• Wed 6 Nov 2019 10:01
    1431 visningar
    17 svar
    17
    1431

    Falska nakenbilder på Snapchatt

    Någon på Snapchatt (på nåt konto "unga nudes" typ) har lagt ut en sexbild (naken röv som försöker stoppa i en gurka) och taggad min dotter som är 14 år.
    Många killar addade henne efter bilden och skrev grova saker.
    Bilden försvann efter nån dag.

    Nu efter 1 månad har samma konto lagt ut samma bild och taggad igen min dotter! Hon är helt förstörd, har gråtit.. Folk har börjat kalla henne för hora och liknande. Pga av en rövbild som är förmodligen taget från en porrsajt!!!!
    Hon har inte ens haft en kille ens..

    Vad kan jag göra?? Snäll hjälp mig.
    Jag är en mamma som inte vet hur hon ska hjälpa sin dotter. Polisanmäla? Men de kommer aldrig åt den personen, det är kanske flera som ligger bakom kontot.....

  • Svar på tråden Falska nakenbilder på Snapchatt
  • Wed 6 Nov 2019 10:03
    #1

    Polisanmäl så klart

  • Wed 6 Nov 2019 10:07
    #2

    Hemskt när unga personer blir utsatta på olika vis!
    Förstår att hon är ledsen, men hon har ju inte gjort något, det ÄR ju inte hon på bilderna så hon har ju inget att skämmas för!

    Prata med någon på skolan så att de kan ta upp detta! Och då menar jag inte just angående din dotter, men om att det är lätt att sprida falska bilder och att man ska vara kritisk mot sånt man ser och läser på nätet m.m.

  • Wed 6 Nov 2019 10:11
    #3
    CitronTulo skrev 2019-11-06 10:07:56 följande:

    Hemskt när unga personer blir utsatta på olika vis!
    Förstår att hon är ledsen, men hon har ju inte gjort något, det ÄR ju inte hon på bilderna så hon har ju inget att skämmas för!

    Prata med någon på skolan så att de kan ta upp detta! Och då menar jag inte just angående din dotter, men om att det är lätt att sprida falska bilder och att man ska vara kritisk mot sånt man ser och läser på nätet m.m.


    Det var faktiskt en bra ide. Jag kan prata med hennes lärare.

    Detta är ju hemskt! Hur kan folk hänga ut nån pga nån bild där inte ens huvudet syns? Alla kan lägga ut porrbilder och tagga vem som helst..
    Inte konstigt att all flera ungar begår självmord. Vilken hemsk värld vi lever i.
  • Wed 6 Nov 2019 10:12
    #4
    Giftskåneman skrev 2019-11-06 10:03:45 följande:

    Polisanmäl så klart


    Det kan jag göra, men tror tyvärr inte de kan hjälpa oss...
  • Wed 6 Nov 2019 10:17
    #5
    melissa85 skrev 2019-11-06 10:12:15 följande:

    Det kan jag göra, men tror tyvärr inte de kan hjälpa oss...


    De kan kolla upp de män som kontaktar henne med sexförslag
  • Wed 6 Nov 2019 10:24
    #6
    melissa85 skrev 2019-11-06 10:11:38 följande:
    Det var faktiskt en bra ide. Jag kan prata med hennes lärare.

    Detta är ju hemskt! Hur kan folk hänga ut nån pga nån bild där inte ens huvudet syns? Alla kan lägga ut porrbilder och tagga vem som helst..
    Inte konstigt att all flera ungar begår självmord. Vilken hemsk värld vi lever i.
    Har hon/ni någon aning om vem det är som sprider dessa bilder? Vet du om det är fler flickor som har blivit utsatta?

    Kritiskt tänkande i den åldern är inte så välutvecklat tyvärr hos alla, men håller med dig om att det är konstigt att någon verkligen tror att det är din dotter på bilderna bara för att någon skriver dit hennes namn!
  • Wed 6 Nov 2019 10:29
    #7

    Enligt lag ska all internettrafik sparas i 10 månader, anmäl idag, snapchat har informationen polisen behöver.

  • Wed 6 Nov 2019 10:31
    #8
    CitronTulo skrev 2019-11-06 10:24:25 följande:
    Har hon/ni någon aning om vem det är som sprider dessa bilder? Vet du om det är fler flickor som har blivit utsatta?

    Kritiskt tänkande i den åldern är inte så välutvecklat tyvärr hos alla, men håller med dig om att det är konstigt att någon verkligen tror att det är din dotter på bilderna bara för att någon skriver dit hennes namn!
    Första gången när detta hände så trodde hon att det var en tjej och hon konfronterade henne, men hon sa att det inte var hon (såklart).
    Min dotter brydde sig inte så himla mycket först gången utan hon var mer "jag bryr mig inte vad folk tror, jag vet att det inte är jag. Och hur fan kan folk tro att det är jag bara pga nån bild?"

    Nu 2 gången, har det gått lite över styr. Nu har folk börjat kalla henne för hora (!!!) och det är klart att hon mår dåligt.
  • Wed 6 Nov 2019 12:59
    #9
    Giftskåneman skrev 2019-11-06 10:29:39 följande:

    Enligt lag ska all internettrafik sparas i 10 månader, anmäl idag, snapchat har informationen polisen behöver.


    Snapchat är krypterat och har ingen data sparad som finns att tillgå.

    Även om trafiken sparas i 6-10 månader garanterar bara Telia utlämning av IP-nummer. Tele 2 lämnar tex aldrig ut uppgifter om sina användare. 

    Snapchat är i en gråzon när det kommer till trakasserier och svensk lagstiftning.  
  • Wed 6 Nov 2019 13:09
    #10
    Herrmelin skrev 2019-11-06 12:59:53 följande:

    Snapchat är krypterat och har ingen data sparad som finns att tillgå.

    Även om trafiken sparas i 6-10 månader garanterar bara Telia utlämning av IP-nummer. Tele 2 lämnar tex aldrig ut uppgifter om sina användare. 

    Snapchat är i en gråzon när det kommer till trakasserier och svensk lagstiftning.  


    Ny lag tydligen från september de måste ge ut det polisen begör, de hade groomingexpert på radio igår
  • Wed 6 Nov 2019 13:37
    #11
    melissa85 skrev 2019-11-06 10:31:38 följande:
    Första gången när detta hände så trodde hon att det var en tjej och hon konfronterade henne, men hon sa att det inte var hon (såklart).
    Min dotter brydde sig inte så himla mycket först gången utan hon var mer "jag bryr mig inte vad folk tror, jag vet att det inte är jag. Och hur fan kan folk tro att det är jag bara pga nån bild?"

    Nu 2 gången, har det gått lite över styr. Nu har folk börjat kalla henne för hora (!!!) och det är klart att hon mår dåligt.
    Har ringt till polisen för att anmäla och de har hur många såna "fall" som helst. De kan inte hjälpa på ett bar sätt. Allt de kan göra är att spärra kontot, men personen kan ju öppna ett annat och bara ändra på ett bokstav eller siffra. Så det bara rullar runt.....
    Det är till 99% tjejer som är utsatta för sånt.
    Så polisen kan inte göra ett skit.
  • Thu 7 Nov 2019 12:17
    #12
    Giftskåneman skrev 2019-11-06 13:09:51 följande:
    Ny lag tydligen från september de måste ge ut det polisen begör, de hade groomingexpert på radio igår
    Lagar hit, lagar dit. I Snapchats fall har de ingen möjlighet att lämna ut skickat bilmaterial. Möjligtvis den offentliga informationen de har som  är användarnamn, epost mm. Finns mängder med appar som är krypterade, så vad svensk lagstiftning säger är inte relevant.
  • Ormen
    Thu 7 Nov 2019 12:23
    #13
    Herrmelin skrev 2019-11-06 12:59:53 följande:

    Snapchat är krypterat och har ingen data sparad som finns att tillgå.

    Även om trafiken sparas i 6-10 månader garanterar bara Telia utlämning av IP-nummer. Tele 2 lämnar tex aldrig ut uppgifter om sina användare. 

    Snapchat är i en gråzon när det kommer till trakasserier och svensk lagstiftning.  


    Tele2 lämnar visst ut uppgifter om sina användare till polisen. Det måste dom göra tex om någon är avlyssnad.

    Dessutom kommer det en ny lag i mars som ger polisen rätt att läsa krypterad data. Har ts dotter bevis på det dom skrivit som tex skärmdump blir det ännu lättare för polisen att göra sitt jobb eftersom de då inte ens behöver begära ut Internettrafik, de kan även se från vilken IP-adress meddelandet är skrivet.
  • Ormen
    Thu 7 Nov 2019 12:26
    #14
    Herrmelin skrev 2019-11-07 12:17:17 följande:

    Lagar hit, lagar dit. I Snapchats fall har de ingen möjlighet att lämna ut skickat bilmaterial. Möjligtvis den offentliga informationen de har som  är användarnamn, epost mm. Finns mängder med appar som är krypterade, så vad svensk lagstiftning säger är inte relevant.


    Polisen har fler möjligheter än vad du tror. Givetvis kan de begära ut hämtat bildmaterial, allt man skriver på Internet försvinner inte bara om du trodde det. Det lagras i rymden.
  • Thu 14 Nov 2019 15:31
    #15
    Ormen skrev 2019-11-07 12:23:16 följande:
    Tele2 lämnar visst ut uppgifter om sina användare till polisen. Det måste dom göra tex om någon är avlyssnad.

    Dessutom kommer det en ny lag i mars som ger polisen rätt att läsa krypterad data. Har ts dotter bevis på det dom skrivit som tex skärmdump blir det ännu lättare för polisen att göra sitt jobb eftersom de då inte ens behöver begära ut Internettrafik, de kan även se från vilken IP-adress meddelandet är skrivet.
    Nej, det är fel. Tele2 vann en långdagen tvist i domstol. (Om  du vill kan jag skicka den eller om du googlar) Som tele 2 vann. Som handlar om just vad det gäller mobilanvändare/mobilt bredband. Användare som inte använder statiskt ip-nummer. Dom har inte möjlighet att lämna ut IP. Eftersom det inte går att spåra till enskild person. Då den byts ut hela tiden. Vågar inte förklara mer teknisk med risk att du inte kommer förstå. Som sagt, läs domen. 
  • Ormen
    Thu 14 Nov 2019 15:37
    #16
    Herrmelin skrev 2019-11-14 15:31:24 följande:

    Nej, det är fel. Tele2 vann en långdagen tvist i domstol. (Om  du vill kan jag skicka den eller om du googlar) Som tele 2 vann. Som handlar om just vad det gäller mobilanvändare/mobilt bredband. Användare som inte använder statiskt ip-nummer. Dom har inte möjlighet att lämna ut IP. Eftersom det inte går att spåra till enskild person. Då den byts ut hela tiden. Vågar inte förklara mer teknisk med risk att du inte kommer förstå. Som sagt, läs domen. 


    Det där om att IP inte kan kopplas till enskild person gäller bara om personen använder sig av wifi då det kan finnas flera personer uppkopplade på samma nät.
  • Ormen
    Thu 14 Nov 2019 15:41
    #17
    Herrmelin skrev 2019-11-14 15:31:24 följande:

    Nej, det är fel. Tele2 vann en långdagen tvist i domstol. (Om  du vill kan jag skicka den eller om du googlar) Som tele 2 vann. Som handlar om just vad det gäller mobilanvändare/mobilt bredband. Användare som inte använder statiskt ip-nummer. Dom har inte möjlighet att lämna ut IP. Eftersom det inte går att spåra till enskild person. Då den byts ut hela tiden. Vågar inte förklara mer teknisk med risk att du inte kommer förstå. Som sagt, läs domen. 


    Skicka den gärna.
Svar på tråden Falska nakenbilder på Snapchatt