Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad blir det för mat?

Smörgåsar med cheddarost, kyckling och äppel-ananas-råkostsallad. Lite aiolichips med gurkdipp efteråt och en chokladbit med saltad karamell. 

Man blir bekväm av sig nuförtiden. Borde göra mer av riktiga middagar. Men smörgåsar är så gott och enkelt att göra. Får skärpa till mig under kommande månad och göra en större ansträngning. 

• Mayjel

Kosttillskott, nersköljda med eko tomatpuré, neutral kokosolja och en massa citronzestvatten.

Imorgon blir det spaghetti Bolognese till lunch och oxfilépizza till middag Tungan ute

• Mayjel

Omelett, smaksatt med ädelost och Parmesan. Lite färsk röd paprika och ugnsbakad tomat till.

• Mayjel

En ispinne med blåbär och smultron. Inget tillsatt socker.

Kanske får det räcka så eftersom ens mage inte är så glad idag. Att sätta i sig 300 gram smaksatta dadlar på en gång under gårdagen var nog inte den bästa idén när jag tänker efter. 

• Mayjel

Det blev lite kycklingbröst i gorgonzolasås och ratatouille med en bit fetaost vid sidan av.

Ugnsbakade gröna äpplen med kanel och jordgubbar med choklad och karamell-propudding till efterrätt.

• Mayjel

Rykande färsk och smakrik Tikka Masala från Hemköps varmmatsbuffé. Lika gott som hemlagat ju.

Provsmakade en rosa chokladbit till efterrätt. Själva chokladbiten var smaksatt med hallon och hade en fyllning med turkiskt sockervadd och pistagekräm.

Tror det var en choklad från Dubai eller inspirerad av landet eftersom den var dyr. Särskilt god var den dock inte. Smakade mest socker och slisk i min mun. Definitivt inte värd sitt pris. Bara en varning. 

• Mayjel

Kokta ägg och smörbakade morötter, toppat med lite mineralsalt och umami. 

• Mayjel
    Thelma82 skrev 2025-05-24 10:43:04 följande:

Min man gjorde smörgåstårtor igår. Lchf-bröd i min och hönökaka i den andra. Jättegott!

Är det mandelmjöl i såna bröd tro? Istället för vanligt vitt vetemjöl. 
  • Mayjel
    Alessia skrev 2025-05-25 20:47:40 följande:

Torskrygg med ägg-och persiljesås, gröna ärter, pressad potatis

Åh så gott! Äggsås är något av det bästa som finns till vitfisk Tungan ute
  • Mayjel

Ugnsbakad kummel med örtpotatismos och stekta grönsaker. Till efterrätt lite Mors-dag-tårta från Steinbrenner med hallongrädde och citroncurd. Göttigött. 

• Mayjel
    Anonym (Yummie) skrev 2025-05-27 23:12:01 följande:
    Köttbullar SKA vara hemrullade! Här kommer inga Mamma Scans eller andra över tröskeln!
    Inte ens som "nödmat" äter hellre falukorv med snabbmakaroner.... kanske?
    Mamma Scans köttbullar luktar svavel 😣

Tycker också att det blir godast att rulla sina egna, även om det inte sker så ofta, av rena bekvämlighetsskäl. Men det är gott och roligt att kunna krydda dem efter eget behag. Rödvin, schalottenlök och umami gillar jag att ha i mina.
  • Mayjel

Gubbröra igen, på rödvinssill. Känns som ett smörgåspålägg som passar bra till både till jul, påsk och midsommar. Jag tar ut midsommarafton lite i förväg idag.

• Mayjel
    Thelma82 skrev 2025-06-02 19:24:35 följande:
    Så gott! det måste jag göra någon dag
    Gör så! Gubbröra är jättegott, även om namnet får det att låta lite tvärtom.

En aning omständligt att göra bara men väl värt besväret tycker jag. 
  • Mayjel

Köttbullar med mos, gräddsås och lingonsylt. Och några skivor falukorv. Typisk svensk husmanskost. Min fina Kenneths favoritmat.

Svar på tråden Vad blir det för mat?