• Anonym (Tröttnat)

När partner inte anstränger sig i relationen

Finns det fler vars partner (man i mitt fall) inte fattar att man måste jobba på och underhålla ett längre förhållande? Jag har tröttnat på att alltid vara den som tar upp detta med min man, att jag inte känner någon ansträngning från hans sida. Jag får riktiga "downs" när jag inte får vad jag behöver i förhållandet. Någon form av uppvaktning någon gång, att få känna mig lite speciell, att bli bekräftad genom annat än sex, att inte bli tagen för given, att han tänker till lite för att vårda vår 10-åriga relation på nåt sätt.

Jobbet lägger han ner otroligt mkt engagemang och känslor i, även hobbys om än inte lika mkt. Men vår relation känns försummad och tagen för given från hans sida.

Hur få någon att förstå som verkar nöjd med att bara lunka på, jobba och vara förälder? Varför är det inte lika viktigt för honom som för mig? Varför är det alltid jag som måste ta upp att nu får vi lägga krut på relationen här (och han håller alltid med och glömmer bort), och hur långt skulle det gå för att han skulle reflektera över att relationen är ganska kass och tråkig?

Hur pratar man om detta för typ 8:e gången? Jag är så trött.

• Svar på tråden När partner inte anstränger sig i relationen
  • Anonym (Förstår)

Jag har varit i din sits. Det som hänt är att jag sakta börjat frigöra mig från min partner (trött, grinig, kolkar rödvin och spelar på mobilen).

Jag har följt ett regelbundet schema med lagom med sömn, skött hemmet koncentrerat några timmar per dag ungefär, lagat god mat på mina dagar, bjudit in (stämt av) vänner och familj, bokat sociala aktiviteter utanför hemmet och gått med vänner om min partner är för trött. Respekterat henne och inte visat någon irritaion men inte heller hållit mig inläst i hennes trista gråa liv. Jag har gjort nyttigare mat, jag har druckit mindre och jag har motionerat. Alltid frågat henne om hon vill följa med, men inte tjatat.

Detta skapar flera goda spiraler men en del gnissel - typ vad du tjatar (en gång..), vad du är för aktiv.. inte kan du vara ute så mycket (typ 2-4 ggr per vecka, dvs hemma 3-5 kvällar), nä nu orkar jag inte mer kalas (typ 2-3 sociala tillställningar per månad) osv. Men långsamt skärper hon till sig. Jag är tydlig med att det inte är nån press på henne (respekterar om hon är trött) men att jag inte avstår från aktivitet för den sakens skull.

Familjen tycker ibland att jag har för mycket energi, men jag skulle inte riktigt stå ut med att slappa för mycket..

• sextiotalist

Den dagen jag ser vår relation som något man måste jobba, då är den redan över

25 år tillsammans och aldrig upplevt att vi behöver jobba för vår relation.

Motgångar har vi haft men dessa har inte haft med vår relation att göra.

Vi pratade om det igår, att det är så skönt att vi har en så okomplicerad relation.

Självklart ser vi varandra, men eftersom vi älskar varandra så sker det naturligt.

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Tröttnat) skrev 2019-11-07 13:25:21 följande:

Finns det fler vars partner (man i mitt fall) inte fattar att man måste jobba på och underhålla ett längre förhållande? Jag har tröttnat på att alltid vara den som tar upp detta med min man, att jag inte känner någon ansträngning från hans sida. Jag får riktiga "downs" när jag inte får vad jag behöver i förhållandet. Någon form av uppvaktning någon gång, att få känna mig lite speciell, att bli bekräftad genom annat än sex, att inte bli tagen för given, att han tänker till lite för att vårda vår 10-åriga relation på nåt sätt.

Jobbet lägger han ner otroligt mkt engagemang och känslor i, även hobbys om än inte lika mkt. Men vår relation känns försummad och tagen för given från hans sida.

Hur få någon att förstå som verkar nöjd med att bara lunka på, jobba och vara förälder? Varför är det inte lika viktigt för honom som för mig? Varför är det alltid jag som måste ta upp att nu får vi lägga krut på relationen här (och han håller alltid med och glömmer bort), och hur långt skulle det gå för att han skulle reflektera över att relationen är ganska kass och tråkig?

Jag känner igen.. Har Inge bra råd
  • Anonym (Läs)

Läs Byron Katies bok om att det inte går att förändra ens partner, bara en själv...

• Anonym (Känner igen)

Jag är man, sambo med en kvinna, och känner igen mig i TS beskrivning till stor del.

Min sambo är oerhört engagerad i sitt jobb, ho. Brinner för det. Dessutom har hon några små hobbygrejer hon gärna pysslar med här hemma.

Relationen däremot tar hon för given. Aldrig en komplimang. Aldrig någon uppskattning. Små pikar hela tiden. Skämt på min bekostnad. Hon frågar mig aldrig någonting. Lyssnar inte på mig. Berättar bara om sitt. Aldrig att hon prioriterar att umgås med familjen.

• Anonym (Tröttnat)
    Anonym (Känner igen) skrev 2019-11-07 16:06:24 följande:

Jag är man, sambo med en kvinna, och känner igen mig i TS beskrivning till stor del.

Min sambo är oerhört engagerad i sitt jobb, ho. Brinner för det. Dessutom har hon några små hobbygrejer hon gärna pysslar med här hemma.

Relationen däremot tar hon för given. Aldrig en komplimang. Aldrig någon uppskattning. Små pikar hela tiden. Skämt på min bekostnad. Hon frågar mig aldrig någonting. Lyssnar inte på mig. Berättar bara om sitt. Aldrig att hon prioriterar att umgås med familjen.

Vad känner du att du behöver mer av?

Jag har läst lite om "kärlekens fem olika språk", sätt att visa kärlek på. Dessa är fysisk beröring, tjänster, gåvor, uppskattande ord samt tid tillsammans. Jag gjorde ett slags test, och det är brister på alla plan för oss. Och jag ska inte kasta sten i glashus, för jag tappar lusten för fysisk kontakt när det är stiltje i relationen. Men det är så beklämmande att min man inte verkar bry sig, eller bara låter det bero.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Tröttnat) skrev 2019-11-07 16:24:07 följande:

Vad känner du att du behöver mer av?

Jag har läst lite om "kärlekens fem olika språk", sätt att visa kärlek på. Dessa är fysisk beröring, tjänster, gåvor, uppskattande ord samt tid tillsammans. Jag gjorde ett slags test, och det är brister på alla plan för oss. Och jag ska inte kasta sten i glashus, för jag tappar lusten för fysisk kontakt när det är stiltje i relationen. Men det är så beklämmande att min man inte verkar bry sig, eller bara låter det bero.

Samma här.. Det brister på alla plan vilket får mig att må dåligt på alla sätt både psykiskt och fysiskt.
  • Bjoer
    Anonym (Tröttnat) skrev 2019-11-07 13:25:21 följande:

Börja flörta med andra så han ser. Det behövs incitament som griper i kärnan av problemet. Känslomässigt sett, om det finns noll risk att du lämnar honom, varför ska ha anstränga sig för att uppvakta dig? Det jag menar är, även om han logiskt förstår att han behöver göra något så är det svårt att motivera sig om man inte känner det.

Jag menar, det kanske räcker med att du berättar för honom att du har fått en ny manlig kollega på jobbet som är så himla trevlig!
  • Anonym (Känner igen)

Jag får i stort sett aldrig fysisk beröring om inte hon mot all förmodan vill ha en kram av mig. Det händer kanske max en gång i veckan.

Är jag sjuk eller nåt sånt så har hon också ont någonstans.

Hon pratar bara om sitt.

Ingen kommunikation öht.

Om jag ber henne göra något extremt enkelt litet för min skull gör hon det ALDRIG.

• Anonym (Tröttnat)
    Anonym (Känner igen) skrev 2019-11-07 16:26:36 följande:

Samma här.. Det brister på alla plan vilket får mig att må dåligt på alla sätt både psykiskt och fysiskt.

Det är så synd. När det faktiskt inte är svårt att tänka till lite och göra små saker i vardagen.

Vet inte om "tjänster" räknas/uppfylls när man måste be om det, men visst, det kan ge min man, att han faktiskt fixar nåt på min cykel om jag ber om det :) Men det krävs ju lite mer än så för att känna sig älskad liksom.

Själv tappar man ju lusten att ta ansvar för relationen när det blir såhär. Och det är ju inte meningen att bara en ska göra detta, och "tjata" om det 1-2 ggr/år. Tråkigt och gnatigt.
Svar på tråden När partner inte anstränger sig i relationen