Inlägg från: Alessia |Visa alla inlägg
  • Alessia

Vad blir det för mat?

Anonym (Ed) skrev 2025-08-14 22:07:02 följande:
    Alltså, jag måste säga att jag blev ganska besviken. En Caesarsallad utan romansallat känns inte riktigt rätt. Dressingen och kycklingen låter visserligen goda men själva grunden saknades helt. Jag hade nog krävt pengarna tillbaka om det var jag som köpt den. Efterrätten låter ju trevlig men det räddar tyvärr inte salladen.
    Nu ska vi inte gnälla i onödan! Det var visserligen inte romansallat, men hade inte delibutiken sagt något till min man som inhandlade salladen är det tveksamt om vi ens upptäckt att det var en annan sort. Den var riktigt lik romansallat och smakade så också. Måste ta reda på vad det var för sallat. Enormt god dressing var det i alla fall.
    Idag står jag för middagsmaten och jag bjuder familjen på grillspett med fläskfilé, paprika rödlök och zucchini. Potatisklyftor från airfryern (välsignade apparat!) srirachamajonnäs och mixad sallad.  Dumlemuffins till kaffet.
  • Alessia

Min man lagar middagsmaten idag, men jag vet att han bjuder på pappardelle med rökt lax, spenat och citron samt ett (eller två) glas svalt vitt vin till oss vuxna. Pojkarna får smaksatt Ramlösa. Jag tänker överraska med en hallonpaj. Har tyvärr inga hallon i trädgården men köpte ett par liter fina trädgårdshallon på bondens marknad igår.

• Alessia

Det blev baconlindade kycklingbröstfiléer med parmesan och dijonsås, ugnsrostade rotsaker. Vi är gottegrisar så det blev dessert i dag igen, en fryst köpetårta med lemon mousse. Överraskande god.

• Alessia

Idag ska jag på jobbmöte flera mil hemifrån och kommer inte hem förrän i morgon och maken har aviserat att han kommer sent hem och inte känner för att stå vid spisen idag. Killarna har sin första skoldag för terminen och ska på någon slags insparksfest i kväll. Jag for till ICA igår och köpte en hel hög med färdiga pajer, ostpaj, tacopaj, paj med skinka och broccoli, fetaostpaj, you name it, så får de värma i mikron bäst de vill. Ibland är färdigmat bra att ta till.

• Alessia

Behändigt nog hade vi en riktigt megastor paj i frysen. Ostpaj med skinka och purjolök. Den var mättande ihop med god blandad sallad  och en urgod salladssås som en av sönerna svängde ihop. När jag undrade vad det var i den sa att det var hemligt!!! Den påminde om operakällarens nobissås, men jag tror inte att det var ägg i den. Kanske majonnäs.

• Alessia

I kväll är vi bjudna på kräftkalas - och jag som verkligen inte tycker om kräftor, sjöinsekter! Får väl låtsas äta ett par och sedan ägna mig åt (förhoppningsvis) andra rätter på bordet, annars blir det bantningskväll. Snaps nyttjar jag inte heller, så det blir väl lite öl eller möjligen något vitt vin.
    Jag är inte den bästa gästen på kräftskivor, men sjunga snapsvisor kan jag!!!

• Alessia

Porchetta med ugnsbakade rotfrukter. Päronflan till dessert, eftersom jag hittade fina italienska päron på ICA. Våra egna päron är långtifrån mogna ännu och tyvärr ovanligt fåtaliga i år.

Svar på tråden Vad blir det för mat?