• Familjeliv

    Vår son leker inte med någon på dagis!

    Vår son leker inte med någon på dagis!
    Efter ett samtal med dagispersonalen är föräldrarna oroliga för sin lilla kille. Barnpsykologen Margit Ekenbark lugnar.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Vår son leker inte med någon på dagis!
  • trollhona

    " Din beskrivning av hans talförmåga motsvarar precis vad man väntar sig av ett barn i hans ålder. "
    Snart 2 år och kan bara 3 ord?Förvånad
    Mitt barn talade meningar, samt kunde både alfabetet och siffror innan 2år. 

  • Jemp
    trollhona skrev 2019-11-07 15:35:25 följande:

    " Din beskrivning av hans talförmåga motsvarar precis vad man väntar sig av ett barn i hans ålder. "

    Snart 2 år och kan bara 3 ord?

    Mitt barn talade meningar, samt kunde både alfabetet och siffror innan 2år. 


    Tre ord är mindre än de "ska" kunna enligt BVC men inte ovanligt.

    Ditt barn låter extremt tidigt i så fall. Inget som går att använda som måttstock.
  • Rebecca1987

    Min son är nu 3 år men han har sedan 2 års ålder mest suttit och kollat på kompisarna och lekt liknande på sidan. Inte förrän nu vi snart 3,5 år kan han leka med vissa men föredrar själv. Och han kan annars prata mängder men vill inte leka med andra

  • trollhona
    Jemp skrev 2019-11-07 15:40:15 följande:
    Tre ord är mindre än de "ska" kunna enligt BVC men inte ovanligt.

    Ditt barn låter extremt tidigt i så fall. Inget som går att använda som måttstock.
    Jag vet inte om han är tidig, jag tycker han är normal. Han är 27 månader och talar hela meningar, kan alfabetet, siffror, alla färger, alla former och tecken som + - x =
    Tycker bara det lät som en sådan extremt stor skillnad från att bara kunna tre ord.
  • Bleha

    Snälla sluta säg dagis.

    Berättade de att det är väldigt vanligt att barn i den åldern inte söker kontakt på förskolan eller fick de informationen att framstå som något ovanligt och fel? 

    Jag som förskollärare hade tagit upp detta på ett samtal samtidigt som jag förklarat att det är fullt normalt och att det antagligen kommer senare. Anledningen att vi tar upp det är endast för att visa på vart ert barn befinner sig i utvecklingen, hur hen fungerar i gruppen, vad hen gör i gruppen osv. Vi har självklart tillfällen där barnet är i mindre grupper och märker då om det sker en förändring hos barnet vid dessa tillfällen. 

Svar på tråden Vår son leker inte med någon på dagis!