle ha blivit våfflor men det blev pannkaka av allt för våffeljärnet är  halvkast. Jaja det är även gott med pannkakor med sylt och grädde    

Just det. Våffeldagen är ju i antågande. Tack för påminnelsen, även om den inte var avsiktlig!
  • Mayjel
    Nandez skrev 2025-03-20 21:17:14 följande:
    När är det?
    Den 25 mars tror jag.
  • Mayjel

Potatissallad med kapris och grillad kyckling. Till efterrätt kolafyllda churros med vaniljsås och ugnsbakade kaneläpplen. Fast detta blir först om 18 timmar typ. Är hungrig nu.

• Mayjel
    RaYzLeR skrev 2025-04-10 01:20:25 följande:
    Havregrynsgröt? Jag gillar mannagrynsgröt, men har nog inte ätit det på 25 år typ. Glad Risgrynsgröt brukar jag äta ibland.
    Eurydike skrev 2025-04-10 02:26:17 följande:
    Yes! Havregrynsgröt var det och jag gillar också mannagrynsgröt, men minns inte att jag någonsin ätit det. Fast det måste jag ju ha gjort, eftersom jag vet hur det smakar 😅 Risgrynsgröt är också gott och särskilt runt jul!
    Är också mycket förtjust i mannagrynsgröt.

Vet inte hur det är för er del men härifrån så kommer det sig nog av att detta var en populär gröt att äta till frukost på fritids då jag var barn. Längesen dock, i slutet på 80-talet, men nostalgin och alla ens ljuva smakminnen sitter benhårt kvar.

Blev förövrigt smörbakade broccoli och blomkålsbuketter idag. Och pannkakor efteråt där jag smaksatt smeten med vanilj och apelsinskal. Ripplade med lite smörkolasirap och en klick med hemkokt jordgubbssylt till. Gottgott.
  • Mayjel

Var på pizzerian precis utanför ens lägenhet. Rykande varma pommes frites med Väddös smälta cheddarost på.

• Mayjel

Firar själv på Påskafton eftersom vi firade på Långfredagen med familjen. Känns lite ensamt men blir nog bra ändå kanske.

Smörgås med romsås, avokado och medelkokt ägg. Janssons med ansjovis och kolja. Lammfilé med cumberlandsås och ugnsbakad sparris täckt med smält portvinsost och sherry. 

Efterrätt blir påskbakelse med passion och tre sorters choklad, från Lisebergs-caféet Agnes. Plus ett par Baileysfudge och några särskilt utvalda påskpraliner från Hagas pralinbod. 

Till kvällen blir det lite kycklingchips med chilidipp och kanske några kex med hjortronsylt och ost. Skölja ner detta med en iskall påskdrink gjord på citronsorbet, vaniljglass, is, mjölk och lite konjak. 

Med tanke på ovannämnda meny så får jag nog ta en fastedag i övermorgon. Men på annandagen så kommer det bästa av allt - GUBBRÖRA Tungan ute

• Mayjel
    Anonym (Zoom) skrev 2025-04-20 17:55:27 följande:

Vilken härlig meny! Hoppas det blev mysigt även om du var själv på påskafton. 

Jag lagade också lammstek igår och mini sliders, sallad, en pinsa som jag skar upp i smala bitar som tilltugg med mascarpone och rom mm, mamma gjorde en smördegsgrej med spenat och fetaost inuti, jag gjorde även ugnsbakade rotfrukter och tzatziki och skysås till. 

Vi blev mätta!

Din meny lätt också jättegod! Ser att du inkluderade mer av grönsaker än min egen. Tyvärr så har jag en tendens att vara snål med just det gröna och lägger mer fokus på animalier. 

Synd för det är väldigt gott med spenat och rotfrukter. Och tzatziki Tungan ute Det som passar så bra till just lamm. Och mascarponen, var det med fiskrom då? Gött med olika röror på helgborden Solig

Blev det nån efterrätt också? Här var man lite lat i år och beställde från konditori och café. De är duktiga på att inkludera säsongbakelser i sitt sortiment numera. Både jul, nyår, påsk, midsommar och Halloween. Svårt att inte bli frestad till att köpa. 
  • Mayjel

Var på Ica och köpte en liten wrap. En ny sort denna gång, fylld med äggröra, bacon, grillad röd paprika och strimlad rödkål. Inte så dum faktiskt, krämig och fin.

Svar på tråden Vad blir det för mat?