• LHUF

    Äta efter tagit bort en visdomstand?

    Tog bort en visdomstand i söndags fm, var en enkel utdragning men hål i tanden. Fick papper med mig mig och det står ät kall eller halvfast föda under 1 dygn.

    Men sedan läser man på massa forum om detta och vissa åt flytande 1 vecka, en del direkt osv.. jag har ätit nyponsoppa. Youghurt, Kelda soppor sedan i söndags, åt lite äggröra i förrgår kväll. Men kan man börja äta lite mer normal mat nu men tänka på att inte välja hårda saker? Jag har inte ont längre och börjar bli trött på flytande kost.

    Hur har ni andra fått för restriktioner?


    Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden Äta efter tagit bort en visdomstand?
  • Fjäril kär

    Har aldrig fått särskilda instruktioner från tandläkaren mer än första dygnet. Sen har jag ätit precis som vanligt. Jag har kanske varit lite försiktig med att tugga på just den sidan men annars har jag käkat allt.

  • Pentra

    Den enda regel jag fått, och behövt att följa, från tandläkaren är att inte äta och dricka 2 timmar eftet utdragningen. Sedan så är det fritt fram med vad man känner funkar. Dock bör man tänka på att inte tugga ner något i hålet efter tanden förrän det läkt. ... Mvh, Pentra

  • Vargaflickan

    När jag tog bort mina visdomständer så fick jag strikta instruktioner om att äta kall mat och i princip tugga med att pressa tungan mot gommen, jag fick ju i för sig skära upp tandköttet och borra bort mina eftersom de inte kommit upp. Eftersom du bara har dragit ut tanden så kan du äta som vanligt bara du inte tuggar på den sidan som du dragit ut den på.

  • MammAmma

    De enda instruktionerna jag fick var att jag inte skulle äta något alltför hårdtuggat tills det slutat blöda och vara försiktig med att inte råka bita ner något i "hålet" tills det läkt lite. Så efter några timmar åt jag som vanligt, men undvek att tugga på den sidan i ett par dagar.

  • LHUF

    Tack för svar. Tugga på den sidan vågar jag inte ännu men då kan jag äta som vanligt men lite försiktig nu då


    Tilde 080319, Hugo 110203
  • Mrs Green

    De enda råd jag fick var att inte äta någonting på 2 timmar, och sedan undvika  hårda saker som t.ex knäckebröd i några dagar. 

    Jag drog ut en tand igår eftermiddag och då åt jag soppa till middag, men idag har jag även ätit (mjuk) smörgås, ugnspannkaka och apelsin. I morgon kommer jag äta vanlig mat. 

  • Mrs Green

    De enda råd jag fick var att inte äta någonting på 2 timmar, och sedan undvika  hårda saker som t.ex knäckebröd i några dagar. 

    Jag drog ut en tand igår eftermiddag och då åt jag soppa till middag, men idag har jag även ätit (mjuk) smörgås, ugnspannkaka och apelsin. I morgon kommer jag äta vanlig mat. 

Svar på tråden Äta efter tagit bort en visdomstand?