• Anonym (Tröttnat)

När partner inte anstränger sig i relationen

Finns det fler vars partner (man i mitt fall) inte fattar att man måste jobba på och underhålla ett längre förhållande? Jag har tröttnat på att alltid vara den som tar upp detta med min man, att jag inte känner någon ansträngning från hans sida. Jag får riktiga "downs" när jag inte får vad jag behöver i förhållandet. Någon form av uppvaktning någon gång, att få känna mig lite speciell, att bli bekräftad genom annat än sex, att inte bli tagen för given, att han tänker till lite för att vårda vår 10-åriga relation på nåt sätt.

Jobbet lägger han ner otroligt mkt engagemang och känslor i, även hobbys om än inte lika mkt. Men vår relation känns försummad och tagen för given från hans sida.

Hur få någon att förstå som verkar nöjd med att bara lunka på, jobba och vara förälder? Varför är det inte lika viktigt för honom som för mig? Varför är det alltid jag som måste ta upp att nu får vi lägga krut på relationen här (och han håller alltid med och glömmer bort), och hur långt skulle det gå för att han skulle reflektera över att relationen är ganska kass och tråkig?

Hur pratar man om detta för typ 8:e gången? Jag är så trött.

• Svar på tråden När partner inte anstränger sig i relationen
  • Anonym (Tröttnat)
    Bjoer skrev 2019-11-07 16:29:08 följande:

Börja flörta med andra så han ser. Det behövs incitament som griper i kärnan av problemet. Känslomässigt sett, om det finns noll risk att du lämnar honom, varför ska ha anstränga sig för att uppvakta dig? Det jag menar är, även om han logiskt förstår att han behöver göra något så är det svårt att motivera sig om man inte känner det.

Jag menar, det kanske räcker med att du berättar för honom att du har fått en ny manlig kollega på jobbet som är så himla trevlig!

Det skulle tyvärr inte funka på långa vägar, för han är det minst svartsjuka som gått i ett par skor.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Tröttnat) skrev 2019-11-07 16:33:56 följande:

Det är så synd. När det faktiskt inte är svårt att tänka till lite och göra små saker i vardagen.

Vet inte om "tjänster" räknas/uppfylls när man måste be om det, men visst, det kan ge min man, att han faktiskt fixar nåt på min cykel om jag ber om det :) Men det krävs ju lite mer än så för att känna sig älskad liksom.

Själv tappar man ju lusten att ta ansvar för relationen när det blir såhär. Och det är ju inte meningen att bara en ska göra detta, och "tjata" om det 1-2 ggr/år. Tråkigt och gnatigt.

Hon kan göra tjänster för mig om hon själv vinner på det på något vis.
  • Bjoer
    Anonym (Tröttnat) skrev 2019-11-07 16:36:05 följande:
    Det skulle tyvärr inte funka på långa vägar, för han är det minst svartsjuka som gått i ett par skor.
    Nä, det är mycket möjligt att det inte funkar. Alla är olika. Tanken är inte så mycket att skapa svartsjuka som att bara göra att relationen inte tas för given.
  • Anonym (Tröttnat)
    Bjoer skrev 2019-11-07 16:42:22 följande:

Nä, det är mycket möjligt att det inte funkar. Alla är olika. Tanken är inte så mycket att skapa svartsjuka som att bara göra att relationen inte tas för given.

Nä jag fattar. Men han skulle inte reflektera över det och definitivt inte börja fundera på ev brister (som han inte verkar märka el bry sig om) i relationen för det.

Undrar just nu om han skulle ta upp ämnet om jag verkligen skulle sluta vilja ha sex helt och hållet. För det vill han ju ha, ca 1 gång i veckan (helg). Min lust infaller sig inte lika ofta som så längre, vilket ju säger en del. Också beroende på att han tar för givet att min attraktion för honom är konstant, oberoende om han skiter i att klippa sig, klär ner sig i fläckiga "myskläder" så fort han kommer hem osv.

Många bäckar små...
  • Barbro45

Tyvärr är du inte ensam, det är alltför vanligt att det är kvinnor som stå för allt känslokneg och det emotionella ansvaret i en relation. Svårt att göra något åt det. Det är ju bekvämt för dem att inte behöva engagera sig i sånt.

• Anonym (Känner igen)
    Barbro45 skrev 2019-11-07 22:50:21 följande:

Tyvärr är du inte ensam, det är alltför vanligt att det är kvinnor som stå för allt känslokneg och det emotionella ansvaret i en relation. Svårt att göra något åt det. Det är ju bekvämt för dem att inte behöva engagera sig i sånt.

Och i min relation är det jag som jobbar på det här.. Min fru är kallare
  • Anonym (Tröttnat)

Nu pratade vi om det igår, men jag känner mig tyvärr inte hoppfull på något sätt. Han kommer som vanligt glömma bort allt och jag kommer väl för alltid gå och få dippar emellanåt och undra om jag inte är värd lite mer.

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Tröttnat) skrev 2019-11-08 07:27:05 följande:

Nu pratade vi om det igår, men jag känner mig tyvärr inte hoppfull på något sätt. Han kommer som vanligt glömma bort allt och jag kommer väl för alltid gå och få dippar emellanåt och undra om jag inte är värd lite mer.

Svårt att ändra på andra människor
  • Bjoer
    Anonym (Tröttnat) skrev 2019-11-08 07:27:05 följande:

Ja alltså, det är svårt att ändra rutiner. Speciellt om man inte har något incitament för sig själv. Att måna om er relation och hur du mår är givetvis ett incitament, men mer på ett intellektuellt plan och jag tror det är få som klarar av den typen av förändringar utan att man har någon slags känslomässig press på sig själv. Med det menar jag att så länge han inte upplever något problem så är det svårt att komma ihåg och motivera sig till en rutinförändring.

Jag tror ni måste komma fram till en konkret handlingsplan. Lägg in saker i schemat för honom, som "köp blommor" eller "ge en komplimang". Ja, det kommer kännas fake i början men det är bättre än ingenting och det viktigaste här är att jobba in ett beteende och en rutin. För det kommer inte gå av sig själv och att bara diskutera det ibland kommer inte fungera. Efter ett tag kommer det här (förhoppningsvis) vara en mer naturlig del av hans vardag.
  • Anonym (Tröttnat)
    Bjoer skrev 2019-11-08 09:04:51 följande:

Ja alltså, det är svårt att ändra rutiner. Speciellt om man inte har något incitament för sig själv. Att måna om er relation och hur du mår är givetvis ett incitament, men mer på ett intellektuellt plan och jag tror det är få som klarar av den typen av förändringar utan att man har någon slags känslomässig press på sig själv. Med det menar jag att så länge han inte upplever något problem så är det svårt att komma ihåg och motivera sig till en rutinförändring.

Jag tror ni måste komma fram till en konkret handlingsplan. Lägg in saker i schemat för honom, som "köp blommor" eller "ge en komplimang". Ja, det kommer kännas fake i början men det är bättre än ingenting och det viktigaste här är att jobba in ett beteende och en rutin. För det kommer inte gå av sig själv och att bara diskutera det ibland kommer inte fungera. Efter ett tag kommer det här (förhoppningsvis) vara en mer naturlig del av hans vardag.

Bra skrivet och förklarat, det är ju precis såhär det är. Jag kommer inte mer ta upp problemet jag känner att vi (jag?) har i relationen, för han känner inte av det och har ingen motivation till att göra något åt det i allafall, precis som du skriver. Antagligen är det svårmotivetat att ens lägga in påminnelser i mobilen, han är liksom inte sådan. Använder aldrig kalender el påminnelser alls. Så jag får försöka leva med att han inte går att få mer åt mitt håll och tänk. Att kärleksrelationen är något viktigt och behöver tas omhand och prioriteras någon gång. Att det inte skadar att få den andre att känna sig lite extra speciell ibland.
  • Anonym (A)
    Barbro45 skrev 2019-11-07 22:50:21 följande:
    Trist att det är så.
  • Anonym (Tröttnat)
    Anonym (A) skrev 2019-11-08 16:53:22 följande:

Trist att det är så.

Ja! Alltså man undrar ju hur många skilsmässorna som kunnat undvikas om folk tänkte till lite och inte bara lullade runt...
  • Anonym (Tröttnat)

Tack för alla svar.

Nu har jag i stort sett streckläst "Upptäck kärlekens olika språk" av Gary Chapman och kan bara säga oj, inte konstigt att jag känner som jag gör. Flera pusselbitar föll på plats där. Jag har önskat av min man att han också läser/lyssnar på boken för att göra något åt situationen (att jag inte känner mig speciellt älskad samt tagen för given). Ännu har han inte kollat upp boken/om den finns som ljudbok, så vi får se om han finner nån slags motivation till att göra det för mig/oss. Och tja, ids han inte ens läsa en liten bok om detta, då vete fasen om vi har nån vidare framtid.

• Anonym (Försummad)

Tror att det är jag dom har skrivit denna tråden 

fast jag är en man .
     Ja va fan ska man göra ? Är så jävla less att alltid är viktigare en Viet . 
    tyvärr har jag inget svar mer än att man nog tar oss förgivet 

• Anonym (Trött)

Vet inte hur det är för andra, men för mig har sexlivet varit viktigt. Jag har alltid varit den som tagit initiativet, väldigt ofta har sambon varit för trött, ointresserad, mer intresserad av tv-serier, husdjur, osv osv i det oändliga. 

Så har det väl hållit på i stort sett hela vårt 25-åriga förhållande, extra lite under småbarnsåren och när dom flugit ut nu så trodde man kanske att det skulle bli bättre?

Tji fick man, idag är det över 3 år sedan vi senast hade sex (inte helt säker då det är så längesen men ungefär). 

Nå, vad är det då för fel på mig? Säkert många, men jag arbetar hårt, är välavlönad, fixar med huset, är generös och aldrig snål. Köper blommor till min fru ibland. Jag tränar regelbundet. Senaste gången jag gjorde en "framstöt" fick jag något mumlande "jag är så trött" till svar.

Nu har jag slutat ta initiativ helt, ett halvår sen sist jag försökte. 

Det går faktiskt att leva utan sex och närhet, jag prioriterar våra barn och vårt första barnbarn som kommit nu. Vill inte förstöra deras lycka med mitt larviga sexbehov.

Svar på tråden När partner inte anstränger sig i relationen