• Akidoki

Kan soc ta över bonus försörjning?

Pope Joan II skrev 2019-11-07 09:57:58 följande:

Själv undrar jag över vad det är som gör att ts och pappans ryggmärgsreaktion när 21-åringen inte känner för att arbeta är att tycka att sociala myndigheter ska betala för honom. Det är inte så samhällets resurser bör användas (eller rättare sagt, det är inte så samhällets resurser ska utnyttjas). 

Det undrar jag också.
  • Akidoki
    AniieeHär skrev 2019-11-07 13:21:44 följande:

Nej, självklart inte, men de kommer ställa krav på honom, vilket hans förädrar inte verkar lyckas göra, och är han det minsta intresserad av att få pengar, så till vida att hans föräldrar stryper från deras håll, så kommer han göra åtminstone minimiinsats föra att för dem.

Kommuner har över hela Sverige för lite resurser.

Det vore bra om gemene man inte belastade kommunens resurser då det inte behövs. Kommunen är ju alla vi som bor i den. Ungdomar ska inte söka ekonomiskt bistånd, de ska skriva in sig på arbetsförmedlingen och söka arbete.
  • Akidoki
    Anonym (Helena) skrev 2019-11-07 15:38:30 följande:

Innan jag började läsa på familjeliv hade jag aldrig hört talas om att unga, friska människor kunde leva på bidrag. Att vuxna barn som bor kvar hemma kan skriva hyreskontrakt med sina egna färäldrar och på så vis få bidrag fanns liksom inte på världskartan.

Jobbar som sjuksköterska inom vården och blir nedstämd av tanken på att jag och mina kollegor knappt hinner äta lunch för att vi är så underbemannade, att gamla människor tvingas ligga på akuten i 12 timmar och få tryckår för att det saknas vårdplatser och att människor dör i väntan på behandling för sin cancer - och samtidig tycker TS att hennes son ska få skattepengar för att fortsätta sitta på baken och spela data-spel...

Riktlinjer för ekonomiskt bistånd medger inte beviljat bistånd till boendekostnader för ungdomar som fortfarande bor hemma. Enbart om det medför ökade kostnader för föräldern så som förlorat eller minskat bostadsbidrag/bostadstillägg.

Detta har prövats rättsligt många, många gånger.
  • Akidoki
    Tiina87 skrev 2019-11-07 16:43:31 följande:

Och ubder tiden han söker arbete, dvs är arbetslös så är han berättigad till bidrag precis som du och alla andra är när man blir arbetslös. Antingen i form av a-kassa eller från socialen i form av ekonomiskt bistånd. Man kan också vara berättigad till aktivitetsersättning av fk. Och allt detta är skattepengar.

Ekonomiskt bistånd är samhällets allra sista skyddsnät, primärt utformat för personer med sociala problem. Det är inte utformat som en arbetslöshetsersättning.

Allt för många föräldrar skickar sina vuxna barn till socialen då de inte har ett arbete efter gymnasiet. De allra flesta har inte rätt till ekonomiskt bistånd. Det innebär en stor administrativ belastning för kommunerna. Pengar som kunde omfördelas exempelvis till äldrevård.
Svar på tråden Kan soc ta över bonus försörjning?